Urushi

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik weet niet wie er allemaal mee werkt of er mee aan het werk is maar van 1 bedrijf weet ik dat ze al een tijdje bezig zijn om zich daar in te bekwamen en er ook al op bescheiden schaal werk van produceren. Maar het schijnt een heel arbeidsintensief werk te zijn en nogal kostbaar dus door de arbeidsuren en het materiaal wat er wordt gebruikt.
 

intarsio

Actieve deelnemer
1 apr 2008
42
0
61
Arnhem
www.intarsio.nl
Hier nog wat fotoos van Urushi werk uit de werkplaats. Er zijn wat proefstukjes te zien, plaatjes met bepaalde technieken die ik als voorbeeld gebruik voor klanten om een idee te krijgen of een keuze te maken. De afwerkingen die je daar ziet zijn heel erg bewerkelijk en met kostbaar materiaal.
Verder is er een voetstuk van een klein tafeltje te zien welke ook is afgewerkt met Urushi, dit keer in een wat "eenvoudigere" techniek. Het is een heel mooie supergladde afwerking die bovendien heel erg goed beschermd.

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ziet er heel gaaf uit Sergej. Wat voor lak is Urushi precies? Lijkt het wat op schellak, zit er een verdunner in. Kun je de lak kleuren of is het een afwerking over bestaande verf of lak heen?
Is het net zo sterk als schellak en hoe herstel je een kras of beschadiging?

Nu ik toch in de vragen zit, de doos met de eierschalen heeft zo'n merkwaardige grijsblauwe kleur (op mijn scherm althans), komt dat ook de bijzondere afwerking? Het lijkt me dat door de kalkstructuur de eierschalenafwerking heel gevoelig blijft voor vlekken, zeker van zurige dingen. Hoe bescherm je dat??
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Kwam dit oude topic toevallig tegen.

Op http://www.eurus.dti.ne.jp/~k-yazawa/ kun je werkstukken zien van een Japanse meester houtbewerker die met urushi afgewerkt zijn.

Er staat een aparte pagina over urushi op. Lijkt me mooi maar je beschermt jezelf best goed zo te zien.

Groeten,

Geert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.