HoldDown en gat grote

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
dat met die Klemmsia klem spreekt mij wel aan
ik ga eens kijken of ik zo iets in elkaar kan knutselen (zal wel "even" duren ben ik bang eerst nog een camper afmaken pff)
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
Ik ben ook al tijden op zoek naar een holddown. Ik kom ze op de bekende marktplaatsen nooit tegen, en kan lokaal eigenlijk ook niets vinden van behoorlijke kwaliteit (en lassen kan ik niet...).
Die Gramercy holddowns krijgen overal lovende commentaren, dus ik overweeg al tijden om er een stel te kopen. Maar ik zit tegen die verzendkosten aan te hikken - een set holddowns kost $32, en daar komen dan nog $52! verzendkosten bij.

Als we nu een paar mensen bij elkaar krijgen die ook holddowns willen hebben wordt het verzenden opeens een stuk dragelijker. Voor 10 setjes betaal je $145 verzendkosten, nog steeds schofterig veel, maar per setje valt het dan wel mee. En met meer mensen valt vast wel wat aan de prijs te doen. Als mensen belangstelling hebben wil ik best wel de coordinatie op me nemen en kijken wat voor prijs we hier uit kunnen halen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Een andere optie waar ik aan heb zitten denken: Smederij atelier Alkmaar benaderen en kijken of ze een workshop Bankhaak Smeden kunnen organiseren. Dan zullen we vast meer kwijt zijn, maar het levert wél een leuke dag op, en je hebt een zelfgemaakte bankhaak. Zijn daar mensen in geïnteresseerd?

Arthur
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
Hmm... een holddown van Damast Staal ... ik weet niet of ik daar verleiding aan kan bieden.

Qua prijs verwacht ik niet dat het goedkoper wordt, maar een leuke dag wordt het zeker. Goed, dan hebben we dus nu al twee opties.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Mocht er interesse zijn, wil ik er ook wel maken. Of wie wil mag ze ook zelf komen maken. Ik ben wel geen smid, maar de eerste wat ik gemaakt hebt doet perfect wat hij moet doen.
Ik ga ook achter wat dikker ijzer aan (diameter 16-18).
Maar eerst een smisvuur fabriceren en een poot voor het aambeeld.

Mathieu
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Gisteren heb ik bij Baptist een bankhaak gekocht voor 25 euro. Dit is een met een gietijzeren kop op een 22 mm ronde staaf. De kop is redelijk dik, dus ik neem aan dat hij wel een stootje kan hebben. ik hoopte dat de bankhaak in een 19 mm gat zou passen, maar in de winkel hebben we dit even nagemeten. Toen gekeken naar een 22 mm boor op de PC maar daar zagen we bij de bankhaak staan dat er een 25 mm gat nodig is. En die ga ik gewoon met de speedboor zagen. In het weekend eens de positie van het eerste gat bepalen, later zie ik wel of er meer gaten nodig zijn.
 

birdje

Nieuw lid
5 jan 2011
17
0
Ik ben zelf in het bezit van 2 ""Gramercy holdfasts"",welke ik onlangs heb gekocht bij ""Dieter Schmidt"". Het zijn werkelijk onverwoestbare dingen waarvan de kop niet kan breken omdat het een bankhaak is uit 1 stuk. de diameter van gaten in de werkbank is 19 mm. deze gaten zijn ook te gebruiken voor veritas klemmen.
De prijs is interessant 19,95 euro per stuk ex de verzendkosten. Misschien is het enige nadeel dat ze er niet zo klassiek uitzien. Maar ik vind ze zelf eigenlijk best mooi! De site van de fabrikant is: http://www.toolsforworkingwood.com/store/dept/CGT/item/MS-HOLDFAST.XX/Holdfasts_by_Gramercy_Tools

Groet Remco
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Ja, die Gramercies waren misschien wel een betere keus geweest. Maar ik hoop dat ik met mijn aanschaf ook veel plezier zal hebben!
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hallo allemaal
Mag ik mezelf even voorstellen , ik heet Adri en ben voor het eerst actief op dit forum .
Heb een vrij grote verzameling (oude)gereedschappen van diverse ambachten , wo veel smederij gereedschappen .
Afgelopen weekend vond ik een soort klem die in de smederij in een/het gat van een aambeeld word gestoken/geslagen om een te bewerken voorwerp stevig op het aambeeld te klemmen , zodat het tijdens het bewerken ,(meestal smeden of richten) goed op zijn plaats blijft .
Met één hamerslag aan de achterzijde lost de klem .
Vroeger heb ik wel met dergelijke klem(men) in een smederij gewerkt , dit werkte goed ,vooral bij verwrongen/te richten werkstukken .
In deze smederij werd/word deze klem een hanepoot genoemd .
Mijn weekend vondst mailde ik aan een collega ,die me weer naar dit Forum verwees , vandaar mijn reactie hier .
Deze klem is 30 mm rond - 500 mm lang en uitlading ca 200 mm - een verzet van ca 100 mm , zodat over een opstaande rand heen geklemd kan worden , gewicht 4737 gram .
Heb het idee dat deze klem gezien de afwerking en nauwkeurigheid fabriekmatig/ in een mal gemaakt is .
Heb de klem nog niet schoongemaakt , maar de gebruikssporen aan kop en steel doen vermoeden dat deze klem uit een smederij komt .
Uiteraard kan deze klem ook voor houten voorwerpen gebruikt worden .
Pas geleden vond ik op een You Tube filmpje een geheel houten exemplaar , helaas kan ik dat filmpje niet meer terugvinden .
Als ik de klem schoongemaakt en gefotografeerd heb zal ik/WvW een paar foto's plaatsen .
Mvrgr Adri
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Als je van 19mm naar 22mm wil, kan je om de 19mm een stuk cv buis 22mm slaan. Als je met een dakbrander wil verhitten, werkt het beter als je je vuur opsluit, bv met een paar gipsblokken.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Ls
Heb HOLD DOWN CLAMP /HANEPOOT schoongemaakt , blijkt 32 mm ipv eerder aangegeven 30 mm diameter te zijn , dit getal staat ingeslagen bij de kop .
Verder géén merk oid , wel is de vezelige structuur van het (oude)staal duidelijk te zien .
De gebruikssporen geven duidelijk aan dat deze klem in een smederij is gebruikt .
Foto's volgen zsm .
Mvrgr Adri
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Heb je een foto Adri? Ik ben wel benieuwd hoe hij er uitziet. 32 rond is een flinke knaap.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Aha een Frans model! De Fransen gebruikten graag zulke joekels in de werkbank. Hier een tekening uit het boek van Roubo (1780 of zo, die kant op).

plate11_detail2.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.