Radiaal-kolomboormachine JET

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hallo forummers,

Heeft iemand ervaring met de radiaal-kolomboor van JET , de JDR-34 ?

Ik zit al een tijdje te kijken naar een andere kolomboormachine. Van een houtkameraad kreeg ik deze als tip. Heeft alle mogelijkheden die ik zoek, ben dus wel benieuwd naar jullie ervaringen.
 

WR1944

Oud hout
Ik ken de machine niet maar is er een reden om iets te willen kopen dat gecompliceerder is dan een standaard tafelboormachine? Als je de extra functie van de arm niet perse nodig hebt kan je beter voor standaard gaan. Alleen als je de boorkop nauwkeurig kan bewegen met een strakke maatvoering is zo'n radiaalarm zinvol. Anders voeg je een complicatie toe aan een machine en een paar extra punten waar een fabriek nauwkeurig moet werken om een acceptabel product te maken.
Bepaalde onderdelen van de Jet lijken sprekend op die van m'n Ryobi tafelboormachine als de voet, de vertikale tandheugel met bevestiging, de slinger voor de hoogteverstelling en de knevel om de arm vast te zetten.
Als je bijvoorbeeld twee gaten op een bepaalde onderlinge afstand wilt boren moeten die gaten precies onder de hartlijn van de arm liggen. Misschien is het markeren met een potlood en een priem voor houtgebruik voldoende nauwkeurig.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Er is zeker een reden voor. Het komt wel eens voor dat ik gaten wil boren en dat ik belemmerd wordt door de werkruimte voor mijn huidige kolomboor. Nu heeft een kennis zo'n fijne radiaalkolom die ik altijd mag gebruiken. Nu is mijn huidige kolomboor aan vervanging toe en leek het mij wel handig om zelf te kijken naar een kolomboor met radiaal-functie. Natuurlijk heb je gelijk dat een machine waar je veel aan kan verstellen lastiger te maken is, daarom was ik benieuwd naar de gebruikerservaringen met deze machine of met andere radiaalkolomboormachines.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Ik wilde deze week ook wat oude pennen uitboren. Maar in de kopse kant van een plank van 100cm wordt dat toch vrij moeilijk met een standaard kolomboor.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@Rick, zoek je speciaal een boormachine die radiaal verstelbaar is? Het blijft natuurlijk niet de meest stabiele oplossing, kijk maar eens naar radiaalboormachines voor metaal zoals op de bijgevoegde afbeelding. Als je iets anders wilt dan boren, zoals b.v. frezen of schuren, dan vraag ik mij ook af of dit de beste oplossing is. Ik zou het zeker eerst proberen, of misschien is er wel een forumlid die iets soortgelijks heeft.
Als je echt wilt boren met precisie is er 1 merk dat echt prachtige machines maakt, Flott uit Duitsland. En ik zag een heel mooi machientje voor thuisgebruik van Bosch, is uit de groene serie maar er staan hele positieve filmpjes op youtube, het is de PBD 40.

jaap




Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Gisteren ben ik wezen kijken bij een kennis, hij heeft een Contimac CH16 staan, geen radiaalfunctie maar wel een uitlading van ruim 150mm. Daar zal ik me ook wel mee kunnen redden. Wat WR1944 al schreef dat hoe meer toeters en bellen er aan een machine zitten, hoe meer er fout kan gaan tijdens de productie.

Gistermiddag heb ik mijn oude ferm nog maar eens streng aangekeken en diep gezucht.....Toen van allerlei meetsinstrumenten erbij gepakt, de machine maar eens uitelkaar gehaald, alles goed schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Hij boort alweer een stuk nauwkeuriger dus in principe zou ik me hiermee de komende tijd kunnen redden...............................Of toch niet ? Hahaha

Dit lijkt wel op mijn innerlijke discussie met de LN-steekbeitels....Heb ik ze nodig ? Nee, niet echt....Wil ik ze hebben ? Ja heel graag...... "Is er een psycholoog in de buurt die mij dit allemaal uit kan leggen ??"
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Rick,

Ik heb dezelfde machine in Scheppach uitvoering, volgens mij zijn die dingen helemaal identiek. Het is een prima machine, op alle manieren verstelbaar en voldoende robuust en precies om lekker nauwkeurig te boren. Ik heb de grote vloerstaander, geloof de RAB S16-x, dit is volgens mij de equivalent van de RAB T16-x.

Bijna dezelfde machine alleen de vloerstaander is wat zwaarder uitgevoerd kwa kolom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.