Even voorstellen

marimba

Nieuw lid
18 mei 2012
13
3
Hallo allemaal,

Inmiddels al twee weken actief op dit mooie forum en er al veel aan gehad. Tijd om te onthullen wie achter de naam 'marimba' zit. Ik ben Johan Renes, 40 jaar, redelijk nieuw in het houtbewerkingsvak, maar in de genen zit het wel, mijn vader is houtdraaier, vroeger als beroep, nu als hobby. Hout vind ik een fantastisch materiaal om mee te werken, met metaal heb ik iets minder. De reden van mijn forumnaam is dat ik een marimba wil bouwen voor onze zoon. Hij speelt al heel aardig en is toe aan een goed instrument. Nieuw zijn deze erg duur, 2e hands betaal je bijna net zo veel. Vandaar de wens om zelf een goed instrument te gaan bouwen voor ongeveer 1/10 :!: van de commerciele prijs. Het hout voor de toetsen is zeer belangrijk, vandaar mijn zoektocht naar goed honduras palissander. En inmiddels via dit forum het hout voor de hoogste drie octaven al bij elkaar, Top! Nu nog voor de laagste twee octaven en dan kunnen we aan de slag.

Groeten, Marimba
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nou weet ik niet hoe het met marimba's zit, maar ik meen te weten dat voor xylofoons vaak Afrikaans padoek gebruikt wordt - ik heb zelfs nog ergens een mislukt toonbalkje uit een Hilversumse xylofoonfabriek (althans dat heb ik me laten vertellen...) liggen... Padoek is voor hardhout relatief licht, maar met een heel heldere klank - iets met elasticiteitsmodulus en inhoudsstoffen en zo...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.