Schommelstoel

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Hallo,

Ik heb al eerder wat van dit project laten zien, alleen heb ik het niet meer kunnen updaten zoals beloofd. Ik kon eerst niet aanmelden wat nu weer lukt.

Het project heeft erg veel tijd gekost en is nog lang niet klaar. Ik moet nog minimaal 2 lagen olie aanbrengen en wil de stoel vervolgens nog voorzien van een aantal dunne lagen was.

De stoel moest voor de beoordeling deze aankomende maandag af zijn en vorige week was de stoel verre weg van af. Ik heb 8 dagen achter elkaar bij mijn oude stagebedrijf in mijn projecturen en vrij tijd de stoel nu nagenoeg afgerond. Ik ben met een aantal dingen nog niet helemaal tevreden die ik misschien nog wil aanpassen. Maar ik vraag deze maandag om de mening van mijn leraar en klasgenoten, of zij deze verandering ook zouden doorvoeren. Ik hoor ook graag of jullie nog op of aanmerkingen hebben.

Hieronder dan maar even wat foto's van de stoel:
img3411ng.jpg


img3413ef.jpg


img3415t.jpg


img3412tv.jpg


Waarom kan ik maar 4 foto's toevoegen?

Groetjes,

Lennaert
 

tuoh

Oud hout
Proficiat, technisch valt er weinig of niks aan te verbeteren. De constructie klopt als een bus.

De vorm zelf vind ik nogal streng en stug overkomen, de afwerking van de zit bijvoorbeeld, rechte voorkant, die gelijk valt met de poten, scherpe randen aan de zitting. Er zit te weinig speelsheid in, het grondvlak van de zit lijkt mij nu bijna zuiver vierkant te zijn? Daar zou ik zelf een meer organische vorm aan gegeven hebben. Idem voor de voorste poten en de voorkant van de schommellatten.

Maar zoveel mensen zoveel zinnen. Het is sowieso mooi verzorgd werk. Daar ga je punten mee scoren.

Mvg,

André
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
André,

Ik ben blij dat jij reageert. Persoonlijk ben ik altijd erg onder de indruk van je kennis en vaardigheden en ben blij dat je een aantal punten beschrijft die jij anders gedaan zou hebben. Zelf ben ik ook nog niet helemaal tevreden met de voorkant van de zitting, dit is het punt die ik maandag wil bespreken met mijn klasgenoten en leraren, zoals ik in het eerste bericht heb aangegeven. Ik had het expres niet vermeld om te kijken of iemand er iets over zou zeggen.

Ik moet nog wel even meegeven dat de foto's iets vertekenen. De zitting is met 6 cm verschil niet echt vierkant. Dat lijkt inderdaad wel het geval op de foto. Daarnaast heeft dat achterkant een ronding die ook lastig te zien is. Het gelijk vallen van de poten met het blad vind ik wel leuk t.o.v. het ontwerp waar ik mijn stoel op gebaseerd heb. Zo zie je maar, iedereen een andere smaak.

Zou jij de kantjes van de achterstijl nog wat ronder maken?

Groeten,

Lennaert
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Gave stoel !! Persoonlijk zou ik liever wat meer rondingen zien aan de stoel, dat maakt het wat " vriendelijker " oa poten en zeker de zitting. Die rechte hoek lijkt me ook niet echt prettig zitten. Welke olie heb je aangebracht ? Heb je ook nog rekening gehouden met de "porien"in het notenhout ?
 

tuoh

Oud hout
Hallo Lennaert,

alleen de randen van de achterste poten meer opronden zou ik niet doen, ofwel overal of anders nergens lijkt mij.

Je zou ook kunnen overwegen om aan de voorkant van de zit een naar buiten gerichte accolade te zagen, en zeker deze randen goed op te ronden, als je begrijpt wat ik bedoel. Het zou al heel wat speelser overkomen.

Nog een tip, meestal maak ik de zit in trapezium vorm, de achterste poten met rugleuning zet ik altijd wat dichter bij elkaar dan de voorste. Alleen bij tuinmeubelen wijk ik hier van af, een tuinstoel mag meestal wat robuuster ogen. Maar dit alles is een persoonlijke smaak, geen wetmatigheid.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.