Bowclamps????

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
Medehoutbewerker,

Ik was internet aan het afstruinen voor zogenaamde bowclamps(weet niet hoe het in het nederlands heet) het leek me wel erg handige klemmen, \
maar nu is mijn vraag zou je die ook zelf kunnen maken??
Wat voor een hout moet in dan gebruiken?
En welke buiging moet er in zitten??
Heeft er iemand een voorbeeld er van?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

MVG Wander
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Kende dit nog niet. Lijkt me ook ideaal om bv. platen hout op elkaar te lijmen, nu krijg ik het midden niet geklemd.

Het zou met elke houtsoort toch moeten werken? Bij een zachtere houtsoort waarschijnlijk de boog wat groter.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Het T-Slot lijkt me een overbodige feature die de 'klem' duur maakt. Het lijkt me zelfs lastig als de te verlijmen delen niet net iets korter zijn dan de klemmen. (Zie dit plaatje) Al honderden jaren worden enigszins kromme stukken hout gebruikt tijdens het verlijmen van planken. Een stuk goedkoper en heel eenvoudig zelf te maken.
 

Wander

Actieve deelnemer
4 mrt 2011
72
0
Bedankt voor de snelle reacties!
Weet iemand welke boog maat ik moet gebruiken?
zou het van mulitplex te maken zijn?

Wander
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Nog een commerciële versie: van Woodpeckers, deze keer zonder T-slot en gemaakt van fenolhars ("Bakeliet" of iets vergelijkbaars).
Zijn zowel aan de binnen- als buitenkant afgeschuind, maar dat lijkt me eigenlijk niet handig ivm mogelijk afglijden van de klemmen.
Misschien toch maar beter zelf maken.

Tip voor bepaling van de boog:
Van het materiaal waarvan je de "bowclamps" wilt maken neem je een recht proefstuk van de gewenste lengte. Dit opspannen met een of meer dunne plaatjes in het midden eronder. Hoe hoger het stapeltje, des te zwaarder om de lijmklemmen aan te draaien. Bij de gewenste kracht vind je dan op deze manier vanzelf de gewenste kromming, er van uitgaand dat voor het strekken van een krom stuk ongeveer evenveel kracht nodig is als voor het buigen van een vergelijkbaar recht stuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.