Steigenhout tafel doorzakken voorkomen

robske

Nieuw lid
28 mei 2012
1
0
Heb voorheen een steigehouten tafel gemaakt en wil nu een nieuwe maken, maar deze tafel heeft wederom een blad van 3 meter.

Aangezien het de gehele winter etc gewoon buiten staan wil ik graag voorkomen dat het gaat doorzakken.

Hoe ga ik dit voorkomen, heb begrepen dat je dit kun doen met een stalen balk of iets dergelijks, maar heb geen idee hoe ik dit moet gaan aanpakken.

Hopelijk kan iemand hulp bieden?
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Je kunt het proberen door 2 hoekijzers onder de tafel te schroeven. Je freest 2 sleuven in de onderkant van de tafel over nagenoeg de hele lengte van de tafel. In de sleuf plaats je het hoekijzer en vervolgens schroef je de de platte kant vast.
Frees de sleuven, afhankelijk van de breedte van de tafel, zo'n 20 cm uit beide kanten van het tafelblad.
Maar wellicht zijn er andere forum leden die een betere oplossing weten.

Succes,

Paul
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Je gaat een mooie steigerhouten tafel toch niet verknoeien met ijzer eronder ??? Zonde....
Met hout bezig zijn moet je gewoon durven. Ook wanneer het hout buiten moet overwinteren.
Gewoon een blad maken, planken ca. 1 cm uit elkaar laten.
Wanneer je hieronder met een kruisvormig patroon gleuven in freest van 1,5 cm diep en 3 cm breed, daar latten van steigerhout in schroeft ( één schroef per plank in midden van de breedte) van 3 x 3 cm met op de kruispunten halfhout verbindingen, dan krijg je een zeer stabiel blad, omdat de schoren er veel krachten in lengte- en breedterichting uit halen.
Poten van 15 x15 cm eronder en een robuuste rand er omheen. Voila : een prachttafel zonder staal en ijzer.
Meer info op verzoek,Hemmo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.