Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Lamello met gewone bovenfrees?

Hallo iedereen,

Weet iemand of het mogelijk is om met een gewone bovenfrees sleuven te frezen in meubelpanelen tbv. lamello's?

Bedankt,

David

Op zich moet dat lukken, tenminste als je de beschikking hebt over een sterk bovenfreesje van 5mm waar je ongeveer 15mm diep mee kan frezen. In de praktijk word dat wel een (heel) traag proces, waarbij je ook teveel weg moet frezen om een lamello te kunnen plaatsen. Je freest immers een rechthoekige gleuf terwijl je maar een segmentvormige nodig hebt.
    Het afschrijfwerk alleen al gaat redelijk wat tijd kosten. Bij gebruik van een lamellofrees heb je aan één maatstreepje genoeg, bij gebruik van een bovenfrees moet de totale breedte van de groef afgeschreven worden. Niet veel werk bij één verbinding, maar meestal zijn het er heel wat meer.

Ja dat kan prima. Als meubelmaker had ik een freesje voor de handbovenfrees, bestaande uit een asje van 8 of 12mm waarop een klein schijffreesje van ca 40mm diameter en 4mm dik op gemonteerd kon worden. Ik denk afkomstig van de firma RVS in Utrecht? Zo kun je korte sleufjes van voldoende diepte frezen, waar de lamello's prima in passen. Ik gebruikte dit systeem om smalle latjes in verstek te maken, waarbij ik de lamello's aanpaste aan de radius van het freesblaadje.
    Succes, Chris

Zo een schijffreesje klaart de klus op de kopse kanten inderdaad, en de buitenhoeken van een kast verbinden lukt ook, maar bij tussenzijden of meerdere vaste schabben loop je strop. Dat kan niet gefreesd worden met een schijffrees.

Als je maar eenmaal een lamello verbinding moet maken is het vermoedelijk handiger om ergens zo een ding te huren of te proberen lenen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Hierbij de afbeelding van de RVS schijf freesjes
    RVS lamellenfrees (562 x 509).jpg
    MVG.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

schijffreesje

Je kunt frezen, frezen vrezen of niet.

Bedankt voor de snelle reacties mensen. Ik heb inderdaad zo'n as met een schijfje van 3mm. Zijn die lamello's een standaard dikte of zijn er verschillende varianten te koop? Zo niet dan zou ik dus een schijfje van 4mm aan schaffen?

En inderdaad op tussenzijden zal het niet gaat op deze manier. Maar dat zou evt. met een groef-freesje van 4mm kunnen.

En natuurlijk is het handiger gelijk zon apparaat te kopen maar ik heb simpelweg geen geld ervoor. Dus het moet even op een alternatieve manier, ook al kost dat dan meer tijd.

Wat je wil. Maar je zou het ook gewoon kunnen proberen. Als je net zoals bij een stiftfreesje in etappes op diepte freest gaat dat geheid en zeker goed. Dat kun je doen door de gelijder te gebruiken ipv het lager. Deze stel je dan af op de einddiepte. Bij het frezen laat je dan 1 uiteind van de geleider tegen hout steunen, deze staat dan schuin tov de zijkant van hout en zo frees je wat weg. De frees heeft de neiging om zich in het hout te trekken, maar doordat je zowel het uiteind van de geleider tegen hout houdt en omdat je slechts kleine stukjes hoeft te frezen kun je die neiging in de hand houden, zeker als je ook de frees goed naar beneden op het hout drukt, terwijl het hout natuurlijk wel vast zit. Zo kun je in 3 of 4 keer op de gewenste diepte komen, terwijl je niet aan het verstellen blijft. Net als bij lamellofrees 1 streepje zetten, ca 2 cm ervoor beginnen en ca 2cm erna eindigen. En natuurlijk een schijfje van 4mm kopen.
    Succes, Chris

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    De lamello heeft een ovale vorm. De daarvoor benodigde frees heeft daarom ook een vrij grote diameter. Nu is de lamello geen verbindingselement dat veel sterkte toevoegt en hoofdzakelijk voor het uitlijnen in hoogterichting gebruikt wordt. Gebruik je een frees van de juiste dikte maar met een kleinere diameter dan zal je de groef op de juiste diepte moeten frezen en de bovenfrees zodanig langs de rand van het hout moeten verplaatsen dat de lamello in de groef past. Dan heb je wel wat loze ruimte waar veel lijm in kan verdwijnen. Waarom probeer je niet een messing en groef te maken. Dat kan ook met een schijffrees. Je hebt dan ook uitlijning in de hoogte maar door het vergote lijmoppervlak een veel betere hechting.
    Bij haakse aansluitingen hebben lamello's iets meer zin maar dan zal je toch iets moeten verzinnen om een sterke verbinding te krijgen. Je zou met potgaten kunnen werken (bijv. volgens het Kreg-systeem).
    Laatst gewijzigd door WR1944; 10-06-12 om 05:28.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David80 Bekijk Berichten
    Zo niet dan zou ik dus een schijfje van 4mm aan schaffen?
    Een beetje frees kost al snel >30 euro. Voor 50 euro heb je een Ferm lamellomachine, bij cranenbroek zijn ze nog goedkoper...

Als je je bovenfrees wilt gebruiken, waarom dan geen deuvels?

Forum Rechten