HoldDown en gat grote

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Tja als je met handgereedschap gaat werken heb je ook opeens een fatsoenlijke werkbank en zo nodig.
ik heb opeens een hold down op mijn verlanglijstje staan.

na wat zoeken vond ik deze.

ik zie dat hij een stok van 22 mm heeft.
dat is jammer want ik zou het graag combineren met zo'n Veritas Bench Clamp

en later als ik groot ben misschien wel deze van veritas

die veritas dingen hebben weer een gat nodig van 19 mm

trouwens ik meen te hebben begrepen dat voor het ouderwetse type holdfast je een groter gat nodig hebt dan de as. is dat zo en zo ja hoeveel groter?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Je hebt inderdaad een groter gat nodig voor die oude gesmede werkbankklemmen. Deze werken namelijk doordat ze klemgehouden worden door de hoek die deze speling de as toelaat. Hoeveel het precies is, weet ik niet. Je zou dat eenvoudig kunnen testen door verschillende diameters te boren in een stuk hout met dezelfde dikte als je werkbankblad.

Het verschil in diameter van de verschillende klemmen zou je kunnen oplossen door een passtuk? Die kunnen gewoon uit stevig, splijtvast hout gedraaid worden lijkt me. Maar dat is misschien niet de meest duurzame oplossing.

Zit er trouwens geen smid bij je in de buurt? Die zal zulke klemmen vast wel voor je kunnen smeden uit een staf staal van allemaal dezelfde diameters.

Ik meen dat er iemand op dit forum is, die dat ook heeft laten doen. Was dat nu Seek? Even de zoekfunctie gebruiken. Daar werd ook gediscussieerd over de gaten van de klemmen in het blad.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Bedankt! ik dacht al zo iets.
Ik heb net nog een keertje gezocht maar ik kan het niet vinden. kan het zijn dat er ergens hold down in het nederlands is vertaald en wat zou dat dan zijn
(mijn trieste kennis van Nederlandse houtbewerking termen speelt mij weer eens parten zucht)

Ik kan me trouwens voorstellen dat een smit een wel heel dure oplossing is (dat is alleen maar een vermoeden)
een passstuk maken van hout lijkt me lastig. ik kan het wel draaien maar een wanddikte van 1.5 mm over zo'n 10 centimeter lijkt me wat ambitsieus voor mijn kunnen kunnen en ik betwijfel of dat heel blijft

Ik zou ook verschillende gaten kunnen maken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja ik heb ze bij een smid laten maken en dat was duur. Misschien kan je ze nog beter by tools for working wood bestellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DaandeW

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Ha! dat is ook een idee natuurlijk maar ik denk dat ik voor de officiele hold down van dictum ga
waarschijnlijk puur snobisme maar ik vindt ze mooier (slaat echt nergens op dat weet ik maar ja :eek: )
dan laat ik het veritas gebeuren even zitten en kijk ik of ik zelf zo iets kan maken.

volgens mij heb ik nog ergens een lijmklem die kan sprijden die zou ik tussen twee ehm tja hoe heten die nou weer in goed nederlands? bench dog's in kunnen zetten
 

tuoh

Oud hout
Hou er wel rekening mee dat die bankhaak op de site van Dictum een mix is van rond staal met een gegoten kop (gietijzer). Je zal de eerste niet zijn die na enige tijd ineens twee stukken bankhaak in handen heeft:mad:

De enige goede bankhaak is een gesmeed exemplaar, die vind je zelfs tweedehands. Een goede bankhaak is een fantastisch stuk gereedschap, klemt snel en goed, is veelzijdig in gebruik, even een gat boren en je kan aan de slag, etc.

Kijk niet alleen naar de prijs, maar ook naar de geleverde kwaliteit, het komt de arbeidsvreugde ten goede.


Mvg,

André
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik gebruik 20mm rond ijzere haken die een hoek van ongeveer 80 graden heeft. heel scherp gebogen door de smid. Heb voor 2 haken 30 euro betaald en sterker dan dat vind je niet snel. Je moet ze wel vanaf onder de bank los tikken, omdat ze erg laag zitten en niet zo´n grote lus maken

in dit filmpje zie je ze in gebruik http://www.youtube.com/watch?v=8uyixNJ3Ofc&feature=player_embedded

Het gat gewoon pas boren, word vanzelf wijder en als het wijder word krijt gebruiken tegen wrijving
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik keek met interesse naar de kleinere haken van Dictum ook beschreven als "Made of forged steel" (al is de duitstalige versie zwijgzaam). Niederhalter Met 17 mm diameter lijken ze ok voor een niet te diep gat van 19 mm.
Zijn ze gegoten? De steunplaat lijkt achteraf gelast (dunnere plaat van 4 mm), de kop heeft een constante breedte (plaat van 17 mm ?). Maar de overgang steel kop is vlekkeloos, en de prijs is te laag voor serieus werk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Die dingen voor metselaars zijn inderdaad foeilelijk!
Enkele van die haken aanpassen (vastlassen en van een andere kleur voorzien) staan nog op mijn lijstje. Maar misschien dat ik eerst een poging ga doen om zelf eentje te smeden.
Wie weet hoe je staal kan zwarten?

Mathieu
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ofwel, kort samengevat: dun insmeren met olijfolie, langzaam verwarmen boven een (spiritus)vlam totdat de olijfolie goudbruin wordt. Dan opnieuw dun insmeren met olijfolie en sterker verhitten totdat het oppervlak zwart is. Dan af laten koelen, de olieresten afwassen en afdrogen.

Het staat er niet bij, maar doe dat verwarmen gelijkmatig door het werkstuk te bewegen en zorg dat je het niet té heet maakt. Het is wel de bedoeling dat een bankhaak veert...

Arthur
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Nou wat mij betreft maakt dat ook weer niet zo veel uit.
het lijkt me wel erg makkelijk dat ik er met een houten hamer op kan slaan zonder dat hij kapot gaat maar daar zou ik wat aan kunnen doen.

is zo'n Betondook steel altijd vierkant? want dat lijkt me niets ik wil ze kunnen draaien en een aantal diepe viekrante gaten hakken lijkt me geen pretje
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Vierkant werkt ook prima in een rond gat. Het gat zal er niet mOoier op worden. Geen idee of die metselhaken goed werken maar voor dat geld is het het proberen waard. Origineel zijn ze zeker 19 mm in de steel. En die oude knarren hadden al uitgebreid getest wat werkt of juist niet.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Jaap,
Ik ga het zeker proberen.
Caspar,
Gereedschap moet in de eerste plaats functioneel zijn. Maar het mag er ook een beetje goed uitzien. Maar dat geld toch ook voor de dingen die jij en ik maken, niet?
Seek,
Klemmen doen ze. En voor de prijs moet je het inderdaad niet laten.

Mathieu
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Daarstraks even het smisvuur aangestoken en een bankhaak gemaakt. Het is een experiment en de afwerking is nog niet wat hij moet zijn. Maar de haak doet wat hij moet doen: klemmen.Bekijk bijlage 252Bekijk bijlage 253Bekijk bijlage 254Afbeelding 113.jpg

De haak is gemaakt uit een staaf van 12 mm. Ik heb die gloeiend gemaakt met de roofingbrander.
Aan de gloeiende haak een plat stuk gesmeed, gebogen rond een stuk stalen buis en dan in de bankschroef de haakse bocht geplooid. Uiteindelijk gezwart met frituurolie.
Ik ben geen half uur bezig geweest, inclusief materiaal verzamelen.
De roofingbrander is wel niet ideaal, maar ik had niets anders. Ik had een acetyleenbrander, maar die flessen heb ik spijtig genoeg onlangs terug moeten binnen brengen omdat de verdeler er mee stopte. Ik ga eens proberen op een kolenvuurtje, eventueel aangeblazen met perslucht. Het eigenlijke smeden is geen 5 minuten werk.

Mathieu
 

Bijlagen

  • Afbeelding 110.jpg
    Afbeelding 110.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 223
  • Afbeelding 111.jpg
    Afbeelding 111.jpg
    99,7 KB · Weergaven: 222
  • Afbeelding 112.jpg
    Afbeelding 112.jpg
    51 KB · Weergaven: 222

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Prachtig resultaat! Bijzonder mooi stukje eigen handwerk, daar houdt ik van!

Smeden in een houtskoolvuur met een compressor erop, gaat perfect. Af en toe heb ik het ook eens gedaan. Eens in mijn enthousiasme mijn zuurgemaakte 'bushmes' half laten opbranden omdat de luchttoevoer te hoog was. ;-)

Mooi werk nogmaals! Heb je al stappen bedacht hoe je de volgende gaat verbeteren, zoals je aangeeft in je bericht?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.