multiplex of Underlayment

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
Beste forumleden,

Voor mijn houtschuur wil ik een ladekast maken, vergelijkbaar met het ontwerp van Ron Paul (zie video http://www.youtube.com/watch?v=iuhDERZbBeY&feature=g-user-u

Wat is het beste hout om te gebruiken. Zelf dacht ik aan underlayement, vooral vanuit kostenoogpunt, al weet ik nog niet of dit voldoende vormvast is en sterk genoeg om de lades in de laten hangen.

Wie heeft er tips?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ja, wel een idee. Als ik naar het underlayment kijk waar ik mijn werkplaats mee bekleed heb, dan is dat te ongelijkmatig (zowel qua vorm als qua kwaliteit) om er iets als een kast mee te maken. Opgevulde kwasten, holtes: als je daar net een schroef in kwijt moet hang je met constructiewerk. Nu zou het kunnen dat ik een zeer matige kwaliteit underlayment heb gekocht, ik heb geen idee of er verschillende kwaliteiten in bestaan.

Ik denk dat je jezelf een groot plezier doet wanneer je bij de Hornbach een paar platen multiplex haalt en meteen op maat laat zagen. (Waarom Hornbach? Ik vind dat die hier in Wateringen een ruimere keus, betere kwaliteit en goede prijzen heeft, vergeleken met de Gamma's die ook in de buurt zitten. En nee, ik heb geen aandelen ;) )

Arthur
 
Laatst bewerkt:

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Multiplex is inderdaad de beste keuze, evenals om deze bij Hornbach te halen :). Multiplex is superstabiel, sterk en eenvoudig te verwerken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Zo goed ik weet is underlayment een constructietriplex plaat. Het is watervast verlijmd en goedkoop gemaakt met messing&groef. De binnenste lagen bevatten slechtere delen, dus gaten. De platen hebben altijd een boven- en onderkant. Sommige zijn niet glad aan de onderkant. De kwasten in de bovenkant zijn opgevuld.

Er zit erg veel verschil in kwaliteit, sommige platen zijn rot of splinteren snel. Bij sommige platen vullen ze de kwasten met plamuur in plaats van hout. Ik heb ook goede ervaring met Arauco pine underlayment. En dat is niet eens de duurste plaat.

Dit soort spullen haal je beter niet bij een bouwmarkt, maar bij een bouwmaterialengroothandel. Sommige leveren ook aan particulieren.

Voor meubels is het niet erg handig. Vanwege de vele gaten in de kopse kanten en de niet gladde onderkant. Het is echter wel ruim sterk genoeg om er laatjes e.d. aan op te hangen. Als je een vlakke plaat koopt, blijft ie ook vlak. Gebruik het dus alleen als het uiterlijk niet erg belangrijk is. De kisten in m'n 'werkplaats' zijn ervan gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.