Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Welke houtsoort is dit?

Beste Allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb onlangs wat houten planken op de kop weten te tikken. Ze werden aangeboden als Teakhout maar dat is het niet.... Wat wel....? Heb zelf wel een idee maar ben benieuwd wat jullie er van maken. Het is behoorlijk zwaar.

Attached files

Re: Welke houtsoort is dit?

Hallo

Van een foto is het uiteraart moeilijk te beoordelen . :| Ik denk eerde aan de derde foto te zien dat het op Kersen lijkt. :?:
    Succes er mee

Geurt.

-----------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer---------

Kers, zou kunnen maar dan is het wel een forse kersenboom geweest want ik heb 6 planken van circa 40 breed en 2,5 lang, vrijwel bekantrecht. kunnen natuurlijk wel meerdere bomen zijn geweest maar dan nog steeds een flinke kers.

En ook de kleur is niet echt kers. Kers is meestal roder, dit heeft de kleur van heel licht eiken.

Wie bied nog wat anders?

Marco

Hoi Marco

Ik heb ooit een boomgaard met hoogstam kersen en appel om gezaagd .De waren stammen bij van 60 tot 7o cm doorsnede en 4 meter lang :!: Ik heb toen ( helaas) 40 m3 tot kachelhout verwerkt . ops:
    Nu zou ik er wel een andere bestemming voor hebben geweten . :roll:

Geurt

-------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer--------------

Ik vind het wel lijken op iepenhout qua kleur en tekening.

het is Iepenhout

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caspar Labarre
    het is Iepenhout
    dat klinkt overtuigend...!

Maar ik denk dat je gelijk hebt, was ook waar ik zelf op uit kwam.

Bedankt voor het meedenken,

Marco

Athanor
    Guest

Ik ben het met Caspar eens: het is iepenhout! Gelijk de eerste impressie toen ik het geschaafde stuk zag. Je kunt het controleren door te bewerken, schuren of schaven en als je dan dat typische onaangename (pis)luchtje ruikt is het iepenhout.

Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor
    Ik ben het met Caspar eens: het is iepenhout! Gelijk de eerste impressie toen ik het geschaafde stuk zag. Je kunt het controleren door te bewerken, schuren of schaven en als je dan dat typische onaangename (pis)luchtje ruikt is het iepenhout.

Fons
    Is dat echt zo? In dat geval begin ik nu weer te twijfelen.... Ik heb het bewerkt en het is vrij geurloos. Denk wel dat de planken heel oud zijn. Waren verwerkt op een zolder van een oude boerderij, wellicht heeft dat invloed op de geur....?

Athanor
    Guest

Hmm, Dat zou best kunnen zijn, het is lang geleden dat ik met iepenhout werkte, maar de herrinering blijft.... Ik denk dat het hout wat ik indertijd gebruikte relatief "vers" was. De geur associeer ik uit herinnering op deze manier; in ieder geval kenmerkend, maar mogelijk kun je het ook anders benoemen? Misschien kan een forumlid die recent met iepen heeft gewerkt dat zeggen? Maar de foto roept geen twijfel bij me op.

Fons

Forum Rechten