Lamello met gewone bovenfrees?

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo iedereen,

Weet iemand of het mogelijk is om met een gewone bovenfrees sleuven te frezen in meubelpanelen tbv. lamello's?

Bedankt,

David
 

tuoh

Oud hout
Op zich moet dat lukken, tenminste als je de beschikking hebt over een sterk bovenfreesje van 5mm waar je ongeveer 15mm diep mee kan frezen. In de praktijk word dat wel een (heel) traag proces, waarbij je ook teveel weg moet frezen om een lamello te kunnen plaatsen. Je freest immers een rechthoekige gleuf terwijl je maar een segmentvormige nodig hebt.
Het afschrijfwerk alleen al gaat redelijk wat tijd kosten. Bij gebruik van een lamellofrees heb je aan één maatstreepje genoeg, bij gebruik van een bovenfrees moet de totale breedte van de groef afgeschreven worden. Niet veel werk bij één verbinding, maar meestal zijn het er heel wat meer.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Ja dat kan prima. Als meubelmaker had ik een freesje voor de handbovenfrees, bestaande uit een asje van 8 of 12mm waarop een klein schijffreesje van ca 40mm diameter en 4mm dik op gemonteerd kon worden. Ik denk afkomstig van de firma RVS in Utrecht? Zo kun je korte sleufjes van voldoende diepte frezen, waar de lamello's prima in passen. Ik gebruikte dit systeem om smalle latjes in verstek te maken, waarbij ik de lamello's aanpaste aan de radius van het freesblaadje.
Succes, Chris
 

tuoh

Oud hout
Zo een schijffreesje klaart de klus op de kopse kanten inderdaad, en de buitenhoeken van een kast verbinden lukt ook, maar bij tussenzijden of meerdere vaste schabben loop je strop. Dat kan niet gefreesd worden met een schijffrees.

Als je maar eenmaal een lamello verbinding moet maken is het vermoedelijk handiger om ergens zo een ding te huren of te proberen lenen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Bedankt voor de snelle reacties mensen. Ik heb inderdaad zo'n as met een schijfje van 3mm. Zijn die lamello's een standaard dikte of zijn er verschillende varianten te koop? Zo niet dan zou ik dus een schijfje van 4mm aan schaffen?

En inderdaad op tussenzijden zal het niet gaat op deze manier. Maar dat zou evt. met een groef-freesje van 4mm kunnen.

En natuurlijk is het handiger gelijk zon apparaat te kopen maar ik heb simpelweg geen geld ervoor. Dus het moet even op een alternatieve manier, ook al kost dat dan meer tijd.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Wat je wil. Maar je zou het ook gewoon kunnen proberen. Als je net zoals bij een stiftfreesje in etappes op diepte freest gaat dat geheid en zeker goed. Dat kun je doen door de gelijder te gebruiken ipv het lager. Deze stel je dan af op de einddiepte. Bij het frezen laat je dan 1 uiteind van de geleider tegen hout steunen, deze staat dan schuin tov de zijkant van hout en zo frees je wat weg. De frees heeft de neiging om zich in het hout te trekken, maar doordat je zowel het uiteind van de geleider tegen hout houdt en omdat je slechts kleine stukjes hoeft te frezen kun je die neiging in de hand houden, zeker als je ook de frees goed naar beneden op het hout drukt, terwijl het hout natuurlijk wel vast zit. Zo kun je in 3 of 4 keer op de gewenste diepte komen, terwijl je niet aan het verstellen blijft. Net als bij lamellofrees 1 streepje zetten, ca 2 cm ervoor beginnen en ca 2cm erna eindigen. En natuurlijk een schijfje van 4mm kopen.
Succes, Chris
 

WR1944

Oud hout
De lamello heeft een ovale vorm. De daarvoor benodigde frees heeft daarom ook een vrij grote diameter. Nu is de lamello geen verbindingselement dat veel sterkte toevoegt en hoofdzakelijk voor het uitlijnen in hoogterichting gebruikt wordt. Gebruik je een frees van de juiste dikte maar met een kleinere diameter dan zal je de groef op de juiste diepte moeten frezen en de bovenfrees zodanig langs de rand van het hout moeten verplaatsen dat de lamello in de groef past. Dan heb je wel wat loze ruimte waar veel lijm in kan verdwijnen. Waarom probeer je niet een messing en groef te maken. Dat kan ook met een schijffrees. Je hebt dan ook uitlijning in de hoogte maar door het vergote lijmoppervlak een veel betere hechting.
Bij haakse aansluitingen hebben lamello's iets meer zin maar dan zal je toch iets moeten verzinnen om een sterke verbinding te krijgen. Je zou met potgaten kunnen werken (bijv. volgens het Kreg-systeem).
 
Laatst bewerkt:

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
als je wel een bovenfrees hebt maar geen lammello frees zou ik idd dat schijf freesje kopen voor een paar tientjes. Dat werkt prefect. Zelf heb ik het ook zo gedaan voor de domini er was en kwam.

De optie om dan beter een Ferm te kopen is niet de beste. Ferm blinkt niet uit in nauwkeurigheid. Je gebruikt die lamello oa om de boel op gelijke hoogte te krijgen. Ik heb zo'n Ferm ding liggen en je mag 'm gratis ophalen. Die dingen zijn gewoon niet nauwkeurig. Beetje speling hier, beetje daar en klaar...
 

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Ik overweeg al een tijdje om een lamellenfrees aan te schaffen maar komt er elke keer niet van: maar sporadisch nodig en het aantal verbindingen is dan ook dermate klein dat ik het toch elke keer simpel oplos met de freestafel.

In feite maar ik een groef-groef verbinding met de frees en dan zaag ik een reepje hout wat ik heb liggen op maat wat als pen/schijf dient. Het zijn natuurlijk niet de meest sterke verbindingen met het aligned wel prima.

Paul
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik overweeg al een tijdje om een lamellenfrees aan te schaffen maar komt er elke keer niet van: maar sporadisch nodig en het aantal verbindingen is dan ook dermate klein dat ik het toch elke keer simpel oplos met de freestafel.

In feite maar ik een groef-groef verbinding met de frees en dan zaag ik een reepje hout wat ik heb liggen op maat wat als pen/schijf dient. Het zijn natuurlijk niet de meest sterke verbindingen met het aligned wel prima.

Paul
een draadje dat na meer dan 10 jaar weer opgepikt wordt
(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Let wel op dat je een goeie koopt. Ik heb in het begin een keer een eigen merk ding van Hornbach gekocht en de gleuven zijn 5 mm. De koekjes rammelen dus in hun gleufjes.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Let wel op dat je een goeie koopt. Ik heb in het begin een keer een eigen merk ding van Hornbach gekocht en de gleuven zijn 5 mm. De koekjes rammelen dus in hun gleufjes.
Als je een reepje hout zelf zaagt maakt dat niet uit.
Dat zaag je op de maat van je sleuf.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
963
395
hilversum
Ja maar dat is weer extra gepiel en jammer van die zakken koekjes die ik erbij had gekocht.
Als alleen de dikte niet correct is maar wel zuiver is.
Zou ik eerder me eigen koekjes maken dan een duurdere machine aanschaffen.
Van de koekjes kom je wel weer af(terug brengen/verkopen/weg geven etc.)
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Bedankt voor de snelle reacties mensen. Ik heb inderdaad zo'n as met een schijfje van 3mm. Zijn die lamello's een standaard dikte of zijn er verschillende varianten te koop? Zo niet dan zou ik dus een schijfje van 4mm aan schaffen?

En inderdaad op tussenzijden zal het niet gaat op deze manier. Maar dat zou evt. met een groef-freesje van 4mm kunnen.

En natuurlijk is het handiger gelijk zon apparaat te kopen maar ik heb simpelweg geen geld ervoor. Dus het moet even op een alternatieve manier, ook al kost dat dan meer tijd.

Een frezen set kost ca. 40,- (Ecotools) - Is een beetje aan klooien
Een goedkope lamello frees heb je voor 60,- ( een of ander B merk) werkt prima
Een behoorlijke lamello frees heb je voor 200,- (makita, triton, weet ik het) werkt prima
Een goede lamello frees heb je voor 600,- (Lamello classic x), werkt prima
Een top lamello frees heb je voor 1200,- (Lamello P2 Zeta), werkt prima

Het goede nieuws: Je hebt helemaal geen lamellenfrees nodig.
Gewoon lijmen en goed fixeren. (Tadaaaaaa)

Heb je wel weer goede klemmen nodig.

Punt:
1) houtbewerken kost geld, vaak duurder dan ergens iets kopen
2) Een resultaat is op teveel manieren te bereiken
3) Zorg dat je mensen kent met veel gereedschap (deuvels werken prima, domino’s) pas je aan aan wat er voorhanden is.
4) Goed gereedschap is het halve werk (beter doorsparen, beetje huilen en goed materiaal kopen)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Ja mooi he, zelfs na 10 jaar nog actueel; mooie hobby houtbewerking :)

Ik heb inmiddels mijn zaagbladen vervangen afkort en circel dus kan aan de slag; dan komt ook het punt van bevestiging van spijlen in boven/onderprofiel (voor een balustrade); ofwel ik vind komende dagen nog iets op MP anders wordt het gewoon mijn freestafel met eigen koekje.

Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.