Gelamineerd hout buigen

Esther

Nieuw lid
24 mei 2012
2
0
Hallo,

ik heb een vraag over het buigen van gelamineerd hout. Mijn vriend en ik willen zelf de runners van sledes maken. De sledes maken we al zelf, maar de runners nog niet, althans, nog niet naar voldoening.
Het plan is om een mal te maken van mdf, en die te bedekken met een laagje kurk. Dan willen we latten hout op elkaar lijmen in de mal en die dus zo in de juiste vorm buigen/drogen. De vraag is nu hoe dun moeten die latten zijn om ze goed droog te kunnen buigen in de mal? En wat voor hout moeten we gebruiken? Kan het bv met triplex?
De runner moet minimaal 5 cm dik worden en een stootje kunnen verdragen.

groeten, Esther
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
21
Gouderak
Kurk hoeft er niet op de mal, dat veert alleen maar extra mee. Wel is het handig de mal te bewerken met was of plastic zodat je werkstuk er niet aan vastplakt.

Triplex (multiplex) is zeker NIET geschikt. Multiplex is juist door de kruislings verlijmde fineren erg stabiel, dat buigt niet lekker. Hoe dun de laagjes mogen zijn hangt van het hout af, en van de grootte van de te maken bochten. Dikker dan 1-2 milimeter wordt al snel een probleem als de curve te groot wordt. Maar, dat betekend dus bij 5cm dik al snel een laagje of 20-40...

Je kan ook overwegen het hout te buigen mbv een stoomoven. Een buis met een behangstomer eraan (plannen zijn er genoeg te vinden), goed heet stoken en dan snel om de mal heen buigen. Ook hier is de houtsoort bepalend voor hoe goed je kan buigen (5cm is best wel dik...); maar het gaat wel een stuk sneller dan zagen, lamineren en laten drogen.
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Volgens mij kan multiplex wel. Als je de buitenste lagen dwars neemt wil het prima buigen. De maximale dikte is afhankelijk van de curve. Kwestie van uit proberen. Oh ja er bestaat ook nog buigtriplex maar ik weet niet of dat uiteindelijk sterk genoeg is.

Massiefhout buigt afhankelijk van de soort prima ook als het dikker is dan 1 a 2 mm. Dat is dik fineer!.
Bijvoorbeeld noten, iepen, essen en amerikaans rood eiken kunnen uitstekend koud gebogen worden. Je moet wel ff kracht kunnen zetten;-)

Succes,

Tjalling
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.