Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16
  1. #1

    Schaafje voor kanten breken

    Beste mensen,

    Binnenkort wil ik zelf een houten (blok)schaafje gaan fabriceren die alleen gebruikt zal gaan worden voor het breken van kanten. En ook alleen voor langshout. Het kopshout heb ik een David-schaafje voor en dat is een soort low-angle idee en dat gaat dus prima. Maar op langshout als je een stukje tegen de draad in gaat heb je gelijk uitbreeksel te pakken. Dus dat wordt nogal slordig op deze manier...

    Wat ik mij afvroeg:
    - Wat voor effectieve beitelhoek werkt hiervoor het best?
    - Leidt het schuin te plaatsen van de beitel (skewed) tot beter resultaat?

    Ideeen zijn welkom, bedankt,

    David

  2. #2
    Hallo David,

    Zoiets heb ik ook gedaan. Een oud nooitgedagt schaafje met twee geleiders er onder geschroefd. En inderdaad, hij hapt graag met uitbreeksels als resultaat. Later heb ik de geleiders scheef gezet, en dat lijkt wel wat te helpen, maar het is zeker niet foolproof. Het schaafje heeft een enkele beitel, 45 graden bedding en een gapende mond van 3mm breed of zo.

    Sinds kort heb ik een echte Engelse chamferplane. Die heeft ook een enkele beitel maar de mond is al iets nauwer en de beitel staat hierbij onder 52 graden. Ik heb er nog niet veel ervaring mee op gedaan. In een stuk eiken leek hij het wel goed te doen.

    Gezien de geweldige resultaten die ik sinds kort met de keerbeitel bereik zou ik bij een zelfbouw uitvoering tegenwoordig een schaaf met keerbeitel gebruiken. Als je die goed instelt hoef je je over het tegendraads schaven minder zorgen te maken.

  3. #3
    Nou ik heb een mooi japans schaafje op de kop getikt. Het ding is 15x4cm dus een formaatje blokschaaf. Met keerbeitel, ook naar aanleiding van de recente draadjes en filmpjes hier op het forum over het gebruikbij tegendraads schaven. Vandaag eindelijk tijd gehad om alles pas te maken en de beitels te slijpen. De eerste indruk bij het kantjes breken is dat het prima gaat ook tegendraads en kops hout

    Update: Even wat foto's bijgeplaatst om het een en ander wat duidelijker/interessanter te maken:

    Doordat de keerbeitel is geslepen op +/- 80 graden komt de spaan zo goed als verticaal uit de schaaf
    Jap_Schaaf_01.jpg

    Een 45 graden geleiding eronder maken leek me niet nodig, gaat prima uit de losse hand
    Jap_Schaaf_02.JPG

    Amper zichtbaar, de keerbeitel staat zeer dicht op de snede
    Jap_Schaaf_04.JPG

    Tegendraads en over knoesten schaven gaat prima, zonder uitbreeksel
    Jap_Schaaf_03.JPG
    Laatst gewijzigd door David80; 06-08-12 om 13:46.

  4. #4
    even een schop omhoog, kennelijk is alleen bericht wijzigen hiervoor niet voldoende...

  5. #5
    Mooi schaafje! Is het moeilijk om de keerbeitel in te stellen in die Japanse schaven?

  6. #6
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek Bekijk Berichten
    Mooi schaafje! Is het moeilijk om de keerbeitel in te stellen in die Japanse schaven?
    Thanks!

    Zelf had ik ook 0,0 ervaring met japanse schaven, dus ik was eigenlijk een beetje sceptisch. Maar het valt allemaal reuze mee; de schaafbeitel zit klem in de houten body, en de keerbeitel tussen het asje en de schaafbeitel. Ik heb gewoon met een stukje hout en een hamer met kleine tikjes de keerbeitel naar beneden gewerkt. Terug halen is moeilijker, maar dat deed ik door kleine tikjes links en rechts te geven tegen de keerbeitel. Maar goed, tijdens het schaven komt alles iig. niet van zn plek, dus eenmaal afgesteld heb je er geen omkijken meer naar.

  7. #7
    Ok dat klinkt niet al te moeilijk.
    Ik heb nul komma nul verstand van japanse schaven, maar ja, je ken nie alles.

  8. #8
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Locatie
    't hoofd van Overijssel
    Berichten
    898
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David80 Bekijk Berichten
    Terug halen is moeilijker, maar dat deed ik door kleine tikjes links en rechts te geven tegen de keerbeitel.
    Duim op de beitel houden. Daarna sla je op de achterkant waardoor de spie/wig loslaat. Als je de wig/spie nu weer vast slaat zal je merken dat de beitel ook iets is terug gekomen. Spie moet je ook nooit vast rammen. Vast is vast.

    Zo heb ik het geleerd met de houten blokschaaf van nooitgedacht.
    Jeroentje

  9. #9
    Ja, maar een japanse schaaf werkt dus anders...

  10. #10
    Om hierover even een vraagje te stellen.

    Zodra je 2 panelen tegen elkaar plaats met scherpe randen, lijkt het dus 1 geheel, wil je meer de panelenvorm krijgen, zoals bij een plaat mdf doe je dat met een v-groef bit.
    Maar hoe doe je dat dan met massief hout? Door de randen af te ronden met een afrondfrees(1,6mm)? Of is hier een andere methode voor? Hiervoor deed ik dat met een blokje schuurpapier, wat er wel goed uitzag, maar vroeg me af of dit ook gewoon met een afrondfrees kan.

    Aan gezien ik dit met vuren planken wil bereiken in m'n komende project hoor ik dit dan ook graag.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top