En suite

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
Ziet er goed allemaal, maar ben even nieuwschierig of de plaat boven de deuren niet gaat doorhangen...
Wil binnenkort ook een wandkast maken van 22mm MDF, maar zit nog te twijfelen of ik niet van multiplex ga maken ivm doorhangen..
Wat is de overspanning van die plaat? En denk je dat het MDF niet gaat doorhangen?

~Mike
 
M

ms19333

Guest
Sorry ben een tijdje niet op het forum geweest vanwege drukte...
ik heb inmiddels weer flink wat vorderingen gemaakt, zal zo snel mogelijk een update plaatsen met foto's!

even over de freestafel, leuk dat er naar gevraagd wordt, want ik zat met hetzelfde probleem, zelf bouwen, tweedehands een tafel kopen enz. Uiteindelijk heb ik voor de HBM gekozen omdat de tafel er voor het geld degelijk uitzag en de motor voldoende vermogen zou moeten hebben. Ik heb hem in de showroom bekeken en het zag er op zich goed uit.
Na de aanschaf had ik gelijk een probleem en dat was dat de motor niet goed vastgezet kon worden, dit bleek te komen doordat het schroefdraad van de betreffende schroef te lang was, dus na een paar gangen afgezaagd te hebben ging het wel goed.
Ook heb ik de langsgeleiding aangepast (boutjes in de tafel) zodat ik de geleiding dichter bij het werkstuk kan klemmen.
Na de eerste meters bleek de freeskop weg te zakken, doordat je met de bijgeleverde sleutels de kop niet vast genoeg kan zetten, dit heb ik opgelost door de platte kanten aan de as platter te vijlen waardoor er een sleutel 18 oppast, dus dat gaat nu ook goed.
Al met al had ik vooral in het begin spijt van de aanschaf, maar nu met alle aanpassingen is er mee te werken, zolang je niet te veel materiaal in één keer weg wilt halen.

Over het doorhangen; de plaat in het midden is een plaat van 18 mm, hier komt nog een bovenkast overheen met een onderplaat van 22mm en er komt een paneel onder van 22mm en het geheel wordt aan elkaar gekopppeld dus zit ik op 62mm dikte dus ik verwacht niet dat dat door gaat hangen, maar dat is een aanname van mij want ik heb er geen ervaring mee, binnenkort foto's ook van dit detail...
 
M

ms19333

Guest
Goedenavond,

ik probeer een update te doen, maar krijg met geen mogelijkheid foto's ge-upload. Prbeer het later weer....
 
M

ms19333

Guest
Goedenavond allemaal,

ik ben nog steed bezig met mijn projectje, inmiddels is de kast afgeschilderd en ben ik met de laatste loodjes bezig; de deurtjes.
Hier nog wat foto's van de voortgang tot nu toe...
20120602_134347.jpg
20120602_200144.jpg
20120615_193547.jpg
20120617_204959.jpg
PICT0685.jpg
Ik heb van de week het glas besteld voor de deuren, we hebben uiteindelijk gekozen voor blank glas met een facetrand, dit komt als het goed is volgende week binnen. Ik hoop van de week de deurtjes af te schilderen (RAL 9010) en dan zal ik een foto plaatsen van het eindresultaat...
 
M

ms19333

Guest
Voor degene die een beeld wil hebben van de kosten in tijd en geld, ik heb eea bijgehouden:
in totaal heb ik er nu 210 uur inzitten inclusief schilderwerk en het maken van de deurtjes (moet de deurtjes nog schilderen).
Kosten heb ik bijgehouden in een excel sheetje:
Materiaal Prijs

mdf plaat 15mm 15,-
mdf plaat 18 mm 44,-
mdf plaat 22mm 165,-
plaat 10mm 20,-
plaat 6mm 25,-
rail + wielen 75,-
handgrepen 62,-
keeplatten 60,-
planken grenen 110,-
spots 55,-
vuren kraal 19mm 100,-
kleinmateriaal 73,-
frees 39,-
verf/ kwasten/ kit 258,-
balken 44 x 69 240cm 47,-
electra 48,-
vuren latten 16,-
scharnieren 65,-
ruitjes facet geslepen 350,-

Kosten totaal 1627 euro
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Ziet er mooi uit. Lijkt mij leuk om te maken, maar heb helaas nog geen geschikte woning hiervoor. Misschien pietluttig of ik zie het verkeerd, maar je kraalschroten van de bovenste en onderste kast lijken op de foto niet helemaal op 1 lijn te liggen. Valt me op bij de rechter kast. Klopt dat of is dit gezichtsbedrog?

Ben benieuwd hoe het eruit ziet als het helemaal af is.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
geweldig ms193333333 :)P) Dit vind ik nou een hele mooie klus, niet alleen genieten van het maken maar bovendien ook nog van het functionele en sfeer verhogende resultaat. Netjes gedaan.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Mooi om zo'n project te kunnen volgen van begin tot eind. Persoonlijk was ik qua deuren gegaan voor massief hout ipv mdf. 210 uur ? Wow, da's dus een serieus klus geweest !!!
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Mooie kast en deuren!
Die keeplatten, waar heb je die gekocht?
Ik heb ze voor een inbouwboekenkast kast zelf gemaakt m.b.v. frees en handcirkelzaag, maar dat was een hele klus. Als ik ze zou kunnen kopen voor niet al te veel, zou ik het denk ik doen.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wauw! Is goed gelukt!
Keeplatten heb ik hier bij de Plan-it gezien. Dat is een soort van Praxis XL.
Waar is het dwarslatje rechts onder voor? Ga je er bovenop zwaarder spul zetten ofzo?

In plaats van Facet glas zou je ook glas in lood kunnen overwegen.
Heel moeilijk is het niet om dat te maken, zeker met een recht toe recht aan patroon is het goed te doen :) .
 
M

ms19333

Guest
Bedankt allemaal voor de leuke reacties!
De kraalschroten lopen inderdaad niet precies door, dit is een beetje zo ontstaan tijdens het haaks maken en omdat er deurtjes voor komen heb ik het zo gelaten,
De keeplatten heb ik gekocht bij de Nijhof in Baarn, ik zag later dat ze ze ook bij de bouwmaat hebben, die zijn nog mooier gezaagd ook. Was trouwens wel een hele klus om te schilderen al die keeplatten, maar het functioneert wel goed, heb al wat planken anders gezet.
De balk zit erin omdat er twee deurtjes in komen en die komen tegen de balk te vallen dus vandaar, heb de deurtjes net voor de tweede keer in de grondverf gezet dus dat schiet ook al op.
Glas in lood wilde ik eigenlijk er zelf ook in en wilde het ook zelf gaan maken, had me er al een beetje in verdiept, maar uiteindelijk hebben we toch voor facetglas gekozen om het rustig te houden (we hebben al redelijk wat glas in lood in huis).
 
M

ms19333

Guest
Goedenavond,

hierbij nog een paar foto's, realiseerde me dat er nog geen foto's opstonden van het eindresultaat, wel zo leuk om het draadje compleet te maken:
ensuite1.jpg
ensuite2.jpg
ensuite3.jpg
 

Bijlagen

  • ensuite1.jpg
    ensuite1.jpg
    51,6 KB · Weergaven: 985

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Op pagina 1 zijn de schuifrollers te zien. Hangen de deuren of rollen ze ook over de vloer? Welk schuifsysteem heb je gebruikt en werkt dit goed?
 
M

ms19333

Guest
Hallo allemaal,

Een beetje laat maar toch een antwoord over het railsysteem;
ik heb het S40 systeem van essentials gebruikt (gekocht bij bouwmaat)
Dit bestaat uit een aluminium buis waar rollers doorheen lopen en waar de deur aanhangt, op pagina 1 van mijn ensuite verhaal zijn de rollers te zien.
op de vloer zit een geleider waar de deur doorheen loopt (plastic beugeltjes) zodat de deur gefixeerd wordt. Ik heb hiervoor een aluminium U-profieltje in de onderkant van de deur gefreest.
Het systeem werkt goed, ik heb als eindstop voor de deuren houten balkjes gemaakt ipv de stopjes die je in de aluminium rail schroeft, omdat ik dat degelijker vond.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.