Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: kopieerinrichting

kopieerinrichting

Hallo

Ik heb mijn kopieerinrichting na genoeg klaar en ben aan het testen en
    wat dingen aanpassen.
    Wat ik me nog wel af vraag welk soort beitel moet je nu gebruiken en wat moet de centerhoogte zijn.
    Ik heb wel zelf een beitel gemaakt van een hard stuk materiaal wat
    ze ook gebruiken voor metaal draaibeitels.
    Het is een stukje materiaal van 15x15 mm en daar een vrijloop hoek aan geslepen van 45 graden
    en de voorkant rond gemaakt.
    Hij werk wel maar volgens mij kan het beter.

Dus mijn vraag is wat is de ideale beitel voor het draaien met een kopieerinrichting?
    En niet te vergeten wat moet de centerhoogte zijn ?

gr. Kobin

Re: kopieerinrichting

Beitels voor kopieerinrichtingen vereisen een speciale geometrie om snijdend te kunnen draaien. Bij de normale geometriën voor handdraaibeitels ga je anders een combinatie schrapen/snijden krijgen en dat levert een ruw oppervlak. Jouw zelfgemaakte beitel lijkt me helemaal schrapend te draaien. Ik heb een dergelijk profiel eens toegepast op een ballendraaihulpstuk, en dat leverde geen mooi oppervlak op.

Het beste is een v-vorm beitel met de vleugels van de v geslepen onder een zeer scherpe hoek. Het spreekt voor zich dat het vlijmscherp moet zijn. Zoek eens op youtube naar cnc wood lathes, daar komen soms beitels in zicht, zoals in dit filmpje:

[youtube][/youtube]

Moet lukken lijkt me! Laat je nog veel foto's zien??

En Oh jah, de centerhoogte lijkt me exact op nul te moeten, dan kan altijd het hout weggehaald worden. Misschien dat iets erboven ook werkt. Beetje experimenteren.

DaG Wilco

Als je het filmpje zie dan lijkt het dat de beitel iets schuin staat t.o.v. het werkstuk.
    Ik heb gedraait met de beitel loodrecht op het werkstuk.
    Dus ik kan nog proberen om de beitel iets anders te slijpen zodat hij meer aan de linkerkant
    snijt.
    En de centerhoogte ga ik ook iets aanpassen ik zet hem precies op het hart van het werkstuk.

gr. Kobin

hoi kobin,

bij hager in duitsland kun je allerlei accesoires kopen voor kopieerinrichtingen. bijvoorbeeld v-stalen(dat is die beitel van het filmpje) en houders met ronde snijplaatjes, misschien is het handiger om los zo'n houdertje te kopen met een bijpassend snijplaatje en die te integreren in je kopieerinrichting. ik ben zelf ook aan het kijken naar een geschikt snijplaat voor mij draaibank, ik heb geen kopieerinrichting maar een kruistafel waarmee ik cilinder kan draaien etc.

groeten,

mark

Dag Mark

weet je ook de naam van de website van Hager in Duitsland?

gr. Kobin

hoi kobin de website van hager machinenbouw is hager-drechseln.de

kijk dan bij de online shop en dan bij 'stalen mit halter'

groeten mark

Hallo

Ik heb mijn kopieerinrichting klaar en wil jullie een paar foto`s laten zien misschien heeft
    een van jullie er nog wat aan met de bouw van je eigen kopieerinrichting

2012-09-08 12.23.35.jpg

2012-09-08 12.23.51.jpg

2012-09-08 12.24.03.jpg

2012-09-08 12.24.49.jpg

De laatste foto zijn 3 handvaten of heften voor mijn beitels die op de kopieerinrichting zijn gemaakt.

gr. Kobin
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door kobin; 08-09-12 om 14:27. Reden: toevoeging

In één woord: WOW!!!

'k Zal nog een tijdje mogen oefenen eer ik zoiets kan maken, metaalbewerking is niet mijn sterkste kant, en heb er ook niet echt het goede gereedschap voor.

Heel mooi en functioneel gemaakt, hier is er eentje (gezond) jaloers!;-)

Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Het kan maar zo zijn dat ik eens wat wil laten draaien.....Kan dat ?
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Mooi stukje werktuigbouw!
    Waarvoor dient de perslucht?
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten