Zelf een houten kozijn maken.

Borstel

Nieuw lid
4 jun 2012
3
0
Ik volg het forum al een tijdje, en zal het dilemma even voorleggen. Het kozijn in de achterslaapkamer (2de verdieping) van mijn huis is nu toch echt verrot en moet worden vervangen. Plaatsing van dubbelglas is in het huidige kozijn niet mogelijk vanwege de verrotting (je kan er doorheen prikken) en omdat de diepte van de sponningen niet goed is.

Bijgevoegd is een eerste tekening (PDF) van het kozijn, de maten zijn die van de buitenmuren. Zoals op de tekening te zien is is het nogal een fors kozijn. Momenteel zit er enkel glas in, alleen wil ik in het nieuwe kozijn de sponningen uitfrezen en er dubbelglas inzetten. Zoals ik al zei is het een eerste tekening, en advies (negatief mag ook ;) ) wordt op prijs gesteld. Dit wordt het eerste echt grote kozijn wat ik zal maken (heb wel eens kleine wc raampjes ed gemaakt). Het gereedschap is of gehuurd of in eigen bezit. Mijn plan was om het zo simpel mogelijk te houden, vandaar alle rechte hoeken en weinig poespas. De maten van het hout heb ik bij de plaatselijke houthandel vandaan, welke het in deze maten (dikte en breedte) kunnen leveren. Het afkorten zal ik zelf doen, vanwege eventuele (kleine) speling op de maten.

Wordt het sterk afgeraden, of denken jullie dat het mogelijk is voor een relatieve beginner.

Attached files kozijn1.pdf (184.1 KB)
 

Borstel

Nieuw lid
4 jun 2012
3
0
Omdat (naar mijn idee) het kozijn dan te "dun" lijkt. Gezien het feit dat er 3 ramen moeten worden geplaatst, en er verschillende dwarsbalken in het hele idee zitten, had ik kozijnhout eigenlijk een beetje afgeschreven. Hoewel misschien de buitenste rand wel van kozijnhout kan worden gemaakt als ik erover nadenk.
 

maus

Actieve deelnemer
7 sep 2011
28
0
He Borstel,

Ik heb zelf geen ervaring met kozijnen maar kozijn hout lijkt mij het beste. Mede omdat je dan je ruit er veel makkelijker in krijgt lijkt mij al het een keer kapot gaat. Verder heb je daarbij ook gelijk afwatering, als je alles recht maakt lijkt mij dat je kozijn met een 20 jaar weer vervangen kan worden.

Aan dit filmpje kan je wat hebben als je er ramen in wilt maken:
viewtopic.php?f=28&t=5551

En verder is er volgens mij op het eerste gezicht veel over te vinden dus moet de klus voor je wel te doen zijn. Ik ben ook een beginnende houtbewerker en ik heb altijd meegekregen met vallen en opstaan moet je leren.

Succes!
 

HermanG

Nieuw lid
20 mrt 2011
11
1
He Borstel,

Ik weet iet of je al klaar bent met je kozijn, maar hierbij enkele plaatjes uit documentie over kozijnenboek voor timmerfabrieken (KVT '95). Dit kozijn hout (67x114mm) is genoeg voor jouw pui hoor. In de nieuwbouw wordt niet anders toegepast. Dit kozijnhout kun je bij veel prof. bouwmaterialen handels kopen. Laat even wat weten en zien als je eraan begint.

20121018151230362_0001.jpg

20121018151247715_0001.jpg

Mvg Herman
 

kristof

Nieuw lid
21 nov 2012
15
0
awel dat is iets wat wij hier dus niet kennen dat kozijn hout
is hier niet te verkrijgen bij mijn weten in belgie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.