Hout snijden met een waterstraal

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
We hebben natuurlijk ons lid Jules Bosma met zijn cnc machines, en misschien wel meer leden die zo'n machine hebben of er mee werken, maar hier 2 filmpjes van het snijden van hout met een waterstraal. Ik moet zeggen dat het snijden in het dikke hout wel langzaam gaat.

jaap


 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Daar hebben ze een erg leuk filmpje van gemaakt moet ik zeggen. Straks maar eens kijken of ik zoiets kwijt kan op mijn zoldertje...hahaha. Gekheid natuurlijk, dit is een mooi systeem maar ik twijfel over de combinatie hout/water.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
het voordeel van watersnijden tov lasersnijden, is het ontbreken van een zwarte, verbrande rand ;)

De verbruikte hoeveelheid water valt wel mee, dat gaat verder geen invloed hebben op het hout. Al weet ik wel niet of ze het ook toepassen op massiefhout.. In het water zit trouwens een abrasief (zandkorrels geloof ik), om het snijden te verbeteren.
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
probleem met water is dat alles nat wordt, dus niet geschikt voor MDF.
Daarbij kun je alleen maar recht doorsnijden, geen profielen.
Met toevoegingen kunnen ze door glas en staal en RVS heen snijden, zonder dat het verkleurd of verbrand.
Het heeft voordeln, maar is niet te vergelijken met CNC-houtfreesmachines
Groet,
Jules Bosma, CNCwerk Heerenveen
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
een mogelijk nadeel van frezen is dan weer de afronding in scherpe hoeken. Het is dus zoals altijd goed kijken wat je eindresultaat moet zijn.

Ook bij watersnijden heb je kleine ronde binnenhoekjes, welke keuze je ook maakt, je zult er atijd rekening mee moeten houden.
Vaak is het zelf beter, bij metaal of glas voorkomt het het inscheuren van de binnenhoekjes.
Groet,
Jules
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.