Wie gebruikt er 'paring' beitels?

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

Eigenlijk meer een vraag uit nieuwschierigheid/belangstelling; wie van jullie gebruikt er eigenlijk echte 'paring' beitels?

Er bestaat volgens mij geen Nederlandse term voor, en dat kan aangeven dat dit soort beitel hier nooit gemeengoed is geweest. De paringbeitel is een beitel voor het delicate, fijne werk. Vaak voor het afwerken van verbindingen en dergelijke. De beitel wordt puur met de handen bedient, door het lange en dunne blad mag hij niet icm een hamer gebruikt worden.

Typische eigenschappen van de paringbeitel zijn:
- Lange lemmet, afmetingen langer dan 250 mm zijn niet ongewoon.
- Het erg dunne blad en daardoor flexibele blad, 3-4 mm.
- Heel dunne schouders, vaak kleiner dan 0,5 mm zodat alle hoekjes bereikt kunnen worden.
- Vaak een wat langer handvat dan normaal, voor maximale controle.
- Scherpte is voor dit type beitel belangrijker dan standtijd door zijn speciale toepassingsgebied.
- Licht van gewicht en goed gebalanceerd.

Tegenwoordig wordt de beitel nog maar door enkele fabrikanten gemaakt.

Robert Sorby, UK
Sorby%20paring%20chisel.gif


Blue Spruce Toolworks, USA
PR.625_TN.jpg


Henry Tailor, UK
297.jpg


Crown tools, UK
crown12.jpg


Wie van jullie gebruikt dit soort beitels, of heeft wel eens overwogen er wat aan te schaffen?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dit noemen ze bij ons toch gewoon steekbeitels, als onderscheiden van hakbeitels? Heb er wel eens over gedacht om er aan te schaffen ja. Uiteindelijk (nog?) niet gedaan.

Arthur
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Steekbeitels zijn mijns inziens meer de normale, allround beitels die je overal kunt komen. Meer de equivalent van de Engelse 'Bench chisel'. Het zou inderdaad kunnen dat dergelijke beitels hier gewoon steekbeitels worden genoemd, maar de toepassing is zeker anders als de normale steekbeitel.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Naar mijn weten worden deze beitels gebruikt voor het maken van houten frames van schuren en huizen. De lengte is van belang voor het maken van grote gaten en vlakke borsten. De vlakke lange onderkant van de beitel zorgt er voor dat hij ook gebruikt kan worden voor schavende bewerkingen.

Ik heb er wel eens over nagedacht er één aan te schaffen, maar omdat ze voor redelijk specifiek werk zijn, wat ik niet doe heb ik hem nog niet nodig gehad, en er staat nog zo veel op het wensenlijstje
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Volgens mij heb jij het over slicks, Jan? Die zijn veel groter. Bij ons heet dat dan een molenaars beitel.

Ik heb wel een paar dunne beitels, maar niet echt specifiek "paring" beitels. Ze zijn ook niet zo lang (meer). Ze zijn wel heel handig af en toe, vooral als je weinig ruimte hebt.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb twee "paring chisels" van Sorby.
Het grote voordeel boven andere beitels zijn dat je door de lengte erg veel controle hebt, je voelt veel beter of je recht steekt. Door de erg lage snijhoek, 20 a 25 graden, duw je de beitel gemakkelijk door het hardste hout, zeker als je snijdend duwt.
Zo'n beitel is natuurlijk niet gemaakt voor het grove werk, je neemt erg dunne flintertjes hout weg.

Het nadeel is de lage snijhoek, hierdoor beschadigd de vouw erg snel.

Heb ik deze beitels echt nodig? Nee, en ik zal er waarschijnlijk ook niet snel bijkopen. Maar ze kunnen wel erg verrekte handig zijn!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.