En suite

M

ms19333

Guest
Goedenavond allemaal,

ik had me van de week al voorgesteld en had beloofd om wat te plaatsen over de bouw van een ensuite.
Het begon allemaal met de wens om een nieuwe hoekbank en welke kleur.
Toen gingen we eens denken over ons interieur en kwamen eigenlijk tot de conclusie dat het een beetje een rommeltje is vooral qua kasten, dus het idee was kasten weg maar waar laat je dan de inhoud; in een soort en suite oplossing naar de keuken was toen snel bedacht.
Ik heb een schetsje gemaakt om een idee te krijgen:

Het idee werd goedgekeurd dus toen moest ik aan de slag.
Hier een foto van de doorgang waar de ensuite moet komen:

Het gebruikte materiaal is MDF en omdat we een jaren 30 huis hebben moesten er natuurlijk veel panelen in. Ik heb hiervoor een freestafel aangeschaft met een bijbehorende profiel en contraprofielfrees:

Vervolgens begonnen met de deuren te maken, hier een foto van de gefreesde deuren los, de deuren zijn 57,5cm breed dus vrij smal:


Het gebruikte MDF is 18mm, de deuren worden samengeteld uit 2 x 18mm op elkaar.

Binnenkort meer....

Attached files
 
M

ms19333

Guest
Ik krijg de foto's van iemand anders, kan niet vinden waarom? Ik heb ze in mijn persoonlijke album ge-upload.

edit: gevonden! en foto's aangepast...
 

franki

Nieuw lid
11 mrt 2012
10
0
ziet er nu al netjes uit !!
ben ook van plan om zoiets te maken heb hiervoor ook een contraprofielfrees aangeschaft bij
veltmanslijptechniek.
gebruik je aan een zijde losse glaslatjes bij de deuren ?
 
M

ms19333

Guest
ja klopt Franki,

aan één kant heb ik het profiel weggezaagd en glaslatten met het profiel erin gefreesd, ik heb de glaslatten iets breder gehouden omdat dat nodig was ivm het profiel...
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wordt een leuke uitdaging om dat kopse mdf netjes en strak te krijgen. Ik moet trouwens jou fotos eerst opslaan voor ik ze kan zien. Ik vind dat niet fijn kijken, kan je ze niet direct naar het forum uploaden?
 
M

ms19333

Guest
Goedemorgen Renault,

dat probleem met die foto's heb ik zelf ook,
hoe kan ik ze direct oploaden, weet jij dat?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Als je een reactie typt heb je het typeveld met rechts de icoontjes. Direct daaronder staat;
''concept bewaren'' - ''voorbeeld'' - ''bevestig''

Direct daaronder staat een blauw vak waarvan de titel ''opties'' bedraagt. Daarnaast staat ''bijlage toevoegen'' Die moet je hebben. De rest spreekt voor zich. De fotos moeten denk ik wel geresized worden.
 
M

ms19333

Guest
Goedenavond,

hier weer wat foto's, bedankt @Renault ik ga het volgens jouw manier proberen....

Nadat alle delen gefreesd waren heb ik de boel in elkaar gelijmd met een paneeltje van 10mm dik, bovenin komt uiteindelijk iets van glas.
Vervolgens eerst maar eens gepast voor de doorgang, toch een beetje spannend moment, maar het paste...:

Wat Renault al zei, helemaal gelijk krijg je de kopse kanten niet, ik heb dit opgelost door er een schuine kant aan te schaven, waardoor je de (kleine) verschillen niet meer opmerkt. Bij mijn paneeldeuren in huis is dit ook zo gedaan (af fabriek) dus in die zin blijft het een mooi geheel in huis.
Hier de gelijmde deur (met constructielijm gelijmd):

Om de deuren op te hangen heb ik een S40 railsysteem van essentials gekocht bij de bouwmaat, ik heb op de bovenkant van de deuren een stalen strip gemaakt waar de deuren aan komen te hangen:

Vervolgens in de onderkant van de deuren een aluminium strip gefreesd waar de ondergeleiding in valt:

De deuren vallen in elkaar, de ene deur female gefreesd met de bovenfrees en de andere male:

Vervolgens een balk boven de deur gemaakt en daar de rails aan gemonteerd en de deuren opgehangen, onder op de vloer heb ik een aluminium strip gemaakt waar de ondergeleiders op geschroefd zitten, ik typ het sneller dan ik het gedaan heb, alleen het ophangen heeft me een dag gekost...:

De kasten bestaan uit 5 delen; een hoge kast links en rechts (MDF 22mm), hieroverheen een plaat MDF van 18mm en daarop komen drie kasten van MDF 22mm en daaroverheen nog een plaat MDF van 18 die uitsteekt en waar drie spotjes in komen.
In de kasten komen keeplatten behalve in de middelste bovenkast, uiteindelijk komt alles mooi uitgelijnd zodat ik met afwerklijsten alles af kan werken, als legplank in de open gedeeltes zit ik te denken aan eiken planken om doorhangen te voorkomen.
Volgende keer meer over het maken van de kasten....

Attached files
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Leuk! Nog een ensuite.
Maar wel een wat smalle doorgang voor 2 deuren. Hoe breed zijn de deuren?
Ik heb zelf ook een ensuite gemaakt, topic staat ook ergens op dit forum :) .
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
mooi project. leuk om zoiets compleet zelf te maken, meestal komen de deuren bij zulke klussen van de fabriek.

Denk je er wel aan dat je wanneer je de deuren half open hebt je via het glas in de wand kijkt. Bij nieuw te maken wanden worden er vaak zwart geschilderde dunne platen in de wand gezet voor de inkijk. Bij je te maken voorzetwand is het helemaal belangrijk dat je de binnenkant op glashoogte netjes afwerkt, de eerste 20 cm de wand in is zichtbaar bij half geopende deuren.

Met vriendelijke groet, Bjorn
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Persoonlijk zou ik er ook voor kiezen om aan de kant van de deuren die in de wand schuift een platte stalen strip op de deur te schroeven om de deur in de hoogte recht te houden. Bij deuren die geleverd worden door de bouwmaterialenhandel zijn de regels en stijlen van massief hout met een mdf laag ipv helemaal mdf zoals jouw deuren.
Een platte stalen strip van bv 40x 4 mm kost niet veel en bij schuifdeuren is het makkelijk toe te passen omdat je de kant die in de wand valt toch niet terug ziet.

Mvg, bjorn
 
M

ms19333

Guest
Hallo,

@Okke inderdaad de doorgang is wat smal voor twee deuren en wat breed voor één deur, de doorgang is 115cm, om toch het schuifdeurprincipe te hebben is een deurtje nu 57,5cm en daarmee ook niet bestaand te vinden...
Ik heb jouw topic nog even opgezocht en die had ik al uitgebreid bestudeerd, ik heb er veel aan gehad, ook jouw achterwand heb ik overgenomen. Super eindresultaat, heeft me echt geinspireerd:). Geniale foto trouwens ook van je huisdier!

@bjorn
Goeie tip van die inkijk daar had ik nog niet aan gedacht, ik wil de deuren zo strak mogelijk afwerken met panelen net als bij Okke even afwachten hoe de inkijk dan wordt.
Je tip over de stalen strip begrijp ik niet helemaal, ik heb nu een stalen strip van 6mm op de bovenkant van de deur waar de deur aan hangt in de rail en de rail bepaalt de hoogte van de deur of maak ik een denkfout?
Of gaat het om het kromtrekken van deur misschien?
 

WR1944

Oud hout
Ik heb in een huis gewoond dat begin jaren 20 was gebouwd. We hadden ook een kamer en suite met een dubbele schuifdeur en links en rechts in beide kamers een kast. De ruimte boven de schuifdeur was loos maar is in de oorlog gebruikt als geheime bergplaats. De deuren rolden met stalen wielen over een opstaande stalen ribbel op de vloer en de bovenkant gleed in een groef. De ruimte waar de deur in verdween was ongeveer twee keer zo groot als de dikte van de deuren. In gesloten toestand werd de ruimte tussen de deuren en de kasten afgesloten door een houten vulstrip. In de groef boven zat een stop om elke deur niet verder dan het midden te laten rollen. Er zat glas in lood in de deursponning en het heldere glas was wat gebobbeld tegen inkijk. Alleen als de deur half openstond kon je theoretisch de binnenkant zien maar in de praktijk stond de deur of geheel open of was gesloten. Als de deur geheel geopend was kon je door de deurstijl niet "naar binnen" kijken.
In Amerika worden relatief meer schuifdeuren, aka pocket doors, toegepast (voorzover ik kan beoordelen als ik de diverse fora volg) en daar is de ruimte rond de deur veel krapper. De deur schuift vaak geheel in de ruimte en laat nauwelijks een naad zien. In de zijkant van de deur zit een verzonken greep om de deur uit de gleuf te trekken en met verzonken grepen in de voor- en achterkant van de deurstijl kan je de deur verder bewegen. Die deuren hangen meestal aan een railsysteem.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ook al pas je weinig naad toe tussen de wanden en de deur, als je de deur zover open hebt dat de ramen halverwege de wand zijn, dan kijk je door het glas heen de wand in, als je tenminste geen matglas hebt.
De deur staat niet vaak open in die stand, maar het is lullig als je straks je mooie zelfgemaakte ensuite laat zien en je kijkt door het glas op b.v achterkant gipsplaten waar de letters nog opstaan ed.

Om te voorkomen dat de deur krom trekt zou ik een stalen strip op de deur schroeven aan de kant die in de wand valt, kleine moeite en bij een deur uit alleen maar mdf zou ik het zekere voor het onzekere nemen.

Mvg, Bjorn
 

WR1944

Oud hout
bjorn zei:
Ook al pas je weinig naad toe tussen de wanden en de deur, als je de deur zover open hebt dat de ramen halverwege de wand zijn, dan kijk je door het glas heen de wand in, als je tenminste geen matglas hebt.
De deur staat niet vaak open in die stand, maar het is lullig als je straks je mooie zelfgemaakte ensuite laat zien en je kijkt door het glas op b.v achterkant gipsplaten waar de letters nog opstaan ed.

Mvg, Bjorn

Dat is een goed punt. Voorzover ik me kan herinneren was de ruimte, waar de deuren in schoven, van onbehandeld glad hout maar waar je nog met een kwast kon komen was het in de kleur van de kasten geschilderd.
 
M

ms19333

Guest
goedenavond,

hier weer wat foto's van de voortgang,
nu de deuren hangen kunnen de kasten gemaakt worden, de kasten worden van 22mm MDF met een achterwand van kraaldelen
en met keeplatten voor de planken.
Ik heb de kasten met deuvels en witte houtlijm gemonteerd, ik heb hiervoor een deuvelmalletje aangeschaft, werkt wel goed:

Vervolgens de kasten in elkaar gelijmd met witte houtlijm en opgespannen met spanbanden:


De achterwanden zijn gemaakt van kraalschroten van 12mm, die heb ik eerst in elkaar gelijmd met constructielijm en vervolgens
op maat en haaks gezaagd, zodat ik de kasten ook mooi haaks kan schroeven.
Vervolgens de keeplatten erin geschroefd/ gelijmd en balkjes onder de hoge kasten met stelpootjes omdat alles in huis krom is:


Vervolgens alle 5 de kasten geplaatst en dat ziet er zo uit (helaas een beetje donker):

hier nog een wat lichtere foto tijdens het plaatsen van de kastmodules:

Volgende stap is het maken van de panelen naar de schuifdeuren toe...

Attached files
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Leuk project, ik hou wel van die work in progress topics, soms probeer ik zelf ook wel eens iets te documenteren, maar na een tijdje sla ik altijd een boel stappen over, of geef ik het gewoon op omdat het karwei dan niet vlot genoeg vooruit gaat.
Hier een link naar het draadje van Okke voor andere nieuwsgierigen :link
 
Laatst bewerkt:

Manus

Actieve deelnemer
5 jan 2012
29
0
Hoi,
Mooi werk. Ik zie dat je een freestafeltje hebt aangeschaft.
Ik ben van plan om er zelf een te maken maar als je de kosten daarvan optelt kun je misschien beter zoiets kopen.
Werk dit machientje fijn, qua nauwkeurigheid en vermogen enzo?

Groet

Manus
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.