robiniahout kopen

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Afgelopen vrijdag middag naar de “Fijnhout Drenthe – van der Horst bv” geweest.
Van tevoren een telefonische afspraak gemaakt. Dat werkt het beste.
na een ritje van 150 km (1 uur en driekwartier rijden) waren wij er. Zoals beloofd had Ton van der Horst de koffie klaar. Eerst even wat rond gekeken in de grote loods, tevens droogruimte. Er was van alles te zien, zoals amerikaans noten, prunus avium, berken, spessart eiken, taxus en uiteraard robinia (pseudo accacia). De laatste houtsoort importeert hij uit Hongarije.
Veel andere europese houtsoorten komen uit Zuid-Duitsland, fijne nerf, grote maten (onder andere het spessart eiken). Alles van onderstammen (het beste hout van de boom).
Je moet wel vragen wat je van een bepaalde houtsoort moet afnemen.
Er zijn houtsoorten die je per plaat of gekantrechte balk of plank kunt afnemen. Van andere moet je een complete in platen gezaagde en gedroogde stam nemen.
Soms gaat het per pallet, bijvoorbeeld vruchtboomkers. Zo’n pallet lijkt mij echt een verrassingspakket (er is ook appelhout Ad).
Ik heb wat gekantrecht robiniahout uitgezocht voor een tuintafel (de Danish oil voor de afwerking heb ik al in huis). Rond half vijf afrekenen, inladen en na een kop koffie weer huis op aan. De moeite waard daar in Nieuw-Amsterdam, echt genieten!

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
dat zijn toch hardstikke mooie planken!!! ben zelf nog nooit bij de drentse fijnhouthandel geweest. ik haal zelf mijn "droge"hout bij een bevriende timmerman. prijzen zijn erg aantrekkelijk.
ach, ze zeggen toch : een hobby moet geld kosten!!!!

groetjes


rick
 
A

Athanor

Guest
Hallo Tjeerd,

Dat ziet er goed uit! Een mooie partij om een tuintafel van te maken. Je moest er uiteidelijk nog een flinke rit voor maken, daar blijkt wel uit dat Robinia lang niet overal te verkrijgen is.... Is dit oven-gedroogd hout? Ik begrijp uit de website van de Drenste fijnhouthandel dat ze zowel ovengedroogd Robinia als natuurlijk gedroogd aanbieden. Dat laatste misschien voor schaaldelen? Ik ben benieuwd hoe de kwaliteit is. Bij de schaaldelen die ik bij Inlands Hout koop heb ik vaak nogal wat verlies vanwege scheuren en kromtrekken na het zagen of andere verborgen gebreken. Overigens blijft de vraag of het zin heeft voor tuinmeubelen gedroogd hout van rond de 10% te nemen of partijen rond de 17% windgedroogd. Ik merk nu aan de tafeltjes die ik 2 jaar geleden gemaakt heb dat het hout van het blad in de zon flink uitdroogt, krimpt, wat krom trekt en scheurtjes gaat vertonen. Dat zou op zich pleiten voor goed gedroogd Robinia.

Ik kan me voorstellen dat je gelijk bent gaan schaven, je handen jeuken natuurlijk en de zomer zit er aan te komen. Wat voor ontwerp heb je in gedachte?

De komende maand wil een paar tuinstoelen in Robinia afmaken waar ik voor de werkplaatsperikelen aan begonnen was. Laat ik wel eens wat van zien t.z.t.

Veel succes en groet.
Fons
 

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
Ik heb zelf een schuur/werkplaats(je) in mijn stadstuin gemaakt van Robinia. Heb mijn Robinia gekocht bij http://www.robiniawood.nl Leuk bedrijf, prima sevice. In totaal was ik voor de hele schuur ongeveer 1300 euro aan Robinia kwijt. Scheelde wel dat er al twee wanden stonden.

De kromste palen (welkom bij het werken met Robinia) heb ik mogen omruilen tegen rechte exemplaren.

De schuur is volledig volgens duurzaamheid principes gebouwd. Raampjes komen uit oude schuur/marktplaats. Werkbank uit oude school. Plantjes op het dak. Lampen weer van marktplaats. Een paar foto's:

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Leuk om zo'n mooie toepassing met Robinia te zien. Vooral ook de fraaie dakbedekking die je er op hebt toegepast. En goede duurzame oplossingen!

Ik heb in de tuin ook eens een afdak voor het haardhout gemaakt van Robinia, ook met een sedum dakbedekking, zie foto (die overigens meer appelbloesem dan robinia laat zien) ;)


Attached files
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
hoekconstructie
Athanor zei:
Ik kan me voorstellen dat je gelijk bent gaan schaven, je handen jeuken natuurlijk en de zomer zit er aan te komen. Wat voor ontwerp heb je in gedachte?
Fons

Eindelijk weer eens op de site om hier en daar te reageren.
Eerst jouw vraag.
Het wordt een eenvoudige rechthoekigetafel. L x B = 195 x 95
Het blad zwevend met daaronder een "biesje" RVS. De tafelpoten ( 8 x 8 cm) komen
in "slofjes" van 8 x 8 cm RVS en daaronder zwarte kunststof doppen.
Ja, als je zelf wat maakt mag je best iets luxer werken.
Kwaliteit van het hout prima, alleen aan enkele planken kleine kopscheuren.
Allemaal kwartiers/half kwartiers hout. Een kwart weggeschaafd om vlakke planken te krijgen, 30 mm dikte over, mooie maat toch?
Oja, probleem bij die buitentafels is dat ze meestal in de lengterichting doorhangen omdat de
regel te smal is. Die regel moet wel smal zijn omdat er anders geen stoelen met armleuningen onder passen. Wij hebben stoelen op het oog met een armleunhoogte van 63 cm, dus mag onderkant regel 64 cm zijn. Ik verlijm de langsregel met een smalle (12 cm) bladplank. Dat geeft extra stevigheid tegen doorbuigen (doorbuigen neemt af/toe met de derde macht van de de hoogte!!!). In de langsrichting in het midden komt een plank van 14,5 cm hoogte die de dwarsregels van de tafel verbinden (met schuifzwaluwstaarten). Zo is er meer stevigheid tegen het naar buiten wijken van de poten. Die plank komt aan de bovenkant gelijk met de bovenkant van het tafelblad.
Aan weerszijde van die plank leg ik een langwerpig los blad aan de onderzijde bevestigd met bladklosjes voor het werken van het hout. Ik probeer steeds overal rekening mee te houden, rek, krimp, sterkte enz.
Misschien allemaal een beetje moeilijk beschreven, daarom zal ik in een volgende reactie wat schetsjes meesturen.
Tot slot rond ik met de bovenfrees alle scherpe kantjes minimaal af en werk het geheel af met
Danish oil.
Vogende keer in een aparte rubriek!

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Tjeerd,

Als je dat topic alvast opent met de hiervoorstaande reactie, of een link daarnaar toe maakt, dan ga ik in het nieuwe topic reageren.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.