Stormschade

WR1944

Oud hout
Hedenmorgen stapte ik welgemoed de keuken in om het traditionele zondagse ontbijt te beginnen. Er komen wat vrienden en gezamelijk ontbijten we met gekookte eitjes en een lekkere pot koffie en natuurlijke de avonturen van de verstreken week. Toen ik naar buiten keek om het weer te bekijken zag ik dat de boom in onze tuin een vreemde vorm had. Aan een kant hingen de takken op de grond. Nader onderzoek wees uit dat de storm van afgelopen nacht een flinke tak had afgebroken en precies daar waar enige rot zichtbaar was. Er waren wat takken op de schutting van de buurman terecht gekomen maar die schutting stond toch al op het punt van instorten.
Na het ontbijt weggewerkt te hebben was het tijd om uit te rukken. In eerste instantie dacht ik het af te kunnen mat een handzaag maar daar kwam ik al snel op terug. Ik had ooit een reciprozaag (sawzall in Amerika) van Ryobi gekocht, een goedkoop Chinees merk van $60. Waar ik hem voor nodig had kon hij niet maar nu bracht hij zijn geld dubbel en dwars op. Met gemak werd tak voor tak los gezaagd van de hoofdtak. Het laatste stuk kon ik losscheuren van de stam.
Ik ben nu de takken aan het verkleinen om ze te kunnen bundelen. De boom is een mulberrie, een moerbeiboom. Als iemand interesse heeft in een stammetje van 200 mm in diameter en 1500 mm lang dan kan diegene het gratis afhalen. Opsturen doe in niet, ik ben geen Rick. :mrgreen:
Ik laat het stammetje nog even intact. Misschien kan ik er wat mee doen. Weggooien kan altijd nog.
Nu schijnen vruchtbomen vrij gevoelig voor rot te zijn dus ik denk dat er nadere actie nodig is. Ik denk dat ik in het najaar van dit jaar of volgend jaar de boom ga omhakken. Maar als het even kan behoud ik liever de boom. Ik zal eens zien of er een deskundige naar kan kijken.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb al een vlucht geboekt....Moerbei heb ik nog niet in mijn verzameling.....hahaha

Over ryobi lees ik toch redelijk positieve dingen. Niet alles wat in china gemaakt wordt is slecht.
 

WR1944

Oud hout
In pure aantallen heb ik bijna evenveel Ryobi apparaten als van Festool. Bij elke aanschaf denk ik dat het zo goedkoop is dat ik het zonder veel wroeging weg gooi als het na een paar jaar op is. Ik gebruik het niet intensief dus mijn spullen hebben in het algemeen een leven als een luis op een zeer hoofd. Alleen bij het boren in Douglas fir moest de Festool T15 wel een paar zweetdruppeltjes wegwissen. Ik trouwens ook.
Maar tot op heden ben ik erg positief over Ryobi. Ik koop het voor m'n minder kritische toepassingen of als een back-up/tweede machine. Het is lekker handig als je een machine hebt voor boren/verzinken en een tweede voor schroeven.
Tussen de regenbuitjes door heb ik ongeveer de helft van de takken gekort. Dat zullen wel een flink aantal bundels worden voor de carbage collectors. Maar het virus heeft zelfs bij mij toegeslagen. Elke keer als ik een tak verzaag die dikker is dan m'n pols denk ik aan wat je er nog allemaal van zou kunnen maken. :D
 

WR1944

Oud hout
Is er misschien iemand onder de lezertjes die weet of moerbei specifieke eigenschappen heeft v.w.b. houtbewerking of toepassingen. Een vriendin vroeg voor de grap of ik er lepels van kon maken. Zij was trouwens degene die ongeveer 25 jaar terug de moerbei-vruchtjes plantte en er wonder boven wonder een heuse boom uit groeide.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
ik hoorde dat als je moerbei nat draait, dat de 'kopse'kanten dus , het midden dus, verder naar buiten gaan en de 'buitenkant' gewoon blijft zoals ie is. dus krijg je een ovaal potje als je dus niet kops draait.... snap je m nog?
ik heb er ooit een voorbeeld van gezien, maar kan het moeilijk uitleggen. vond het wel een mooi effect.
 

WR1944

Oud hout
Alle takken en twijgen heb ik kort gehakt. Om de groenafvalzakken goed vol te krijgen heb ik met een bijltje alles op ongeveer 10 tot 20 cm lengte gehakt. Het was een aardige klus en ik heb er een handzaam bijltje voor gekocht van Estwing. Op het label werd trots vermeld dat het in de USA vervaardigd was. Alleen het lederen foedraal kwam uit Mexico. Het bijltje lag lekker in de hand en was vlijmscherp. Ik heb 8 zakken kunnen vullen. Daarnaast heb ik ook nog wat bundels met de iets dikkere takken.
Het dikkere werk hou ik nog even in de tuin om te zien of ik met het groene hout nog iets kan aanvangen. Ik heb even voor het idee een stukje van een tak geschaafd.

Attached files
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Wow wat is dat Estwing bijltje weer mooi. Staat al jaren op mijn verlanglijstje, maar de prijs is een beetje hoog hier, zo'n 70-80 euro. Wat kost ie in de States?
Pieter
 

WR1944

Oud hout
Woodworker zei:
WR1944 zei:
Jullie moeten toch echt beter je best gaan doen. :mrgreen:

Wat betreft bijlen maken doen we dat hier in Europa al jaren: http://www.gransfors.com/downloads/Yxboken-Hollandska.pdf. Toch heel wat mooier als die Amerikaanse 'plastic-look-a-like' bijl. :D ;) :mrgreen:

Tja, waar gehakt wordt, vallen spaanders ;)

Met dat beter je best doen bedoelde ik het opkrikken van de Euro. Mijn pensioen wordt in Euro's uitgekeerd en jullie gerommel met de zwakke landen heeft me al aardig wat geld gekost. :cry:
Maar dat artikel over bijlen is zeer de moeite waard. Ik ben blij dat m'n intuitie me de juiste manier van hakken heeft opgeleverd.
Dat de huidige Amerikaanse bijlen Europese voorvaders hebben wordt zelfs door de chauvinistische Amerikanen erkend. Vanwege het ontginnen van het binnenland zijn er daarom ook veel Zweden en Noren de plas over gestoken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.