Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: bankschroef

bankschroef

Ik kocht onlangs een loodzware beuken meubelmakers-werkbank van 3 meter lang en 1,20 m breedt op Marktplaats voor € 50. Da's niet duur. Bij de inrichting van mijn nieuwe werkplaats bleek de houten "bankschroef" eigenlijk naar de rechterkant van de bank te moeten verhuizen. Bovendien is de huidige plaats ( links dus) erg uitgelubberd, en trekt de bek scheluw bij het dichtdraaien. Ik kan de bestaande spindel gebruiken, en zou de grote vierkante bout uit de poot van de werkbank moeten halen. Dan moet het geheel vernieuwd worden, voorzien van nieuwe "bekken", en rechts gemonteerd. Hoe doenik dat? en waarvan? Beuken? Iemand ideeen?

Ik heb zelf een werkbank gemaakt. IK heb da ook alles zelf bedacht en op MP bij elkaar gescharreld. De basis was een spindel van een oude werkbank.DSCN7931.jpg
    Je ziet hier de poot waar ik een gat doorheen heb geboord. de poten zijn 10/10 dus er is hout genoeg over.
    DSCN7934.jpg
    Hier zie je de bankschroef op zijn kop, het purperhart is het deel wat naar de poot beweegt.
    DSCN8421.jpg
    Hier de bankschroef in actie. Omdat ik een beginner ben heb ik voor een klembreedte van +/- 15 cm gekozen. Het is naar het origineel van Roubo. Om de beschadiging door het klemmen te voorkomen kan je ook een stukje leer op de bakken plakken.
    Ik heb juist voor een harde houtsoort gekozen om niet te snel beschadigingen te hebben.

En leer erop plakken geeft ook extra grip.

Forum Rechten