steigerhouten tafel ?

heavyc

Actieve deelnemer
11 jan 2012
51
0
Hallo,

Ik zou graag een tafel willen maken met steigerhout, maar kan iemand mij laten weten hoe ik moet beginnen met nieuwe planken?
Als ik nieuwe planken heb en ik begin er direct aan, dan gaan deze toch krom trekken, of niet?
Hoe kan ik ook het best de planken voor het tafelblad bevestigen aan mekaar? Met een dwarsbalk onderin of met deuvels tussen de planken?
Moet deze gesc

Alvast bedankt allemaal!
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Collega, ik sta nu met de autosleutel in de hand voor een korte vakantie van ca. 1 week. Nu te weinig tijd voor tips.Kijk in elk geval even in deze rubriek van de afgelopen twee maanden. Daar heb ik al meer reacties gezet.Ik zal proberen zo snel mogelijk na terugkomst een bericht te doen.
Gr, Hemmo
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Heavic, weer thuis en even tijd voor een verdere reactie.
Naar mijn idee en ervaring van veel anderen moet je niet uitgaan van nieuw steigerhout. Dit werkt beduidend meer dan gebruikt en heeft geen positief effect op het resultaat.
Gebruikt gaat prima, maar altijd eerst de planken ontdoen van zand, cement- en verfresten, spijkers en andere metalen dingen. Dat sloppt alleen maar de zaag(machine), beitels en schaven.
Stevig borstelen, grof schuren en goed van resterend fijnstof ontdoen door bijv. met een stuk hout er op kloppen.
Tafelbladen voor binnen gebruik altijd goed verlijmen, dus ook goed passende lijmdelen. Lijmvlakken versterken door (zelfgemaakte) veer en groef, werkt makkelijker en goedkoper dan deuvels of lamello's. Voor buiten de bladen van onder af geschroefd met dwarslatten/balkjes, één schroef per lat per plank en die in het midden plaatsen. De planken ca. 1 cm uit elkaar laten, omdat buiten de weersinvloeden het hout binnen enkele uren fors kan laten uitzetten. Je houdt dan een strak blad.
Van te voren de planken sorteren, de mooiste natuurlijk bovenop.
Hopelijk voldoende tips voor een goeie start.
succes, Hemmo .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.