Een 2e leven voor een pallet

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik struin graag de vuilcontainers af naar bruikbaar hout. ten eerste omdat ik het zonde vind om goed hout weg te gooien, maar ook omdat ik een beetje een VREK ben :lol: .Dit keer werd ik op een idee gebracht door mijn favoriete internet timmerman. http://www.youtube.com/user/stevinmarin#p/a
Gewoon no nonsens hobbyen in de schuur. Niet te ingewikkeld. Hij heeft een tuinbankje gemaakt, ik ook.Nouja ik ben er mee bezig. Eerst de basis.

Een dubbelwandige pallet van een meter of 3. De liggers zijn 3 meter lang en de liggers ongeveer een meter. Na een uurtje sloopwerk is het basis materiaal voor de tuinbank compleet. Ook had ik een paar 2x3 uit de container gehaald. Alles bijelkaar de basis voor een bankje.

Met een beetje zaagwerk de zijkanten in elkaar geschroefd. Omdat de bank een kleurtje krijgt vallen de verschillende soorten hout niet op. Ook gaan de schroefgaten nog dicht.
[attachment=3]


De rest komt later.

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo WR
Helaas loopt jouw link hier niet. :?: Ik kijk er later nog wel eens naar.

Vanmorgen voor de regen nog maar even lekker geklust. De planken om op te zitten komen van een eerder zoektocht. Hier hebben harthouten deuren gelegen. Ze zijn zo'n 5 cm breed en 2 dik. Met de frees een mooi randje aan gezet.
Wat wel een nadeel van gevonden hout is dat je het niet kan terug brengen omdat het krom is :lol: Maar mij zal het de pret niet drukken. Als het weekend droog weer geeft dan ga ik met de rugleuning beginnen. De vlak en vandikte bank moet dan naar buiten en dat alleen is al een verbouwing :eek:

Attached files
 

WR1944

Oud hout
armadaman zei:
Hallo WR
Helaas loopt jouw link hier niet. :?: Ik kijk er later nog wel eens naar.

Loopt de link in het geheel niet of begint er een reclame die niets met houtbewerken te maken heeft. In dat laatste geval moet je even de reclame afwachten. Ook in Amerika moet de schoorsteen roken dus moet je je vaak door onzinnige reclame heen werken op gratis websites.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
joopvommen zei:
WR1944 zei:
Loopt de link in het geheel niet of begint er een reclame .

hij is foetsie.

Ik vermoed dat deze video's alleen door gebruikers in de USA te bekijken zijn, ook bij verschijnt deze melding (verschillende video's geprobeerd). Dit gebeurd wel vaker, soms staat er dan netjes bij dat dat de reden is.

Bovenstaande geldt ook voor de vele video's van DIYNetwork op youtube :cry:
http://www.youtube.com/user/DIYNetwork

b.t.w. Hugo: dat ziet er goed uit! Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Over de rug heb ik ook al zitten nadenken. In het origineel is de hoek 90 + 9 graden. Hij heeft een andere maat hout voor de poten gebruikt. Daardoor kan je met een schuine lijn de rug latten schroeven. Ik ben nog met een ander idee in de weer.
 

WR1944

Oud hout
Het is jammer dat jullie die video niet kunnen zien.
Het komt er in het kort op neer dat je de pallet zodanig verzaagd dat je er een soort van Adirondack chair van maakt.
Je zaagt haaks over de bovenkant door de planken zodat je een element met twee balkjes en de planken los zaagt. Dit wordt de zitting. De andere helft van het pallet zaag je zo breed dat het tussen de balkjes van het eerste deel past. Dit wordt de rugleuning. Bevestig het "losse" balkje langs de rand van het tweede deel. Verwijder enkele plankjes van de zitting en de rugleuning dit achter de rugleuning resp. onder de zitting zitten. Schroef aan de zijkanten voor van de zitting pootjes zodat de zitting de juiste schuinte heeft. Schuif de rugleuning tussen de zittingbalkjes en schroef die vast in een aangename schuinte. Zaag het overstekende deel van de balkjes van de rugleuning onder de zitting af. Schuren en beitsen/verven en je kan aan de koude kletsen. Zorg wel dat eventueel slordig gespijkerde nagels goed in het hout geslagen worden.
Ik heb geprobeerd de video te downloaden maar het geheel zit goed dichtgetimmerd. Ik hoop dat de beschrijving enigszins duidelijk is. Mocht iemand geinteresseerd zijn en verdere uitleg behoeft dan hoor ik het wel.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Erg leuk om te zien dat er nog anderen zijn die ook zo werken!

Ikzelf werk bijna uitsluitend zo (vnl. uit principe van hergebruik) voor al mijn meubelen, maar dan wel alsof het nieuw hout uit de houthandel zou zijn. Ik probeer er dan ook wel ergens een punt van te maken dat we gewoon te snel en teveel weggooien. Maar dat is een andere discussie ;)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
vervolg op de tuinbank

DSCN8869.jpgDSCN8870.jpgDSCN8871.jpgAllemaal bedankt voor de TIPS, zo'n bankje ga ik vast ook nog een keer proberen. Het was eindelijk een beetje fatsoenlijk weer om de schuur binnen ste buiten te keren. De vlak en vandiktebank staat achter de werkbank. Dus eerst alles naar buiten en daarna lekker schaven. Ik heb de rugleuning nu grof op maat.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vandaag de zaagmachine uitgegraven en de rugleuning op maat gezaagd.
DSCN8873.jpg
Er zit er een tussen die wat dunner is, ik denk dat dit de bovenste word, misschien heb ik er wel te veel gezaagd.
DSCN8874.jpg
Ja eigenlijk is er niet zo veel te zien, dit is ook een beetje om te oefenen op het nieuwe forum.
DSCN8875.jpg
Met een beetje geluk morgen schuren:( daar kijk ik nu al naar uit.:p
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Om de voetbal spanning een beetje te breken met de bank verder gegaan. Da latten van de rugleuning geplaatst. Met een zweihaak 100 graden uitgezet en de bank met lijmklemmen in elkaar gezet.
DSCN8876.jpg
Ik dacht dat Amerikanen allemaal een maatje meer zijn. Deze bank is in ieder geval een maatje te kort.Ik heb de liggers vervangen voor nieuwe die 10 cm langer zijn. Ook moeten er nu twee plankjes tussen. Gelukkig had ik sloophout zat.
DSCN8877.jpg
Met een beetje geluk morgen verder.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
DSCN8886.jpg
Zo, hij is klaar, nu nog de ondankbare taak om hem te schuren en te schilderen. Omdat we tegenwoordig in het wit zitten word deze dat ook. Een kleine prijsopgave: Bij de gamma een 2 bij 3 gekocht.8 euro, de rest is allemaal afval uit de containers in de buurt. Ik ben tevreden over het resultaat, temeer omdat er een aardig bergje afval is opgeruimd en we er lekker op kunnen zitten;)
DSCN8887.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ha Hugo, hoe bevalt je nieuwe tuinbank. Ik had deze helemaal gemist, maar via Scheppie zijn tuinmeubelen gelukkig wel. De verbrede versie zit er een stuk comfortabeler uit, maar dat je het hout zo langs de straat vind, vind ik echt gaaf, net zoals samponette dat doet. Is het een beetje stevig geworden, of moet er nog een schoor onder?
De video van wr1944 kan ik hier prima zien, mooie houtbewerker die Steve, er staat ook een filmpje bij dat hij skypet met Matthias Wandel ;).

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.