Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Lessen in handwerk, technieken en gereedschap voor houtbewerking

Beste Forumleden en bezoekers,

Ik ben van plan om in mijn werkplaats ruimte te maken voor een paar cursisten, die ik onderricht wil aanbieden in het zelfstandig kunnen bewerken van hout.
    Ik bedoel hiermee dat ik ze het vak wil leren zoals ik dat ken.
    Een meubel kunnen maken zonder elektriciteit op een wijze die ik efficiënt durf te noemen.

Met simpele middelen de hoogste kwaliteit bereiken, brengt niet alleen zelfstandigheid maar ook creativiteit met zich mee. Elke voorbereiding op een handeling, is een handeling op zich. Deze voegen waarden en perspectief toe aan het denk- en maakvermogen van een handwerker.

Een idee wordt geboren door de realisatie dat iets mogelijk is. Deze realisatie, deze dynamiek, is het fundament van handwerk en schept haar schoonheid, als ook de vrijheid van de maker.

In een wellicht toegankelijkere taal wil ik cursisten leren waar de essentie van het gereedschap ligt. Dat alles werkt en zelf gemaakt kan worden als je de techniek beheerst. Dat alles mogelijk is, mits je de handeling kunt nemen voor wat zij is.

Meetgereedschap, schaven, beitels, zagen. Alles wordt goed onderhouden en gebruikt en-of zelf gemaakt. Een simpel toffelzaagje van 5 euro wordt omgetoverd in een "Japanner". Je zult versteld staan wat je met oefening en vooral enthousiasme kunt bereiken als je het geloof hebt dat het mogelijk is. Ook ik heb dit inzicht moeten leren van mijn vader en andere voorbeelden die ik heb verzameld en waar ik van houd. Ik zou deze liefde voor het vak graag doceren.
    De kennis over het werkelijk goed uitvoeren van simpele handelingen dient als leerschool om uiteindelijk alles te kunnen maken waar je over fantaseert.

De cursussen zullen inhoudelijk variëren naar het kunnen en de motorische vaardigheden van de cursist. De basis is uiteindelijk het interessanste voor iedereen, omdat dit altijd het beginpunt is.

Cursussen zouden over een periode van een maand kunnen plaats vinden: een keer per week of vaker. Misschien over langere periode; veel is mogelijk. Ik ben flexibel en kan eventuele geïnteresseerden tegemoet komen.

Door mijn individuele en kleinschalige aanpak kan ik een aantrekkelijke prijs bieden voor dit leren.

Mocht je geïnteresseerd zijn stuur mij een bericht om verder te spreken of kom eens langs in de werkplaats, waar ik graag laat zien hoe ik werk.
    Laatst gewijzigd door Caspar Labarre; 16-06-12 om 13:52.

Mocht ik in de buurt wonen, ik zou niet twijfelen!
    Van dat toffelzaagje dat wordt omgetoverd kan ik getuigen, ongelooflijk hoe makkelijk, zuiver en precies dit zaagt!

Hier is een kans om op vele vlakken een betere vakman te worden!

Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Caspar, in welke regio is je werkplaats?

Mathieu
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Ik zou ook niet twijfelen, mocht ik in de buurt wonen... maar helaas! Amsterdam is toch een beetje ver voorlopig.

Hoi Caspar,

Zit je in amsterdam en wat zouden de kosten ongeveer zijn?

Met 3 a 4 cursisten, rond de 50 a 60 euro per dag.

Hiervoor geef ik les en begeleid ik je tijdens zelfwerkzaamheden. De lessen zullen enkele uren in beslag nemen, waarna de rest van de dag gewerkt word in de werkplaats, onder mijn begeleiding.

Zaak is dat je je eigen gereedschap aanschaft, maar omdat een anant schaaf meer dan voldoende is, zijn die kosten niet erg hoog. Toffelzaagje kost niets, mits het niet gehard is etc etc. Meetgereedschap maken we zelf en maakt deel uit van de lessen.

Ik zal voor aanvang lijstjes doorsturen met spullen die je moet verzamelen, dit zijn natuurlijk zaken die je de rest van je leven gaat gebruiken als je ze niet al hebt.

We zouden bespreken na elke cursusdag wat er voor de volgende week mee genomen dient te worden, afhankelijk waar we dan aan toe zijn. Niets overhaast.

Cursussen worden privé lessen van 3 uur. Individueel spreek ik met geïnteresseerde af en geef les wekelijks of om de twee weken, afhankelijk van de cursist.

De eerste les zal worden gewijd aan het gebruiken van een schaaf en het maken van een zuivere rij.

De kosten zijn 55 euro incl btw per les

Als je geïnteresseerd bent kun je contact op nemen en spreken we de eerste les af.

Groet,

Caspar

Ik heb wel interesse,
    Wanneer zouden de lessen plaats vinden?
    Groeten,
    Rik

Vanmiddag mijn eerste les gehad van Caspar,
    Ontzettend veel geleerd en mijn 2e hands stanley schaaf omgetoverd tot een super schaaf.
    Caspar heeft ontzettend veel kennis en kan het prettig overbrengen.
    Voor mij duidelijk dat er een vervolg gaat komen want hier kan ik als beginner thuis gelijk aan de slag.
    Groet,
    Aart

dit is een mooi iniatief.
    ik heb dit 1 jaar lang aan mensen die weer in de werkmaatschappij moeste terugkomen gedaan.
    wel op een wat simpeler basis omdat de overheid daar natuurlijk weinig geld voor over heeft.
    heeft toch wel wat opgeleverd gelukkig.
    mensen in de bouw terecht gekomen , een paar weer naar school gekregen.
    eindelijk helaas zelf daarna weer werkeloos geraakt , maar dat is een andere zaak
    heeft dus zeker nut , ook voor mensen op een hoger niveau.
    waardeer het werk van een ander als u eigen , ook bij een ander moet de kachel blijven branden.
    oordeel niet zoals u beoordeelt wil worden

Forum Rechten