Welke houtsoort is dit?

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
Beste Allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb onlangs wat houten planken op de kop weten te tikken. Ze werden aangeboden als Teakhout maar dat is het niet.... Wat wel....? Heb zelf wel een idee maar ben benieuwd wat jullie er van maken. Het is behoorlijk zwaar.

Attached files
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hallo

Van een foto is het uiteraart moeilijk te beoordelen . :| Ik denk eerde aan de derde foto te zien dat het op Kersen lijkt. :?:
Succes er mee

Geurt.


-----------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer---------
 

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
Kers, zou kunnen maar dan is het wel een forse kersenboom geweest want ik heb 6 planken van circa 40 breed en 2,5 lang, vrijwel bekantrecht. kunnen natuurlijk wel meerdere bomen zijn geweest maar dan nog steeds een flinke kers.

En ook de kleur is niet echt kers. Kers is meestal roder, dit heeft de kleur van heel licht eiken.

Wie bied nog wat anders?

Marco
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hoi Marco


Ik heb ooit een boomgaard met hoogstam kersen en appel om gezaagd .De waren stammen bij van 60 tot 7o cm doorsnede en 4 meter lang :!: Ik heb toen ( helaas) 40 m3 tot kachelhout verwerkt . :oops:
Nu zou ik er wel een andere bestemming voor hebben geweten . :roll:

Geurt



-------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer--------------
 

Hugo

Actieve deelnemer
21 sep 2008
39
0
Ik vind het wel lijken op iepenhout qua kleur en tekening.
 
A

Athanor

Guest
Ik ben het met Caspar eens: het is iepenhout! Gelijk de eerste impressie toen ik het geschaafde stuk zag. Je kunt het controleren door te bewerken, schuren of schaven en als je dan dat typische onaangename (pis)luchtje ruikt is het iepenhout.

Fons
 

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
Athanor zei:
Ik ben het met Caspar eens: het is iepenhout! Gelijk de eerste impressie toen ik het geschaafde stuk zag. Je kunt het controleren door te bewerken, schuren of schaven en als je dan dat typische onaangename (pis)luchtje ruikt is het iepenhout.

Fons

Is dat echt zo? In dat geval begin ik nu weer te twijfelen.... Ik heb het bewerkt en het is vrij geurloos. Denk wel dat de planken heel oud zijn. Waren verwerkt op een zolder van een oude boerderij, wellicht heeft dat invloed op de geur....?
 
A

Athanor

Guest
Hmm, Dat zou best kunnen zijn, het is lang geleden dat ik met iepenhout werkte, maar de herrinering blijft.... Ik denk dat het hout wat ik indertijd gebruikte relatief "vers" was. De geur associeer ik uit herinnering op deze manier; in ieder geval kenmerkend, maar mogelijk kun je het ook anders benoemen? Misschien kan een forumlid die recent met iepen heeft gewerkt dat zeggen? Maar de foto roept geen twijfel bij me op.

Fons
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
Denk dat jullie een match hebben
foto van afh:
plank.JPG
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Iepen heeft een typerende geur, die ik persoonlijk heerlijk vind. beetje mest achtig maar eigenlijk is het gewoon Iepengeur. je ruikt het vooral als er weer eens een boom word omgehakt, dan weet je aan de geur dat het een Iep is. Droog hout geurt en stuk minder, alleen als je er met je neus op zit ruik je het een beetje en het zaagsel is natuurlijk te ruiken.
Iepen is een redelijk fijne en taaie houtsoort, maar niet zo hard en fijn als kersen. Amerikaans kersen ( dat geen echt kersen is) is monotoon donker saai europees is lichter dan het hart- hout van je proefstukje, het spint is wel nagenoeg het zelfde grijzige, vandaar de verwarring mischien.
Krullen van Iepen en krullen van kersen maken het verschil in fijnheid van de nerf erg duidelijk. ook schaafgangen die tegen strijklicht zichtbaar achter blijven op het hout zegt dat kersen veel harder en fijner is. Ook glimmender te polijsten.
 
A

Athanor

Guest
Ik was vandaag bezig om de laatste Lariks vloerdelen voor de werkplaats te zagen en heb gelijk een stuk iepenhout afgezaagd (wat ik had liggen voor de kachel). Volgens mij is daar het zig-zag patroon waar Annette over spreekt goed op het kopshout te zien. Het blokje is ongeveer 4x4 cm.

Fons


Attached files
 

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
we zijn eruit! ik maak morgen nog wel even een foto van de zijkant maar deze patronen herken ik.

marco
 
A

Athanor

Guest
Ik heb nog een foto gemaakt van het stukje iepenhout, maar dan het langshout, daar kun je de zigzag structuur waar Annette het over heeft ook goed zien.



Attached files
 

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
Nee hoor, stond wel als teak op marktplaats, maar zag meteen dat het dat niet was. Heb zelfs een erg goede prijs voor de hele partij gekregen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.