Mijn eerste schreden als houtdraaier met beperkte middelen

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Stond gisteren het buurjongetje op de stoep met een houten knopje. Dat hoort op zijn houten garage en is om het dak op zijn plaats te houden, maar nu waren er 2 knopjes weg en aangezien buurman en hout en zo.
Dat kon ik niet weigeren en ik zocht een geschikt stukje rond en vond iets wat een beetje groter was. In de bek van de boormachine, de boormachine in de bankschroef en wat hout op de werkbank om min of meer op centerhoogte uit te komen.
Het stukje rond liep een paar keer los uit de boorkop maar met de guts en een kleine rechte beitel 2 knopjes gemaakt.
Op de foto het origineel en de kopie.
Ik begrijp heus wel dat ik nog lang niet mee doe met de echten, maar voor wie nog eens een knopje of zo wil maken misschien een oplossing.

jaap

P6130001.jpg
P6130002.jpg
 

WR1944

Oud hout
Ik ben het geheel met m'n voorgangers eens.
Waarschijnlijk zijn we enigszins telepathisch want ik heb zeer recentelijks iets soortgelijks geprobeerd. Een vriendin miste een paar knoppen van een ladekast. Zonder iets definitiefs toe te zeggen heb ik een losse knop meegenomen om te kijken of ik met uiterst primitieve middelen zo'n knop kon reproduceren. Het ging een beetje maar daar bleef het bij. Je hebt echt de goede beitels nodig plus een echte draaibank want dit was twee bruggen te ver. Ik koop wel een set nieuwe knoppen. Maar ik ben een ervaring rijker. Als het niet te groot is kan het. Ik heb trouwens een houtschroef zonder kop gebruik maar het hout slingerde als een dronkeman.

P6151027q.jpg
M'n poging, de originele knop is 63 mm

P6151028q.jpg
Toch maar sparen voor een echte draaibank
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Zo zie je maar weer: in beginsel is niets moeilijk. In de literatuur komt zo'n start vaker voor. Men trekt zich terug. Het liefst een ver land of afgelegen streek en betreedt de wereld weer met z'n Opus Magnum - zijn Grote Werk.
Jaap de kiem is gelegd. Eens terug in Nederland gaan we samen een dag houtdraaien. Lijkt me leuk.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.