HoldDown en gat grote

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De kop moet nog wat meer uitgesmeed worden en het horizontale stuk staat nu niet helemaal recht ten opzichte van het verticale (ze liggen niet in het zelfde vlak). En er zitten nog wat sporen van de bankschroef op de haak.
Het zwarten is ook niet helemaal, maar dat is gewoon omdat ik het eventjes geprobeerd heb, en het warm stoken met die brander niet echt goed gaat (veel vlam en gas, maar het stuk wordt niet echt gloeiend).
Maar is houtskool ook geschikt? Ik had eigenlijk aan steenkool gedacht.

Mathieu
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Chris Schwarz had een tijdje terug een artikel over een Roubo bankhaak die hij had laten maken. Twee punten die hij uit Roubo's werk aanhaalt: de tip dun uitsmeden en zorgen dan het ook de tip is die contact maakt. Dat zou bij jou betekenen dat de punt iets verder omlaag moet wijzen. Misschien zijn dat dingen om bij je volgende versie te proberen?

Wel mooi ding trouwens!

Arthur
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
geweldig! had ik maar de tijd om ook zo iets te proberen.

het valt me op dat de meeste haken die je ziet aan de bovenkant niet rond maar een rechte hoek vormen. ik denk dat dat is om er goed op te kunnen slaan zonder te schampen.
hier ie is een leuke aflevering van de woodwrights shop over smeden
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik voel me opeens ernstig opgelicht met een rekening van 120 euro voor twee van die dingen. En ik had zelf het staal aangeleverd!

12mm is wel erg dun trouwens. Ik zou het nog eens herhalen met dikker materiaal.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Arthur,
Die aanwijzing van Chris ga ik nog eens goed overdenken, en proberen. Mijn idee was eigenlijk om de tip een beetje rond te zetten om zo een zo klein mogelijk raakvlak te creëren. Zodoende dat de druk op één punt terecht komt. Maar misschien ben ik daar ook mis mee?

Seek, dat staal van twaalf mm houdt zich uitstekend. Het is die dikte omdat ik dit staal thuis heb liggen.Nu weet ik niet of er voor rond staal een verschil is tussen getrokken (draad) en gewalst staal. Die staaf is volgens mij warm gewalst omdat het staal gestraald (en van grondverf voorzien) is. Hierdoor is het oppervlakte ook ruw. Maar dikker kan zeker geen kwaad. Uiteindelijk was dit maar een probeersel.Hoe dik zijn die van jou? En heb je daar ooit een foto van gepost? Ik heb er geen teruggevonden.

Jeroen, ik had gisteren ook weinig tijd. Het is te zeggen, ik had er al een lange werkdag opzitten en eigenlijk weinig zin om nog iets te doen. Maar in de zetel is ook maar in de zetel. Dus toch nog eventjes de werkplaats in. Maar ik snap ook dat niet iedereen zomaar al dit materiaal heeft liggen en 'eventjes' aan een bankhaak kan beginnen.

Mathieu
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Mijn idee was eigenlijk om de tip een beetje rond te zetten om zo een zo klein mogelijk raakvlak te creëren. Zodoende dat de druk op één punt terecht komt. Maar misschien ben ik daar ook mis mee?
Ik ben bang dat je dan een deuk in je werkstuk krijgt en dat je werkstuk gaat draaien rond je contactpunt. Kijkend naar die bankhaak die Peter Ross voor Schwarz heeft gesmeed zie ik een verende lip die het werkstuk vlak op de werkbank drukt. Dat zou betekenen dat het eind van de lip horizontaal moet staan als je je bankhaak in z'n gat in je werkbank zet.

Wat ik wel bijzonder vind: ik lees nu ook dat Roubo schrijft dat de bankhaak van 'very soft iron' gemaakt moet zijn. Ik zou verwachten dat ze juist van verend staal gemaakt zouden zijn, in plaats van smeedijzer. Geen idee waarom dat is, misschien omdat een verende bankhaak juist niet goed klemt?

Arthur
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik denk dat de klemming eerder komt van het schuin in het gat slaan dan van de vering van de bankhaak.
Het exemplaar dat ik in bezit heb (komt van een school) is onbuigbaar, en inderdaad met een platgesmede lip.

Steven
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Misschien geeft 'veren' een te overdreven idee van wat ik bedoel. De bankhaak zet zich klem in het gat omdat hij gedwongen wordt te roteren. Die rotatie komt uiteindelijk van de kracht die het werkstuk op de lip uitoefent. Ik had het idee dat het een vervorming van de 'bocht' van de bankhaak was die de hele boel fixeert. Maar de bankhaak van Roubo is zo massief uitgevoerd dat dat niet kan. Eerder is het een kleine vervorming van de lip. Iets moet er buigen om je werkstuk te fixeren.

Arthur
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Iets moet er buigen om je werkstuk te fixeren

Niet noodzakelijk denk ik. Een spie buigt ook niet, en klemt toch, het is naar mijn gevoel ongeveer op deze manier dat zo'n bankhaak klemt. Doordat de 'stam' van de bankhaak verandert van positie in het gat bij het vastslaan klemt hij zich vast. Je verandert als het ware de hoek waardoor je spanning creëert.

Ben er niet honderd procent zeker van, maar denk dat het zo gaat.

Ik denk ook dat wanneer je door een buigzame haak spanning kan zetten, deze makkelijker loskomt als je werkstuk harde klappen te verduren krijgt, bijvoorbeeld zware gaten voor pennen hakken met een schietbeitel.

Groeten,
Steven
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Een spie buigt wel, maar op microscopisch niveau. Je comprimeert de spie en/of het gat waar hij in zit en daardoor krijg je een heel grote wrijving.

Met dat losschieten heb je denk ik gelijk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Very soft iron? Met de constructie van Roubo heb je toch wel een behoorlijk kwaliteit staal nodig, anders buigt die tip zo om.
Arthur, het zou best kunnen dat bij de constructie van Roubo het werkstuk minder de neiging heeft om te draaien. Maar dat hangt ook nog van andere factoren af, onder andere van de vlakte van de werkbank. Wil je draaien voorkomen, dan zijn twee haken toch nodig. En beschadiging van het werkstuk? Ik denk dat iedere vorm een deuk in het stuk geeft. Een stukje afvalhout om het werkstuk te beschermen is toch wel aangewezen.
Maar dat zijn misschien dingen om eens te testen.
Steven, kan jij ook eens een foto plaatsen?

Mathieu
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik vind de bankhaken van Roubo wel mooi en elegant. Ik denk dat het nog wel meevalt met de benodigde kwaliteit staal en het ombuigen van het uiteinde ervan. Het voordeel van gewoon constructiestaal (zacht staal) is dat het licht ductiel is. En zo te zien is het uiteinde desondanks toch nog aardig zwaar. En vaak is een lichte tik toch voldoende om ze vast te zetten?

Ik krijg ook steeds meer zin om er eentje te gaan maken!

http://http://www.popularwoodworking.com/wp-content/uploads/roubo-002_11.jpg


Auriou maakt ze tegenwoordig ook: http://www.forge-de-saint-juery.com/acatalog/HOLDFASTS.html
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Maar is houtskool ook geschikt? Ik had eigenlijk aan steenkool gedacht.Mathieu

Zeker werkt houtskool ook. Voordat ze de steenkool ontdekt hadden, gebruikten ze ook alleen maar houtskool. Nadeel is dat het veel sneller opbrand dan steenkool, en dat het vuur iets minder heet is in vergelijking met echte smeedkolen.

Het voordeel dat mij erg aantrekt is dat houtskool zelf eenvoudig in grote hoeveelheden te maken is. Ik zet al mijn afvalhout om in houtskool dat ik weer gebruik voor allerhande werkzaamheden. Ik gooi niks weg:)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Zeker werkt houtskool ook. Voordat ze de steenkool ontdekt hadden, gebruikten ze ook alleen maar houtskool. Nadeel is dat het veel sneller opbrand dan steenkool, en dat het vuur iets minder heet is in vergelijking met echte smeedkolen.

Het voordeel dat mij erg aantrekt is dat houtskool zelf eenvoudig in grote hoeveelheden te maken is. Ik zet al mijn afvalhout om in houtskool dat ik weer gebruik voor allerhande werkzaamheden. Ik gooi niks weg

Mijn afvalhout gaat in de kachel! Maar je vergeet nog één belangrijk voordeel van houtskool. Als je gedaan heb met smeden leg je een rooster over het smisvuur en laat je de brochetten en worstjes aanrukken. Zijn de andere huisgenoten ook tevreden!
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Zou je zo'n ding ook van hout kunnen maken? heeft iemand hier ooit wat van gezien?
 

tuoh

Oud hout
Ja, dat zou moeten lukken. De klemkracht zal wel wat minder zijn, maar dat is voor veel bewerkingen meestal geen bezwaar.
De klemming zal hier moeten komen door het buigen van de schacht, de vork moet zo star mogelijk blijven, de hoek die schacht en vork maakt moet in de buurt van 45° liggen om sterk genoeg te zijn.

Enkele opties, een gegroeide vork gebruiken, eventueel verder in vorm plooien met stoom, of eentje lamineren. De schacht zal dan wel aardig wat dikker moeten zijn dan bij zijn stalen soortgenoten (30 à 40mm diameter).
Bij een gegroeide vork zal het punt waar de twee takken bijeen komen moeten versterkt worden tegen uitscheuren. Omwoelen met draad is een mogelijke optie. Een paar (koperen) klinknagels erdoor kan ook.
Als houtsoort kunnen Beuk, Es, Eik, Robinia, etc. gebruikt worden, soorten met een lange vezel dus.

Dit lijkt me wel een aardig experiment te kunnen worden:eek:

Wie begint eraan?


Mvg,

André
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Hout is een idee, bij een mengoplossing kan het 'eenvoudig' blijven, een Klemmsia klem op een ronde buis bijvoorbeeld. Het voordeel is dat het beschermhoutje overbodig wordt
 

tuoh

Oud hout
Een simpele versie van een stalen bankhaak is op onderstaande foto's te zien. Een stuk rondstaal met er haaks tegen gelast een platte strip van 8 x 40mm. Deze strip heeft een kromming die je er koud kan aan slaan.

Ik gebruik deze bankhaak regelmatig en het ding voldoet aan alle eisen die aan een goede bankhaak gesteld worden.


Mvg,


André



CIMG2094.jpg
Simpel maar doeltreffend.

CIMG2096.jpg
In gebruik ziet het er zo uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.