Koken op hout

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Een paar dagen terug waren we een beetje aan het "fun" :x shoppen. In zo'n moderne keuken winkel liep ik tegen een PLANK aan. Hé hout. Een plankje ceder van ongeveer 30 bij 20 cm. 23 euro voor een stukje hout. Er zaten wel recepten bij hoor, zij de verkoper. Thuis gekomen gelijk aan de slag gegaan. Van een mooi stuk red ceder een plankje geschaafd en gezaagd. Met de bovenfrees een jus geultje gemaakt. Oja de recepten vond ik op het WEB. Sávonds een mootje zalm op de plank en in de oven. Heerlijke lucht in huis en een prima smaak.


Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het is eigenlijk geen bakken. Je legt de plank eerst één uur onder water. Door het vocht in het hout is het meer stomen. Ook leg je er ook nog een laagje olie op. Dus eigenlijk "drijft"de vis of vlees op de olie in de stoom van het hout. Door de stoom was de zalm door en door gaar, helemaal roze en boter zacht. Ik plaats straks een foto van de plank :!:

Tot zover ""koken met sterren"" onee hout
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dat lijkt me ook wel een goed idee.....Zal eens op zoek gaan naar een stukje cedar......Vis heb ik genoeg...Lekker sausje van de zwolse mosterdmakers erbij......mjam...mjam.....Wanneer kom je ook alweer naar Zwolle ?? hahaha
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Zoals beloofd een foto na het eerste gebruik. Ik denk dat de plank wel een keer of 20/30 gebruikt kan worden. Maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Omdat er water in de plank zit kan er eigenlijk geen vet inkruipen, hoop ik



HUM uit eten in Zwolle. klinkt lekker ;)

Attached files
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ceder is op zich al heel vettig hoor.
Mijn vader nam ooit de proef op de som, en legde een blokje ceder enkele dagen in een emmer water met een steen erop, zodat het zeker onder bleef.
Toen hij het blokje daarop doorzaagde bleek het kurkdroog vanbinnen!
Dat verklaart ook de duurzaamheid van ceder, want het is een relatief zachte houtsoort...

Wel een heel leuk idee, misschien dat het er hier ook wel eens van komt ;)

Steven
 

WR1944

Oud hout
Bedankt. Ik was eigenlijk meer benieuwd naar de verkolende effecten van hitte op hout.
Ik denk dat ik hier niet verder kom in het op gemak beluste Amerika dan een gepaneerde visfilet uit de freezer op non-stick aluminium in de oven. Het is wel afzien voor een Europeaan met een keukenprinses als ex-relatie en vele culinaire kilometers in Frankrijk en Italie. :(
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
WR1944 zei:
Bedankt. Ik was eigenlijk meer benieuwd naar de verkolende effecten van hitte op hout.
:(
Volgens de originele gebruiksaanwijzing kan je ook op droog ceder koken, dan moet er meer een rooksmaak aanwezig zijn in de vis. Daar wilde ik de plank nog niet aan bloot stellen. Weet je wel hout en vuur :eek:

HG Hguo
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Da's een mooi kwartiers plankje. Heb je dat er speciaal voor uitgezocht. Of is een dosse plank ook goed? Daar heb ik nog wel wat van liggen namelijk.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Kees
In de winkel zag ik verschillende uitvoeringen. Ik had een plank kwartiers liggen. Was die dosse geweest dan had ik hem ook gebruikt. Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt. Ook denk ik dat het geen plank voor de eeuwigheid is. Dus pak wat je hebt en "koken"maar.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Gisteren asperges op de plank klaar gemaakt. Ook nu ben ik weer erg tevreden over de smaak en geur in huis.

Of de plank lang zal leven weet ik nog niet. Dat zal de toekomst uitwijzen.

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
We gaan nog een kookrubriek hier openen :D. Wel een leuk idee, heb hier geen cedar, Was de zalm op de huid of een schoon stuk filet? In het laatste geval kun je ook nog wel wat kruiden als dille onder de zalm leggen. En zelf houd ik niet zo van hele gare zalm, als ik het bak, dan alleen op de huidkant zodat de bovenkant nog min of meer rauw is, wat zout en peper, heerlijk. Ooit zag ik hier een mooi brood voorbij komen van rendew, dat zag er echt lekker uit. Misschien een idee voor een volgende forummeeting, zalm van Hugo met brood van rendew!

jaap
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo EvdL
Bedankt voor je bijdragen, gebruik je de plank zelf ook???
Jaap
De zalm was met zijn velletje, daar is hij ook op gestoomd. Hij blijft daardoor zacht van binnen, heerlijk om eens te proberen.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Hoi Armadaman,
Ik kook zelf nog niet op hout maar ik wil het zeker in de vakantie gaan proberen, ben een groot voorstander van experimenteren :).
Ik rij voor m'n vakantie wel langs Nijhof om te kijken of ze Ceder plankje hebben ( ik woon er nog geen 2,5 km van vandaan ) want ik heb begrepen dat het niet met elk houtsoort kan.
 

kokenophout

Nieuw lid
12 jun 2012
1
0
Leuk dat jullie zo enthousiast zijn over de ovenplanken! Voor meer recepten kan je ook nog op Canadese sites kijken waar de plank van oorsprong vandaan komt. Succes ! En voor vragen, mail me maar op emilie@kokenophout.com
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Zoals beloofd, zalm op de plankDSCN8925.jpg
Dit is een mootje na ongeveer 15 minuten op de plank bij 180 grC
DSCN8926.jpg
Van buiten is de zalm een beetje bruin en krokant maar van binnen zacht, lijkt wel gestoomd.
Het was een lekker experiment,:D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.