Goede olie voor werkblad keuken?

kleinekapitein

Actieve deelnemer
10 jun 2012
39
3
@cracktor ik heb je een privebericht gestuurd

Ik heb na alle mogelijkheden nog een keer te hebben bekeken vandaag een massief beuken blad gekocht. Waarom toch beuken; de prijs in combinatie met het uiterlijk was onweerstaanbaar. 170 euro plus een beetje btw voor een blad van 510 bij 65 cm, 4 centimeters dik in A-kwaliteit.
De kleinekapitein kwam echter op het briljante idee om het blad (in 2 helften) op de dakdragers van de auto te leggen. Ondanks dat ik het blad had voorzien van plastic en een rol ducttape is het bovenste blad toch zeiknat geworden aan de kopse kanten en in het midden. Het plastic bleek op een punt gescheurd te zijn ondanks controle halverwege de rit en als klap op de vuurpijl hebben ze wegens andere omstandigheden nog eens 5 uur in dezelfde conditie in de zeikende regen op de auto gelegen. Net zoals bij mijn proefstukken zijn de lamellen in het natte blad licht opgezet en is het blad krom getrokken in de breedte. Gelukkig is de kromte tot nu toe beperkt tot een mm of 3, de dikte zal flink hebben geholpen. De boel ligt nu op blokken met wat gewicht op de bolle kant te drogen, vingers gekruist dat het deze week weer een beetje recht is, dat was bij de proefstukken wel het geval.
Ik heb overigens gekozen voor een spoelbak met kranenvlak om de waterbelasting op het blad minimaal te houden.

/update
Het blad ziet er tot nu toe goed uit, de bolling lijkt vooral te komen door de licht opgezette lamellen in het midden en aan een rand die eventueel makkelijk weg zijn te werken met een bandschuurmachine. Tot nu toe geen verkleuring of vlekvorming :)
 
Laatst bewerkt:

kleinekapitein

Actieve deelnemer
10 jun 2012
39
3
Misschien nog een laatste update wat betreft mijn werkblad en de gebruikte olie

rbcql5.jpg


2qiwz02.jpg




34e2ett.jpg


De boel is nog niet helemaal af, muren moeten nog worden geverfd, luchtpijp wegwerken, hier en daar wat kleine dingetjes bijwerken en dan is het klaar. De keuken is verder functioneel en kan normaal worden gebruikt.
Het betreft een Ikea Lidingo keuken met apparatuur van Miele (vaatwasser) en Siemens (kookplaat, afzuigkap) en een kraan van Grohe (EuroSmart). De tegels zijn afkomstig van Mosa (Trocadero).
Het blad heb ik bij een houthandel vandaan en heeft me €200 gekost. Het is 42mm dik beukenhout, het tablet had een lengte van iets meer dan 5 meter en een breedte van 66 cm. Ik heb nog een flink stuk over maar het is zo dik en zwaar dat het toch net even iets te machtig is voor een broodplank.

Ik heb de spoelbak ingefreesd met een geleende bovenfrees die ooit 20 euro heeft gekost bij de Karwei in de aanbieding, kwam ik achteraf achter. Ik heb gewerkt op de onderkant van het blad en met behulp van vastgespijkerde latjes eerst het kleine gat uitgefreesd om daarna de inleg rand van de spoelbak uit te frezen. De bak ligt van bovenaf gezien 1cm diep in het blad. Ik heb freesjes gebruikt van ecotools, met prijzen van minder dan 2 euro voor een groeffrees kon ik het niet laten om te proberen. Ik heb er een hand vol van besteld omdat ik hier en daar las dat ze enorm snel bot zouden zijn, kon ook eigenlijk niet anders voor die prijs. Ik heb echter maar 2 freesjes gebruikt, ik heb de eerste meteen verbrand (ik begon wat te enthousiast met 1cm diep) maar heb de rest van het werk met slechts een freesje af kunnen maken. De bak zit aan de onderkant vast met een montagekit en wordt ook aangedrukt mbv latjes.
Ik heb de bladen verbonden met gerecyclede werkblad klemmen uit de oude keuken. Ik heb geen freesmal gebruikt maar het aanzet punt recht uitgefreesd met behulp van een lat en de rest uit de losse pols gedaan, zonder problemen. Het witte spul dat je ziet bij de naad van de verbinding zijn restanten van weggeveegde kit, de olie wil hier natuurlijk niet in het blad trekken dus dat zal ik later nog wegschuren. Het blad ligt tussen de tegels zodat vervangen in de toekomst mogelijk is zonder het tegelwerk te hoeven slopen.

De olie die ik heb gebruikt voor het werkblad is in de eerste instantie de olie van Ikea, dit omdat de geur die hier vanaf komt niet heel sterk is en toch een redelijke bescherming geeft. Zodra het blad begint te verzadigen zal ik overstappen op pure gekookte lijnolie, ik heb gemerkt dat de waterbestendigheid daarvan beter is dan de olie van Ikea met als nadeel dat het een stuk sterker ruikt.

De keukenkasten, spoelbak en nog wat Ikea spul hebben ongeveer €1400 gekost, de apparatuur €1300, tegelwerk €220 en nog heel veel ander klein spul zoals inbouwstopcontacten, vensterbank, lamp, gipsplaten om een muurtje te vernieuwen, enzovoorts hebben de prijs naar €4200 inclusief alles gebracht. Ik heb voor de gelegenheid ook een cirkelzaag aangeschaft, namelijk een Einhell RT-CS 190L die met een 48 tanden blad en een latje kaarsrecht en probleemloos door het hout heen kwam. Ik heb het blad in zowel de lengte als breedte (63cm) probleemloos op maat kunnen zagen. Ik heb 2 dagen gedaan over het bewerken van het blad dat beperkt had kunnen worden tot 1 dag door een fatsoenlijke bovenfrees te gebruiken en ongeveer 10 dagen over de sloop en bouw van de keuken.

De kosten van de keuken moesten zo laag mogelijk blijven vandaar de keuze voor Ikea kasten. De producten van Ikea zijn over het algemeen prima, je weet waar je voor betaald. Met de basiselementen van de kasten is niks mis, 18mm spaanplaat met een melamine laag die je ergens anders ook krijgt. Ze gebruiken verder Blum scharnieren dus ook daar hoefde ik het niet voor te laten. De folie keukens van Ikea schijnen dramatisch te zijn (levensduur ~5 jaar voordat het loslaten gaat beginnen), deze deuren zijn lak op hardboard (volgens de site, volgens mij is het gewoon MDF) en we zien wel hoe lang dat houd. voor een euro of 400 heb je een compleet nieuwe set deurtjes, oa massief hout is beschikbaar dus wie weet verander ik dat in de toekomst nog. De dempers op de deurtjes en lades zorgen voor een degelijk en luxe gevoel.

Het blad heeft zoals eerder gezegd slechts €200 gekost plus een 20 euro aan freesjes, het goedkoopste eerstvolgende alternatief (HPL toplaag op multiplex) kostte €870, een beuken blad zoals ik het nu heb liggen kon ik nergens vinden onder de €1000. Ik heb overwogen een multiplex plaat te betegelen met daarin een opbouw spoelbak (kosten <€200) maar de eis was een spoelbak die gelijk met of onder de bovenkant van het werkblad ligt.

Al met al een zeer leerzame ervaring en een keuken naar wens voor een bodemprijs. De oude keuken zat er overigens al 26 jaar in, kogeltjes begonnen uit de lades te vallen en de toplaag van het werkblad (wit HPL oid op multiplex) begon los te komen naast de dubbele inleg spoelbak. Vervanging was echt nodig.

spiv5i.jpg
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Die keuken ziet er inderdaad prachtig uit, ik begrijp dat je het blad toch nog goed recht heb gekregen? Mooi verslag ook. Ik zal binnenkort eens wat foto's van onze keuken plaatsen (en verwacht dat je daarvan zult opkijken).
 

kleinekapitein

Actieve deelnemer
10 jun 2012
39
3
Het blad is inderdaad weer netjes recht geworden. Een aantal lamellen waren licht opgezet aan wat ik als onderkant van het blad heb bestempeld, deze heb ik makkelijk weer vlak kunnen krijgen met een schuurmachine. Er zijn geen vlekken ontstaan, het hout kan blijkbaar meer hebben dan ik dacht.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Resultaat is mooi.

Wat zeker ook een aanrader is inzake olie is 'rubio monocoat' olie. Is een speciaal product dat zich erg sterk bindt aan de vezels van het hout zelf. Je hebt er weinig van nodig en is sterk waterafstotend. Je brengt slechts één laag aan, deze kleurt (heel kleurenpallet verkrijgbaar) en werkt af. Een tweede laag is niet nodig, en lukt niet, dringt gewoon niet meer in het hout. Olie aanbrengen, 15' wachten en opboenen / overtollige olie wegnemen met doek.

Heb zelf alleen ervaring met deze & met danish oil. Zou resoluut voor de monocoat kiezen. Is echt een superproduct: eiken meubel mee gemaakt voor badkamertje van 2,5m² met slechte verluchting, douche en lavabo, meubel is lavabomeubel, blad ook in eik. Gaat al 3 jaar mee zonder problemen of opnieuw oliën.

Nadeel: de prijs (is even geleden dat ik er nog gekocht heb, maar is denk ik iets van een 60 euro voor half litertje, je doet er wel erg lang mee).


Sorry voor de late reactie, maar ben hier nog maar pas.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Dat ziet er mooi uit

en je hebt zelfs de plint a geplaatst, dat is meestal het laatste stukje van de puzzel

Prima werk
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ik heb in 2009 mijn eigen keuken gemaakt. Het blad van eikenhout. De verbindingen recht tegen elkaar aan en alle planken en verbindingen met lammelo;s verlijmd met de bruislijm van bison polyetyheen nog wat 5 min klemmen. is een bus voor de kitspuit en kost rond de 16 euro per bus.
Afwerking is gedaan met een agresieve white wash en daarna blanke lak erop. Blad aan 1 kant bewerkt hiervoor en nergens werking te bekennen. ook heb ik waar de bladen elkaar raken volgestopt met bruis en lammelo's en draadstangen en nergens kieren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat zeker ook een aanrader is inzake olie is 'rubio monocoat' olie. Is een speciaal product dat zich erg sterk bindt aan de vezels van het hout zelf. Je hebt er weinig van nodig en is sterk waterafstotend. Je brengt slechts één laag aan, deze kleurt (heel kleurenpallet verkrijgbaar) en werkt af. Een tweede laag is niet nodig, en lukt niet, dringt gewoon niet meer in het hout. Olie aanbrengen, 15' wachten en opboenen / overtollige olie wegnemen met doek.
Het is vast een goed product, maar zo te horen (lezen) is het iig geen olie. Het klinkt als een epoxyhars (of, als het idd aan het hout zelf bindt, wat ik betwijfel, een product op basis van een cyanoacrylaat monomeer).
Ik heb op de website gekeken, maar die blinkt uit door desinformatie, zo zou het geen VOCs bevatten (maar het MSDS geeft aan dat er wel degelijk oplosmiddelen inzitten, zou het geen 'chemische componenten' bevatten (uitsluitend natuurlijke grondstoffen - wat overigens een 98% nietszeggende term is, daar kan ik nog wel een boekje over opendoen...) maar zou het wel een 'moleculaire' verbinding aangaan met de houtvezels; het MSDS vermeldt echter geen 'gevaarlijke' stoffen; echter, iets dat reactief genoeg is om met houtvezels een 'moleculaire' verbinding aan te gaan is ook reactief genoeg om op het MSDS vermeldt te moeten worden. Een gevalletje rarapolitiepet dus.
Nogmaals, ik twijfel er niet aan dat het een goedwerkend product is. De productinformatie lijkt echter misleidend - en ik zou zeker meer over de samenstelling willen weten voordat ik het zou gebruiken... Zeker op een oppervlak dat voedselveilig moet zijn.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Oja, de keuken, ik zou nog wat foto's plaatsen (beter laat dan nooit).
@kleinekapitein zoek de verschillen

Omdat we geen afzuigkap konden vinden die de bazin mooi vond hebben we een inbouw afzuigkap gekocht en heb ik daar zelf een ombouw voor gemaakt.


DSC_5931.jpg

DSC_5930.jpg

DSC_5932.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.