Freesmal en dubbelzijdige plakband

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Heb een freesmal gemaakt met alom wat rondingen en wil daar in één vloeiende omgang m.b.v. een frees met lager mijn werkstuk mee te lijf gaan.
Aangezien mijn werkstuk niet met spijkers of schroeven mag doorboord worden rijst het probleem hoe de mal vast te zetten. Heb al gelezen van dubbelzijdige plakband maar heb daar geen ervaring mee.
Ik zit met een aantal vragen:
- is de hechting stevig genoeg en hoeveel plakstrips zijn er nodig
- is de plakband achteraf goed te verwijderen, komt daar eventueel een vluchtig oplosmiddel aan te pas
Het werkstuk is uit verlijmde beukenstroken opgebouwd en is hard en dik genoeg om een schuurbeurt te doorstaan.

Wie heeft daar goede (of minder goede) ervaring mee?
 

superfly

Actieve deelnemer
11 mei 2008
71
4
Bussum
Heb een freesmal gemaakt met alom wat rondingen en wil daar in één vloeiende omgang m.b.v. een frees met lager mijn werkstuk mee te lijf gaan.
Aangezien mijn werkstuk niet met spijkers of schroeven mag doorboord worden rijst het probleem hoe de mal vast te zetten. Heb al gelezen van dubbelzijdige plakband maar heb daar geen ervaring mee.
Ik zit met een aantal vragen:
- is de hechting stevig genoeg en hoeveel plakstrips zijn er nodig
- is de plakband achteraf goed te verwijderen, komt daar eventueel een vluchtig oplosmiddel aan te pas
Het werkstuk is uit verlijmde beukenstroken opgebouwd en is hard en dik genoeg om een schuurbeurt te doorstaan.

Wie heeft daar goede (of minder goede) ervaring mee?

Hoi Sergeant
Ik heb er prima ervaringen mee. Bij het frezen van elektrische gitaarbody's wordt de mal meestal gefixeerd met dubbelzijdig tape.
Ik plak ongeveer 25 0/0 van het oppervlak aan elkaar met tape. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de grote van je werkstuk. Stevig vast is voldoende. Na het frezen gebruik ik een plamuurmes om de zaak weer los te krijgen. Beetje voorzichtig zijn, maar verder gaat het prima. Hou met die vloeiende rondgang rekening met de nerf, met de nerf mee frezen. Anders loop je het risico dat de frees happen eruit slaat.
 

WR1944

Oud hout
Ik gebruik ook dubbelzijdige plakband als het te frezen oppervlak niet beschadigd mag worden. Neem de wat dikkere versie dan kan je eventuele oneffenheden in het hout opvangen. Bij het loshalen van de naad merk je pas wat een houdkracht dat plakband heeft. Bij het uitfrezen van een cirkel of schijf is het ook aan te raden met deze tape te werken. Anders breekt bij het laatste stukje de schijf uit en is de groef flink beschadigd.
 

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
Hallo

Ik weet toevallig wel dat dubbelzijdig tape dat ze gebruiken voor de clisee´s op de drukwalsen erg sterk is en ook wel dik.
Misschien kun je in de buurt wat rondvragen bij een drukkerij voor een stukje.

Groetjes van de hobby-ist (gerry)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik gebruik regelmatig tijdens het freezen met copieer mallen dubbelzijdigetape van Tesa.
Ben daar mee begonnen toen ik werkstukken maakte die niet geklemd of geschroefd konden worden.
Zoals bij handgreep uitsparingen op flightcases van grote formaten, deze cases waren van 9mm berken met een 1 mm hpl laag.
Of bij het gaten uitfreezen van luidspekers, ook in combinatie van een ronde copieermal.
Heb sinds kort een MFS freesmal van Festool, ook die heb ik al een aantal keren vastgezet met dubbelzijdige tape.

Bij grote copieer mallen gebruik ik de volle breedte van de tape, bij kleinere snij ik de tape in de breedte door het midden.
De hoeveelheid van de tape, is afhankelijk van het soort je gebruikt, ze hebben niet allemaal dezelfde kleefkracht.
Uitgaand van een rechthoek, dan beplak ik vier zijdes ongeveer met 2/3 van de lengte.

Het is raadzaam om voordat je het op je werkstuk plakt, je dit eerst op een proefstuk probeerd.
En niet het één of twee dagen laten zitten, want dan krijg je het bijna niet meer los.

De dikte van de tape is wel belangrijk, altans ik heb een aantal merken en dunnetapes gehad die los trilden.
Ik vind de dikkere tape beter dan de goedkope dunne.

De tape die ik nu gebruik is:
Tesa Professional, Floor Laying Tape, 25m x 50mm 0,19 dik.
http://www.tesa.com/industry/products/tesa_64620,i.html
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Een goed voorbeeld voor de noodzaak van het gebruik van dubbelzijdige tape is bij het maken van gaten voor luidsprekers. Daar moet je meestal twee concentrische cirkels frezen, de opening voor de luidspreker en een rand waar de flens van de speaker in valt. Als je de uit te frezen schijf en het omliggende materiaal niet goed kan fixeren en je freest met een arm dat draait om het middelpunt, ben je het middelpunt kwijt als je de schijf vrij freest. Als je eerst de flensrand freest en later de opening kan je een beschadiging aan de rand krijgen als de schijf los breekt.
Als de tape te dun is kan het zich niet naar het oppervlak voegen en zal daarom ook minder hechtkracht hebben. Ik had vroeger twijfels over de stevigheid van de verbinding maar nu ik het een paar keer gedaan heb ben ik er een groot voorstander van. Je moet wel opletten dat je bij het aanbrengen van de mal dat gelijk op de juiste plaats doet. Corrigeren is er niet meer bij. Je zal bij een foutje alles los moeten peuteren en opnieuw moeten beginnen. Meestal zet ik een paar stukjes afvalhout met klemmen vast om de mal te geleiden bij het aanbrengen. Positioneer de mal zonder tape, klem de stukjes hout op de juiste plaats en breng de tape aan.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Wat ik ook durf te gebruiken is hotglue. Een paar druppels en het stuk ligt perfect vast. Ook bij oneffen stukken wordt het verschil makkelijk opgevangen door de hotglue. Een twintig jaar geleden was deze lijm echt rommel, kwam direct los, maar tegenwoordig hebben ze heel wat beter materiaal!
Heb een paar testjes gedaan, plankjes aan mekaar gelijmd, en daarna gespleten. De houtvezel werd losgetrokken, lijm bleef intact. Zegt genoeg dunkt me;-).
Vanwege de sterke kleefkracht gebruik ik slechts een paar drupjes, da's meer dan voldoende.

Het duurt even voor het pistool is opgewarmd, maar de lijm is ook quasi onmiddellijk gestold, dus werkt erg snel.

Groeten,
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.