Benaming voor deze bewerking

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Ben weer een beetje bezig geweest met een idee dat in mij hoofd spookte. Een eerder experiment wat uitgbreider gemaakt met dit als resultaat.
Veel zagen en verlijmen zoals iedereen al wel vermoed denk ik.
Eiken hout als basis met zwart fineer als tussen laag, deze test bewust met iets geodkoper hout gedaan.
Het is de bedoeling dit te gaan doen met als basis ebbenhout en tussenlaag met witte fineer om dit in de onderkant, bud, van een keu te gaan verwerken.
Ik ga dan ook trachten de grotere zwarte gedeelten ,die er nu gedeeltelijk in zitten , meer te laten uitkomen want die maken het volgens mij toch wel ietsje mooier.
Het zal ook stabieler moeten worden want deze techniek maakt het hout ofdat het rubber is.
Als er iemand heirvoor een naam kan geven, de bewerking maar ook hoe het eruitziet, dan hoor ik het graag .
Groeten
Daniel

SDC14765.jpg

SDC14766.jpg
SDC14769.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik weet niet of dit een 'naam' heeft - het is een techniek die je veel tegenkomt bij (Amerikaanse) pennendraaiers, en ook daar ben ik nog nooit een overkoepelende naam tegengekomen. Naamgeving gebeurt meestal op grond van het verkregen patroon - vaak gaat het daarbij om varianten op 'Celtic Knot'. Het gaat dan wel meestal om eenvoudiger, en meer symmetrische patronen.

De techniek staat of valt bij nauwkeurig en netjes zagen. Overigens kan ik me niet voorstellen dat het bij goed verwerken een slap, rubberachtig werkstuk oplevert - lijmverbindingen zijn over het algemeen sterker dan hout, een goede houtlijm is volgens mij zeker zo stijf als, zo niet stijver dan, hout, en is bovendien zo dun dat het de modulus van het totale werkstuk niet zou moeten beïnvloeden. Een slap werkstuk duidt, denk ik, op minder optimale lijmverbindingen.

Overigens vind ik het persoonlijk niet zo mooi...
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
De zwarte fineer is 0.8 mm dik en zou 1.2 moeten zijn. Dit is de reden waarom het rubber aanvoelt.
Het volgende werkstuk wordt met ebbenhout als basis in combinatie met maple die ik zelf ga schaven tot op 1.2 mm.
Hier zou het rubber probleem moeten opgelost zijn.
Ook de verhouding van de krullen zijn nu evenwijdig dit maakt dat , als het stuk aan 1 zijde dikker is dan de andere ,de tekening varieert. Dit moet ook aangepast worden dat over het ganse werkstuk dezelfde patronen telkens weer voorkomen.
Het zal dan ook wat mooier uitkomen hoop ik.
Alvast bedankt voor de reactie.
Daniel
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Hallo Daniel, dit idee is véél te mooi om te laten doodbloeden.
Dat het proefstukje niet als een massief geheel aanvoelt is volgens mij niet zo vreemd, het heeft een enorm groot totaal lijmoppervlak. Bij een houtverbinding meestal positief, maar in dit geval moet de dubbele lijmverbinding herstellen wat je zojuist hebt doorgezaagd.
De hechting van de lijm zal alleen aan het fineer overal goed zijn. Het contactvlak van het gezaagde hout bestaat grotendeels uit (schuin gezaagd) kops hout en dat is geen goede lijmbasis. Alleen op de golftoppen waar het hout in de nerfrichting is gezaagd zal de hechting aan beide vlakken optimaal zijn, tenminste als de passing goed is.
Naast nauwkeurig zagen is vooral ook de dikte van het fineer erg belangrijk om overal een dunne lijmlaag te bereiken. De fineerdikte moet zo goed mogelijk overeenkomen met de breedte van de zaagsnede. Bij te dik fineer blijft ruimte over bij de toppen, daar komt dan een te dikke lijmlaag. Bij te dun fineer worden alleen de toppen goed geklemd en verlies je het contact in de lange hellingen. Alleen fineer dat precies opvult wat je hebt weggezaagd geeft overal een goede aansluiting.
De stijfheid van het geheel zou nog kunnen worden vergroot door een lijmsoort te kiezen die niet te plastisch /elastisch blijft maar echt uithardt. Epoxy? …. Henk???
Voor wat betreft de naamgeving van dit ontwerp: ik ben graag bereid om al mijn eventuele aanspraken op de termen “Sinustwist” en “DNA clash” tegen zo’n prachtige keu te ruilen :eek:
Groet, Kor
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
De juiste maat van de fineer samen met eventueel een epoxy moet het al veel stabieler gaan maken.
Ik heb een onderstel gemaakt waar ik mij hand schaaf kan op zetten, hiermee kan ik van 0.5 mm tot 8mm schaven tot op een 10de van een mm instelling.
Hiermee moet dit zeker gaan lukken.
De epoxy ga ik eens uitzoeken welke hier ideaal kan voor zijn. sugestie ? ..
Al zit ik met het idee om er een kern in aan te brengen.
Ik zou , na dat al de kronkels er in zitten, er een gat willen in boren over de ganse lengte en er dan een kern van een harde stijve houtsoort in te brengen.
Heb dit al eerder gedaan voor andere bedoelingen en dat lukt redelijk. Enkel is het hier heel wat langer.
Dit zou gebeuren voor dat het wordt rond gedraait want dan is het nattuurlijk nog steviger, de kern moet wel in het center komen.
Wat de benaming betreft,lijkt me wel leuk DNA clash, denk dat ik die stiekem ga lenen.
Alvast bedankt voor de reactie.
Daniel
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik haal epoxy bij polyservice. Ik heb alleen geen ervaring met het lijmen van hout, maar vooral glasvezel en carbon, en het lijmen van metaal met hout (bv. een bijtelhandvat).

M'n ervaring is dat epoxy pas echt hard wordt, als je het bakt in de oven (bv. een uur op 75 graden). Maar of dat nou zo'n goed idee is bij hout...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.