Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Mijn eerste schreden als houtdraaier met beperkte middelen

Stond gisteren het buurjongetje op de stoep met een houten knopje. Dat hoort op zijn houten garage en is om het dak op zijn plaats te houden, maar nu waren er 2 knopjes weg en aangezien buurman en hout en zo.
    Dat kon ik niet weigeren en ik zocht een geschikt stukje rond en vond iets wat een beetje groter was. In de bek van de boormachine, de boormachine in de bankschroef en wat hout op de werkbank om min of meer op centerhoogte uit te komen.
    Het stukje rond liep een paar keer los uit de boorkop maar met de guts en een kleine rechte beitel 2 knopjes gemaakt.
    Op de foto het origineel en de kopie.
    Ik begrijp heus wel dat ik nog lang niet mee doe met de echten, maar voor wie nog eens een knopje of zo wil maken misschien een oplossing.

jaap

P6130001.jpg
    P6130002.jpg

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Gaaf !!! Maximaal resultaat met minimale middelen!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

gaaf om te zien, wat je al kunt bereiken als je maar wilt!

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik ben het geheel met m'n voorgangers eens.
    Waarschijnlijk zijn we enigszins telepathisch want ik heb zeer recentelijks iets soortgelijks geprobeerd. Een vriendin miste een paar knoppen van een ladekast. Zonder iets definitiefs toe te zeggen heb ik een losse knop meegenomen om te kijken of ik met uiterst primitieve middelen zo'n knop kon reproduceren. Het ging een beetje maar daar bleef het bij. Je hebt echt de goede beitels nodig plus een echte draaibank want dit was twee bruggen te ver. Ik koop wel een set nieuwe knoppen. Maar ik ben een ervaring rijker. Als het niet te groot is kan het. Ik heb trouwens een houtschroef zonder kop gebruik maar het hout slingerde als een dronkeman.

P6151027q.jpg
    M'n poging, de originele knop is 63 mm

P6151028q.jpg
    Toch maar sparen voor een echte draaibank

Zo zie je maar weer: in beginsel is niets moeilijk. In de literatuur komt zo'n start vaker voor. Men trekt zich terug. Het liefst een ver land of afgelegen streek en betreedt de wereld weer met z'n Opus Magnum - zijn Grote Werk.
    Jaap de kiem is gelegd. Eens terug in Nederland gaan we samen een dag houtdraaien. Lijkt me leuk.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Forum Rechten