en Japanse gereedschapskist

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Ray
Wat me een beetje aan dit hout tegenvalt is de veerkracht. Een beetje klemmen in de bankschroef en de deuken komen je te gemoed. Veel kracht met de lijmklemmen hoeft ook niet. ik heb er al een paar mooie rondjes in staan. Een voordeel komt er dan wel aan. Met het schuurpapier zal het wel snel gaan.
hg Hugo
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Eigenlijk wel leuk om zo met "troephout" aan de slag te gaan. Goed voor het geduld :D
Toch een vraagje: ik zie dat je het hout niet om en om het verlijmd. Heeft dat een reden?


oh ja: nog gefeliciteerd met je verjaardag!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Eigenlijk wel leuk om zo met "troephout" aan de slag te gaan. Goed voor het geduld :D
Toch een vraagje: ik zie dat je het hout niet om en om het verlijmd. Heeft dat een reden?
Ja daar is zeker een reden voor, die ik als rechtschapen amateur rustig kan geven........ gewoon vergeten,niet op gelet :eek::eek:
Ik blijf leren . Ook nu ik 21 ben geweest.:cool:
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Weer een klein stukje verder.
20150404_151700.jpg
De deksel word met een soort wig vast gezet.
20150404_151707.jpg
De kantlatjes hebben ook een klein verloop. Hier moet straks de wig tussen klemmen
20150404_164014.jpg
Omdat de deksel niet helemaal haaks is maar een pijltje gezet. Met het passen passen passen wel tig keer verkeerd om gestaan. :(
20150404_164030.jpg
Dit is het idee( een beetje)
20150404_164224.jpg

Met een beetje geluk morgen schuren en daarna afwerken.
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het is zover, de laatste hand aan het kistje gelegd.
20150406_121351.jpg
Ook zeer geschikt om op te schuren, de futselplank, deze schuurplankjes ooit van Rick gekregen. Werken prima.
20150406_121359.jpg
Ik heb gekozen voor een simpele maar zeer effectieve manier van afwerken. Boenwas.
20150406_121446.jpg
De terpentijn was heeft wel een beetje een raar geurtje maar het hout voelt gelijk zacht en glad aan.
20150406_123215.jpg
Zo ziet het er uit , na een paar uurtjes knutselen mijn eerste Japanse kistje.
20150406_123221.jpg
Het hout heeft nu ook een oudere uitstraling, de butsen en krassen komen er ook mooi in uit.
20150406_123400.jpg
20150406_123414.jpg
20150406_123434.jpg
Een kistje is maar een kistje , totdat je er een schaaf in doet.:) Dan is het een gereedschap kist geworden. Deze Record 50 heb ik al een tijdje terug gekocht. Dit is een veel betere oplossing als de oude krant waar hij in kwam.
Ik heb de smaak te pakken, heb nog een paar plankjes staan. Er is vast nog wat te bedenken.
hg Hugo
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Leuk resultaat! Af en toe is het mooi om te zien dat ik niet de enige ben zonder een heel gamma aan Festool gereedschappen :) Een Japanse gereedschapskist staat ook op mijn to-dolijstje, in eerste instantie voor al mijn stempels en onderdelen voor de werkplaatspers. Ik haalde mijn inspiratie een tijdje terug ergens online, daar werd ook dezelfde manier van afsluiten gebruikt. Wat ik wel mis aan jouw kistje zijn handvatten? Dat vond ik bij dit exemplaar bijvoorbeeld heel simpel en knap gedaan:

 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Mooi gedaan Hugo!
En gelijk een paar mooie bijzondere schaven er in!

Door dat oude hout ziet het er echt heel gaaf uit.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Wat ik wel mis aan jouw kistje zijn handvatten? Dat vond ik bij dit exemplaar bijvoorbeeld heel simpel en knap gedaan:


Ik weet wat jij bedoeld maar omdat deze zo klein is vond ik het handvat een beetje overdreven (veel werk). Ik heb er nog een in het vat zitten. deze krijgt meer opties. Die schuine lat op de deksel heb ik ook niet gedaan. Op de foto's die ik vond staat die ook niet altijd. Misschien als je het formaat gereedschapskist maakt dat het dan wel nodig is. Ik heb deze delen ook verlijmd, is ook niet origineel (geloof ik)
Bedankt voor je reactie :)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
René;
Ja er komt een vervolg. Ik heb nog een schaaf in woningnood. Dit is voor mij de ideale manier om mijn vaardigheden te oefen. Het hout koste mij niks en het is ook geen probleem als het niet helemaal super is. Gewoon een beetje klooien met ook een leuk resultaat.
En NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE ik maak geen filmpjes.
Op Lumberjocks heb ik zitten zoeken naar dit model. Ik heb geloof ik een stuk of 10 verschillende kistjes en kisten voorbij zien komen. Ideeën genoeg.
Wim:
Ik had eerst deze schaaf in dit kistje zitten :(
20150406_123248.jpg
Dit is niet iets waar ik nu echt heel trots op was. Okay koste 1.50 euro in de kringloop. Zoals je zegt, dit is meer passend, schaaf is Engels en het kistje Japans, een leuk stel.
Raymond:
Het was ook een bewuste keus om een beetje verschillend hout te gebruiken, kwa kleur en uitstraling. De boenwas heeft de lijnen knoesten en kleurverschillen nog meer naar boven gehaald.
hg Hugo
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Uiteindelijk gaat het om het zelf maken, fouten maken en er van leren zodat je de volgende keer weer andere fouten kunt maken. :p
Uit bovenstaande begrijp ik dat we in ieder geval nog negen keer een vervolg krijgen. Ik verheug me nu al op kissie 2 (of toch II?)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik ben met de volgende begonnen. Ook weer een Japans gereedschapskist(je)
20150412_145847.jpg
In navolging van Christopher Schwarz zaag ik de staarten te gelijk. Een voordeel daarvan is dat het makkelijker is om haaks te blijven. Ik probeer ook maar wat :)
20150412_150859.jpg
Een hoofdrol in dit kistje is weggelegd voor deze beitel. Deze heb ik nu anderhalf jaar. Een originele Wilco Flier. Ik gebruik hem niet zo vaak maar als ik hem gebruik dan ben ik blij hem te hebben.
20150412_152315.jpg
Het is best wel een beetje passen en meten maar ik kom er wel. Ik heb uiteindelijk de figuurzaag te voorschijn gehaald. Dan gaat het wel flink sneller, nauwkeurigheid? het blijft handwerk.
hg Hugo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.