Welke houtsoort is dit?

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
mhermsen zei:
Beste Allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb onlangs wat houten planken op de kop weten te tikken. Ze werden aangeboden als Teakhout maar dat is het niet.... Wat wel....? Heb zelf wel een idee maar ben benieuwd wat jullie er van maken. Het is behoorlijk zwaar.

Het feit dat je planken van een zolder van een oude boerderij komen doet vermoeden dat het hout uit de omgeving van die boerderij moet zijn. Zo kwamen boeren vroeger aan hun hout.
Er werd ergens een boom gerooid en gezaagd bij de plaatselijke houtzager.
Vraagje, de foto lijkt mij van een kwartiers gezaagd vlak. daarin zouden dan kleine spiegels moeten voorkomen (zoals in het groot bij eikenhout).
Zie de foto's van iepenhout op mijn site http://www.mijnhoutweb.naar.info onder "houtvragen aan jou".
Volgens het houtvademecum is teak 630 - 690 kg/m3 bij 12% vocht en iep 470-850 kg/m3. Iep zou dus gemiddeld genomen zwaarder moeten zijn dan teak.
 

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
beste tjeerd,

het klopt allemaal. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat het inderdaad iep is. Prachtig kwartiersgezaagd. Ik ga er een uittrekbare eettafel van maken (1,70/2,20 x 0,95) met poten van onbehandeld gewalst stalen hoekprofielen.

Ik zal wat foto's van het proces maken.

Marco
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
mhermsen zei:
beste tjeerd,

het klopt allemaal. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat het inderdaad iep is. Prachtig kwartiersgezaagd. Ik ga er een uittrekbare eettafel van maken (1,70/2,20 x 0,95) met poten van onbehandeld gewalst stalen hoekprofielen.

Ik zal wat foto's van het proces maken.

Marco
Hallo Marco, mooi man, doe je dan ook wat werkschetsen bij - constructiedetails - gat en pen - deuvels? Massief blad? - Planken koud lijmen of met messing en groef? Wat voor machines gebruik je daarbij? Dat zijn zo van die nieuwsgierge vragen die bij mij boven komen.
Dit forum is toch om van elkaar te leren, nietwaar?
 

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
Goed punt, blijf het lastig te vinden om te zien of iets dosse of kwartiers is... heb er nog maar eens een uurtje op gegoogeld en m'n hout bestuudeerd en ik geloof dat ik hier te maken heb met een stam die dosse gezaagd is waarvan dan, volgens mij... ook een paar planken zitten die kwartiers zijn. Overigens niet die op de foto...

Immers als ik een stam in plakken zaag dan zijn de middelste planken kwartiers...

was weer een leerzame avond, waarvoor dank Timmertje!
 
A

Athanor

Guest
Misschien is het dan handiger om op het kops hout te beoordelen. Bij brede planken heb je dan nog de mogelijkheid dat je de plank als geheel als dosse kunt zien, maar dat als je de stukken langs de kant beschouwd je deze als (half)kwartiers kunt beschouwen, zeker wanneer je de plank in drie stukken zou zagen.

Fons
 

ivegotwood

Nieuw lid
3 jun 2009
5
0
Dit is inderdaad iepenhout.
Ben er een (beetje) zuinig mee, de olmenziekte heeft de meeste bomen in nederland en belgie gedood. Dat begint een zeldzame houtsoort te worden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.