Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: Welke houtsoort?

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2012

Welke houtsoort?

Wie weet welke houtsoort dit is?
    En kan je er goed mee houtdraaien?

Als er mee te draaien valt lijkt het eindresultaat me mooi door de zwarte lijnen.

Je kan ook anders redeneren.
    Hé, mooi hout.
    Ga ik op de draaibank inspannen, kijken hoe het gaat en wat ga ik er van maken.

Het lijkt mij trouwens hout met slaap.
    Wat voor hout weet ik niet.
    Wel mooi.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door de Haan Bekijk Berichten
    Je kan ook anders redeneren.
    Hé, mooi hout.
    Ga ik op de draaibank inspannen, kijken hoe het gaat en wat ga ik er van maken.

Het lijkt mij trouwens hout met slaap.
    Wat voor hout weet ik niet.
    Wel mooi.
    Ik had al zo´n reactie verwacht van iemand

Maar ik redeneer nog anders.
    Om het hout te kunnen draaien moet ik het eerst veel zagen tot een cilinder.
    Ik heb geen lintzaag dus zou ik het met een handzaag moeten doen en als het dan niet wil draaien is het toch een beetje zonde van mijn tijd

Maar ik zal het toch maar eens proberen, je weet maar nooit

Hout met slaap (want dat is het) geef een heel mooi effect in je draaiwerk. Het kan alleen zijn dat ter plaatse van het slaap het hout wat of heel zacht is. Maar dat is een kwestie van uitproberen. Als ik naar het hout kijk dan is het m.i. zeker geen verloren moeite. Als ik naar het hout kijk dan zou het beukenhout kunnen zijn.
    Laatst gewijzigd door Jan van der Ploeg; 08-06-12 om 21:04.

mooie vondst man! prachtig hout en het ziet er naar uit dat het nog goed draaibaar is. mocht het niet goed lukken met een guts dan kun je het altijd nog met een vlakke beitel proberen.

misschien is het wel elzen met slaap. maar beuken kan ook erg goed.

pas wel op met draaien, dit spul is erg stoffig dus slecht voor je gezondheid.

Ik heb pas een beginnershandleiding houtdraaien opgezocht omdat ik BramBomb's draaibank heb overgenomen (doet het prima trouwens). Daar stond een mooie opmerking in: 'Er is een machine die speciaal is ontwikkeld om hoeken te verwijderen, dat noemen ze een draaibank.' Denk dat 't zagen dus wel mee kan vallen ;-)

Arthur

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Het zou ook berken kunnen zijn. Erg mooi hout!

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Ik neig ook naar Berken. Je zou ook kunnen proberen om met een klein handbijltje de hoeken er wat er te halen.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Als ik zo een stuk hout ga draaien, maak ik eerst de koppen zo recht mogelijk met een handzaag.
    Daarna inspannen en voorzichtig met een lage snelheid beginnen met draaien en de draaisnelheid langzaan opvoeren.

Forum Rechten