Een heerlijke avond

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Soms heb je dat, zo'n avond waarop alles klopt. Resultaat is uiteindelijk één balkje voor een sergeant, maar wat ging het lekker. Ik had bij Jaap van Leersum twee balken essen van 42mm meegenomen. Wat scheuren en happen erin, maar met uitmeten had ik mooi genoeg hout voor 8 sergeants en nog wat te draaien handvatten. En het uitmeten van de breedte met de steekpasser ging in een keer goed. De spijkertjes voor de slaglijn bleven zitten. De slaglijn gaf een mooie, duidelijke, dunne, rechte lijn. Zagen met de 4 1/2 TPI schulpzaag ging lekker en recht en vrijwel haaks. De #5 schaafde heerlijk in dit hout, alleen gaf hij wat uitbreeksels waar ik tegendraads schaafde. Had de #8 eerst ook, keerbeitel dichter bij de snede zetten hielp niet, maar toen ik de mondopening iets groter maakte ging het ineens fantastisch. Weg uitbreeksels, en een gevoel alsof je door dikke boter aan het schaven was, zo lekker. De eerste zijde was binnen de kortste keren vlak. En de tweede was eerst niet haaks, maar dat was snel verholpen zonder 'scheef de ene kant op, scheef de andere kant op'. Breedte aftekenen zodat de koppen op de balk passen ging snel. Bij het schaven was ik supersnel vlak en op breedte en de koppen pasten. De vierde kant was knap scheef, maar voor de verandering eens niet zo scheef dat er te weinig hoogte over zou blijven tegen de tijd dat het recht zou zijn (dat gebeurt me namelijk regelmatig). Met de #5 en de #8 was ook de vierde kant zo gepiept. Het boren van de gaatjes voor de borgpennen ging recht. En de koppen en borgpennen passen, en ik kan nu tot een meter inklemmen.

Kortom, een hele bevredigende avond. Ik hoop dat de andere 7 sergeants ook zo gaan :)

Ben wel benieuwd: hebben jullie ook wel eens zo'n houtdag dat je denkt 'yes, dat was lekker'?

Arthur
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Yep, dat zijn heerlijke dagen. Lekker op tijd beginnen....koffie mee naar de werkplaats. Tussen de middag hoor je iemand je naam roepen en dan staat er ineens kibbeling voor je neus. Daarna lekker doorwerken tot een uurtje of 5.... Helaas is zo'n dag wel weer lang geleden maar ik kan me het gevoel nog erg goed herinneren!!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Je hebt dus ook de keerbeitel en zijn magische krachten ontdekt!

Zondag had ik ook zo'n dag. Twee mooie oude houten schaven gerestaureerd en getest. Ze deden ook nog eens wat er van hen verwacht werd. Ik wordt ook steeds handiger om de beitel te stellen in die dingen. Vooral de zoetschaaf voel ik nu helemaal aan. Paar tikjes en hij gaat dieper. Tikje op de achterkant en ik heb een flinterdun krulletje. het gaat er natuurlijk om dat je precies het goede tikje geeft en de ene dag gaat het beter dan de andere.

Toen kwam ik moe maar voldaan binnen. Snel even een blogje schrijven. Na alles getyped te hebben besloot blogspot het weer weg te gooien. En dat tot twee keer toe! Van chagerijn maar een beetje met de Iphone gaan spelen. Geen wifi meer in huis! Alles een paar keer moeten resetten. En 's avonds voor het slapen gaan bleek ook nog eens de lader van die iphone kapot te zijn. Ik weet niet hoe karma werkt, maar voor mij in elk geval de verkeerde kant op.
 
D

Dulcimer

Guest
Heel af en toe heb ik wel van die dagen waar op alles gaat zoals 't moet, meestal zit er echter altijd wel iets tegen, zoals mijn vrouw....;
Ik help mijn twee zoons met het maken van hun gitaar ( binnenkort topic op 't forum); fichten bovenblad schaven ging super, de schaaf hapte echter voortdurend in het sapeli mahonie achterblad; elke schaaf deed dat uit mijn verzameling, welke instelling ik ook gebruikte. Wat nu? schraapstaal maar gepakt; schoot ook niet op. Weet je wat; we gaan de techniek inschakelen en ik nam de bandschuurmachine met korrel 60. Dat gaf al een sneller resultaat...totdat mijn (v)echtgenote binnen kwam; %$#@?!* waarom heb je geen mondkapje op.....&*$#@!..alles onder de stof...%$##@**...longkanker....$%#@@ en gooit vervolgens de buitendeur open waarmee meteen een stapel duur hardhout met de deur naar buiten vloog. Dikt lokte natuurlijk een tegenreactie mijnerzijds uit ....
&%$*#...bemoeien....$#*&!dure hout.....&*%$#komt hier als 'n razende MIJN werkplaats binnengestoven..*&%# d'r uit.....
Toen ik vervolgens om mij heen keek was mijn werkkamer nogal mistig; de bandschuurmachine nam zoveel hout af dat alles onder het stof zat; 't bleef zelfs aan 't plafond hangen, in 't vuur van 't gevecht had ik niet aan dat mondkapje gedacht.
Tja..
Groet,
Frans
N.B. ter geruststelling van degenen die n.a.v. deze posting medelijden met mij krijgen en denken dat mijn huwelijk een en al ellende is, kan ik mededelen dat dit soort uitbarstingen van wederzijdse liefde slechts sporadisch voorkomen en het doel hebben de onderlinge machtsverhoudingen te verhelderen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Soms heb je goede dagen maar soms ook mindere. Eergisteren had ik er eentje. Ik had het plan opgevat om mijn werkbank eens te vlakken. Woodwhisperer had een leuk instructiefilmpje gemaakt hierover. Vlakken met de bovenfrees !! Ik had alle hulpstukken gemaakt en was lekker begonnen met frezen. Na een kleine 5 minuten vroeg ik me af waar ik eigenlijk mee bezig was....deze gedachte was blijkbaar funest voor de werkzaamheden want de frees hapte, schoot door de hoogteinstelling en vraat zijn weg in de werkbank........

Tja......onherstelbare schade.......Nou ja....dan toch maar een ander blad....Had hier al eens over nagedacht en nu had ik wel een goede aanleiding......Ieder nadeel heeft zijn voordeel..
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Tja......onherstelbare schade.......Nou ja....dan toch maar een ander blad....Had hier al eens over nagedacht en nu had ik wel een goede aanleiding......Ieder nadeel heeft zijn voordeel..

Ha Rick, Het doel van een werkbank is toch om er op te werken. Dat betekend dan ook automatisch dat je er wel eens in zit. Een buts of beschadiging hoort er echt bij hoor. Dan lijkt het ook of je al jaren in de weer bent. Zo n' maagdelijke werkbank is meer iets voor beginners, jij als gevorderd doosjesmaker heb een oudje wel verdient. Of wil je dat als er mensen binnenstappen ze denken dat je nieuw in het vak bent:D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Armadaman : Op zich heb je helemaal gelijk maar dit was een schade waar ik me aan zou blijven ergeren. Hout genoeg , lijm genoeg en dus wat een nieuw blad al snel in de maak!! Het oog wil wat he !!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.