opknappen boorschaaf

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb 30 april op de vrijmarkt een oude Nooitgedagt boorschaaf gekocht. Ik heb hem opgeknapt, bijgeschuurd en dergelijke, en geprobeerd. Ik kreeg hele mooie krullen, vooral bij kantjes afbreken. Maar het schaven van sponningen lukt nog niet zo goed. Nu is het zo dat de beitel iets breder is dan de schaaf, zodat deze in de zijkant van de sponning 'bijt'. Ook zijn door de jaren de hoeken van de zool iets afgerond, zoddat de schaaf niet soepel tegen de zijkant van de sponning aanloopt.

Moet de beitel exact even breedt zijn als de schaaf zelf? Dan slijp ik er aan de beide kanten iets af. En moeten de hoeken van de zool exact haaks zijn aan de zool? dus niet iets afgerond? Dat is te verhelpen door een paar mm van de zool af te schaven.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Woodworker,

De beitel hoort iets breder te zijn. Aan de kant waar je gaat schaven moet je hem gelijk met de vlakke kant van de schaaf hebben. Ik denk dat het is om er zeker van te zijn dat de beitel altijd gelijk loopt met de zijkant. Je moet de beitel zeg maar maximaal naar buiten drukken en vervolgens leg je de schaaf op zijn kant en druk je hem terug. Zoek op google eens op shoulder plane.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.