Ebbenhout verteld door Bob Taylor van Taylor guitars

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Bob Taylor van de prachtige Taylor gitaren is sinds vorig jaar eigenaar van een bedrijf dat 75% van de handel in ebbenhout beheerd.
Het enige legale ebbenhout dat nog gerooid wordt komt uit Kameroen. Een interessant filmpje..... maar oordeel zelf.

jaap

 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Mooie kerel, mooi verhaal, stoere opstelling wel, het is goed, ik bepaal, take it or leave it, een houtheld....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Da's een mooi verhaal. Over dergelijke zaken denk ik wel vaak na. Zoals het meerendeel van jullie zal weten verkoop ik ook hout aan mede-houtbewerkers. De ene maakt er een tafel van en de andere weer een gitaar. Ik vind het erg belangrijk om te weten waar het hout weg komt. Het liefste koop ik hergebruikt hout of restanten maar als ik dan toch nieuw hout koop dat wel bij erkende leveranciers die gecertificeerd hout leveren.

De "ebben-hout"gekte is enorm terwijl er vele alternatieven zijn. Natuurlijk is ebbenhout erg mooi maar ik koop het alleen wanneer het "oud' is, ik wil liever geen "nieuw"gekapt ebbenhout kopen. Voor een toets kan je echt wel andere houtsoorten gebruiken dan ebben : groenhart,hard maple, purperhart ...laatst zelfs toetsen gezaagd uit een oude balk cocobolo.

wij zijn hier met ruim 2000 houtbewerkers op het forum. Wanneer we met z'n allen goed uitkijken waar het hout vandaan komt dan kan dat echt wel een verschil maken.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De "ebben-hout"gekte is enorm terwijl er vele alternatieven zijn. Natuurlijk is ebbenhout erg mooi maar ik koop het alleen wanneer het "oud' is, ik wil liever geen "nieuw"gekapt ebbenhout kopen. QUOTE]

Hmm Rick, Ik heb ook nog eens nagedacht over het ‘oud- en nieuw argument’ dat je hier aandraagt. Ik kom het wel vaker tegen als argument op het net op diverse fora. Persoonlijk vind ik het toch een beetje dubbel. Ebbenhout dat vandaag gekapt wordt, is over 15 jaar ook weer oude voorraad. En hoe komt het dat er steeds maar ‘oude voorraad’ blijft bestaan? Dat zou toch een keer moeten opraken?

Ik ben er voor mezelf nog niet uit. Van de kleuren en eigenschappen van exoten gaat een enorme aantrekkingskracht uit. Wel doen… Niet doen…?? :(:)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Nou...tja...het is inderdaad een redelijk grijs gebied.

Voor 2 weken terug kocht ik bij een particulier een kist van stukjes ebben. Had hij een lange tijd terug eens gekocht om wat mee te doen.....nooit aan toegekomen en toen was ik ineens wat ebben rijker. Ook kocht ik eens 100 balkjes palissander....had al vele jaren bij diegene in de schuur gelegen. Het pokhout wat ik laatst verzaagd heb heeft ruim 20 jaar ergens op zolder gestaan. Coromandel kocht ik eens bij een zagerij als zaagrestanten. Zo probeer ik aan die mooie exoten te komen. Natuurlijk kan ik nu in de auto staan en naar Hamburg rijden om daar ebben te kopen bij de houthandel. Op zich niets mis mee maar tot op heden heb ik me kunnen redden met "oud"hout op het gebied van de prijzige exoten.

Natuurlijk koop ik ook wel uitheems hout bij een aantal leveranciers, het is niet zo dat ik alles met "oud"hout doe. Voorbeelden zijn : amerikaans esdoorn, amerikaans walnoten en mahonie.

Wilco heeft helemaal gelijk over die aantrekkingskracht van de exoten......ik denk dat een ieder dit voor zich zelf uit moet maken.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dat zou kunnen inderdaad. Maar waar kom je balkjes ebbenhout tegen die al eens ergens anders eerder zijn toegepast? Dat zijn hooguit gerecyclede pianotoetsen.

Het is trouwens zeer zeker niet persoonlijk, maar meer mijn visie op het argument. Maar dat begrijpt Rick wel. ;)

PS: je was me net voor ;-)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wilco en ik kennen elkaar al een lange tijd en komen zelf bij elkaar over de vloer. Over dit onderwerp praten we wel vaker.

Ik gebruik inderdaad pianotoetsen (heb er nog 12) maar ook wel eens een oude poot van een kast. Verder moet ik het hebben van ebbenhout uit de particuliere markt of eventueel van instrumentenbouwers die gestopt zijn met hun activiteiten.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
erg goed initiatief. het is toch eigenlijk van de zotten dat hout soms zo snel afgekeurd word. ik ben daar persoonlijk geen voorstander van, hout is nou eenmaal een natuurproduct daar mag je best wat van terugzien.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Kwam nog 1 filmpje tegen waarin Bob Taylor verteld over gewoon esdoorn, curly of gestreept en quilted (zou zo snel geen nederlandse naam weten).
De andere 2 filmpjes gaan over het spruce wat ze gebruiken voor het bovenblad van een gitaar. Ik heb er zelf echt van genoten, echt liefde voor hout.. en kennis.

jaap



 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ben wel benieuwd wat er met dat ebbenhout is gebeurd wat in beslag is genomen.....Hebben ze vast niet in de kachel gegooid als biomassa....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.