Schaaldelen voor audiomeubel

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Mijn vrouw heeft gevraagd of ik een nieuw meubel kan maken voor de audioapparatuur - en wel van schaaldelen, dus overlangs (dosse) gezaagde planken, liefst compleet met bast.

Gezien de apparatuur die hier in moet (met name een 30kg zware versterker) moeten de schaaldelen een 50cm breed zijn bij 200cm lang; en dan een 30mm dik. De staanders worden RVS draadeinde oid, daar denk ik nog even over na. De houtsoort zal met name van de beschikbaarheid afhangen, met name de gevraagde breedte kan hier een probleem zijn. Olijfhout is mooi maar te duur, verwacht ik; Noten zou ook mooi zijn, maar misschien kom ik wel gewoon bij Eiken uit.

Waar ik me nu met name het hoofd over breek zijn twee zaken:
1) werken van het hout
2) en de afwerking

De eerste spreekt voor zich. Het wordt geen 'strak' meubel, dus het mag wel een beetje werken, maar het is niet wenselijk dat het echt helemaal krom gaat staan of gaat splijten. En schaaldelen zijn veelal voor buitengebruik bedoeld, dus vaak niet helemaal droog, ben ik bang... Ik denk dat ik een hoop op kan vangen door de staanderconstructie (draadeinde met inslagmoer, dus alles in nastelbaar), en als ik gleuven maak kan het hout in de breedte nog wat werken. Maar, ik weet niet of ik wat over het hoofd zie - dus graag jullie mening.

2) de zijkanten zullen ruw blijven, de planken zelf wil ik glad schaven/schuren en dan een behandeling geven. Ik neig van nature altijd naar olie,afwerking maar mogelijk zouden een paar lagen polyurethaan hier beter werken (sluit vocht ook wat op?).
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zo maar wat opmerkingen.

Schaaldelen worden ook gewoon droog geleverd.
Het is gewoon hout , alleen de rand is wat grillig.
Brede planken vooral de dosse delen willen graag krom trekken. Dat moet je dus of niet erg vinden. Zorg voor voldoende stevige ondersteuning tegen dat kromtrekken, dan valt het wel mee. Natuurlijk altijd zorgen dat het hout in de breedte de ruimte heeft om te werken.
De bast en het cambium zou ik er wel afhalen, dat is een bron voor ongedierte.
 

tuoh

Oud hout
Kies indien mogelijk voor de kwartierse planken in de stam, die blijven van nature min of meer vlak. De hartplank is zo een zuiver kwartierse plank, maar daar staat tegenover dat deze meestal de meeste fouten bevat ( barsten, kwasten) Veel hangt ook af van de houthandel, niet iedere firma laat toe dat je met de stabielste planken van een gezaagde stam aan de haal gaat en de rest laat liggen.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.