keukenonderstel

stipe

Actieve deelnemer
13 jun 2012
38
0
Hoi forumleden,

Ik ben net terug van de houthandel en daar heeft men mijn plannen een beetje minder rooskleurig doen uitzien dan vooreerst gedacht, mijn bedoeling is namelijk zelf een onderstel te maken voor een keukentafel waarop hierna een granieten blad van 3 dik zou komen, dit omdat ik de standaard pootjes die ze eronder plaatsen maar niets vind.

Ik had men plannen al gemaakt maar nu éénmaal in de handel, wees men mij erop dat balken van 12 cm dik, die ik zou gaan gebruiken om de vier poten van te maken, na verloop van tijd en bij volledige droging zouden scheuren, verder dan die info kwam ik niet, ik kreeg een vage uitleg over planken tegen mekaar te kleven maar begreep er, als volkomen leek nu ook niet bijzonder veel van, maar dat zal wel aan mij liggen.


Kan iemand me mss vertellen hoe ik het best tewerk ga en met welke materialen? Jullie zouden mij en men magere portefeuille er een grote dienst mee bewijzen :)

Greets,
Stipe
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
12x12 balken hebben inderdaad een redelijke grote kans op scheuren. je zou bijvoorbeeld 52mm dikke balken kunnen aanschaven, deze terugschaven naar 40 en dan 3 delen op elkaar plakken. misschien minder "mooi" maar wel een stuk stabieler is mijn bescheiden mening

Welke houtsoort wilde je gaan gebruiken?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb in het verleden eens tafelpoten gemaakt zoals op de afbeelding, is dat misschien een idee?
De balken 12 x 12 herzagen naar 4 planken en verlijmen in een vierkant in het midden hol.
Het holle gedeelte onder opvullen/dichtmaken met een blokje en boven met een plaat+blokje waarop je het blad kan bevestigen.
Zie afbeelding:
Tafelpoot.jpg
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Je zou nog kunnen overwegen de planken in verstek tegen elkaar te zetten.
Aan de andere kant: mooie scheuren zijn ook niet niet lelijk. Je zou ze eventueel op kunnen vullen met polyester (zoals hier is gedaan).
 

A.N

Actieve deelnemer
Als je een massieve poot van 12 x 12 wilt hebben kun je het beste de balk doorzagen en vervolgens verlijmen
zoals op onderstaande foto.

Je krijgt dan bijna nooit werking of scheuren in de poot
Tot 9 x 9 kun je een poot nog uit èèn geheel laten van massief hout zonder al te veel problemen qua werking cq scheurvorming.

bovenaanzicht:
grenen blokpoot 12 x 12 002.JPG

vooraanzicht:
grenen blokpoot 12 x 12 001.JPG
 

stipe

Actieve deelnemer
13 jun 2012
38
0
Hoi mensen,

Alvast allen bedankt voor jullie informatieve antwoorden! Aangezien ik niet over veel materiaal beschik en graag ook dwars steunbalken zou aanbrengen met pen-gat verbinding lijkt de oplossing van A.N. voor mij de meest geschikte, maar ik vond elk antwoord zeer leerrijk, nu had ik net nog één vraagje iemand een idee welk hout ik hiervoor het best kan gebruiken? Ik zou graag degelijk maar niet te duur (ik weet het, moeilijke combinatie :) ) gebruiken en als het dan nog even kan, mag het best hout zijn met een ruwe structuur aangezien ik later gewoon een vernis zou willen gebruiken zodat er toch nog het warme van het hout gecombineerd wordt met het koudere graniet....

Met vriendelijke groeten, doet plezier dat een compleet groentje hier wa ruggesteun krijgt :)
Stipe
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.