Zelf trap maken

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Beste André, Hartelijk bedankt voor je uitleg. Ik zal van de week een gedetailleerdere tekening maken van hoe de treden samenkomen bij de trappaal.

Bijtel, bedankt voor de foto's. Ik heb er wel even een tijdje naar gekeken maar ik heb het door geloof ik. Klopt het dat je de trede haaks / recht maakt daar waar deze de trappaal ingaat? Met andere woorden, je hoeft de uitsparingen in de paal niet perse onder een hoek te maken?

Ik zal bovenstaande vraag met afbeelding proberen te verduidelijken.

trap.jpg

Wat is globaal de diepte van de uitsparingen in de paal en wang?
(@mod: mischien is het inderdaad handig om hier een nieuw topic van te maken. Mijn excuses voor de vervuiling./0
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Optie twee is de goede, treden worden altijd ongeveer 10mm diep ingewerkt. En inderdaad het ingewerkte deel van de trede word altijd haaks afgezaagd ten opzichte van de bodem van de nest.

Normaal gezien moet de lijn die de voorkant van een trede aangeeft altijd gericht zijn naar het center van de trappaal, tenminste toch bij een spiltrap.


Mvg,

André
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Een kleine aanpassing van de tekening van de inkrozingen. De trede is schuin en het gefreesde is recht. Dit moet dus op elkaar aangepast worden. Bij het aftekenen er ook goed op letten. De tekening maak je inclusief de 10mm extra. Voor de bomen en spil niet nodig, maar wel om te bepalen hoe breed de treden gezaagd moeten worden.

Het afsnuiten van de hoekjes deed ik met een klein handschaafje. Inclusief het veranderen van de afronding, omdat de treden een kleinere afronding hadden dan de freesdiameter van de inkrozing.

Inkrozing.jpg
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Wat je hebt na de hollandse trapformulle is de verdeling op je looplijn. Bij die verdeling is dus elke afstand gelijk. Dus lengte looplijn delen door het aantal treden. Looplijn ligt op 1/3 dus die verdeling ligt vast. Als je alleen een spil hebt van 100 x 100 mm krijg je een cirkel van Radius 45 en Diameter 90 mm. Vanuit je punt op de looplijn trek je dan een lijn naar voorzijde cirkel. Dan heb je voorzijde traptrede. Deze lijn kan bij de spil wel eens vervelend uitkomen. Een beetje verschuiven is dan geen probleem.

Met deze lijn heb je de voorzijde trede te pakken. Hieruit kan je parallel trekken achterzijde vorige trede. Je stootbord voor en achterzijde voorhout en achterhout op de bomen.

trap%2520tekeken.jpg

Plaatje is een overdreven verdeling die niet veel zal voorkomen. Is dus suggestief en dus niet om de verdeling duidelijk te maken. Dit zal wel weer meer vragen geven dan opleveren.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Heb van het weekend het trapgat e.d. maar eens goed opgemeten en in CAD gezet. Daarna bepaald hoe de trap worden moet. Klopt het volgende tot dusver?

- De looplijn is in het trapgat getekend, op gemiddeld 1/3 van de breedte.
- De lengte van de looplijn is: 2.197,5mm (gemeten in CAD)
- Totale hoogte van de trap is: 2.600mm
- Ivm ruimte is de optrede: 200mm (aantal tredes 13)
- Lengte weltrede: 100mm
- Breedte van trede (op de looplijn): = Looplijn lengte - lengte weltrede / aantal optredes = 2.197.5mm - 100mm / 12= 174.8mm =/= 175mm (snoepen we van de weltrede af) Geheel voldoet aan de Trapformule, 200*2+175 = 575

(radius van de cirkels is 175, geeft begin van elke trede aan)
Trap 1.JPG
 
Laatst bewerkt:

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Bijtel,

Ben ook wel even aan het prutsen geweest met de "devide" functie, maar werd wat ingewikkeld om een rechte inloop en uitloop hebben van ongelijke lengte. Ook heb ik (zoals) JPAJS voorsteld de treden tangential laten aansluiten op de spil.

Wat bedoel je met de stelruimte onde de weltrede? (heb je daar een foto van?)
Hoeveel speling heb je genomen ten opzichte van de inbouwmaten? Ik heb alles secuur gemeten, maar wanneer de stucadoor zich elders wat gehad heeft, past het weer niet!

Hieronder een (slechte) foto van de plek waar de trap naar het zolder gaat!
2012-07-29_21-33-11_122.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Het opmeten is niet het probleem, maar wel het op z'n plek krijgen van de trap. Ga je hem in z'n geheel plaatsen, of ter plekke opbouwen? Voor beide zal je stelruimte nodig hebben. Onder de weltrede is een plek die straks niet meer zichtbaar is. Dit werkt makkelijk bij een rechte trap, bij een spiltrap is het misschien anders. Misschien kunnen anderen er meer over vertellen?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Inderdaad, ik zelf zat ook al met de vraag of het geheel wel in 1 keer op de plek te krijgen is. Maar aan de andere kant, hoe krijg je de trap ter plekke in elkaar? Doordat de treden aan beide kanten opgesloten worden, kun je het niet in elkaar schuiven!

Iemand een idee hoe je een demontabele trap maakt?

Iets verder met het ontwerp. uiteindelijk wordt het wel een dichte trap! (in de linker hoek lopen gas en waterleiding, hier moet ik dus omheen werken)
Trap 2.JPG
 

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
Als plaatsen in zijn geheel niet lukt kan je er ook een onderstuk en een bovenstuk van make door de boom en de spil onder trede 6 of 7 door te zagen.

gr. Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.