The birth of a tool, door John Neeman

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die moet je echt in HD kwaliteit zetten. Schitterend handwerk, maar vooral ook heel erg mooi gefilmd. Aan het eind van de video staat een link naar hun website, daar kan je nalezen wat je zojuist allemaal gezien hebt.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een prachtige filmpjes en in hd nog mooier! Het is gereedschap, maar ik zou het zo op willen hangen, gewoon om naar te kijken.
Zo schiet me ook jou mooie voornemen om zelf beitels maken me weer te binnen Wilco. Ik hoop dat je dat idee nog niet hebt laten varen.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow....daar wordt je gewoon stil van....ik heb echt met open mond zitten kijken. Ook de manier van filmen is erg goed gedaan. bedankt Wilco, voor het posten!!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Mooi om te zien. Wat is dat groene spul wat op de slijpsteen gaat? Een polijstmiddel?

Ik heb tien jaar geleden voor een oude, gesmede keukenbijl zelf een nieuwe steel gemaakt van essenhout. Maar niet zo traditioneel: met een lamellenschijf op een haakse slijper :)

Attached files
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Was zo'n timmermansbijl vroeger een onmisbaar stuk gereedschap of had het een specifieke toepassing?

mvg, bjorn
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Geen idee wat ze kosten, hun site is nog in aanbouw. Ik vermoed dat daar binnenkort wel prijzen op komen te staan.

Gransfors Bruks zijn ook bijzonder mooie bijlen. Hoewel toch nog echt gesmeed in plaats van in één keer gestampt, is hun smederij toch wat meer gemechaniseerd. Dat mag ook wel voor een dergelijke productie.

[youtube][/youtube]
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Inderdaad een genot om naar te kijken. Smeden is leuk werk, 'k heb ook wel eens een punt aan een stuk ijzer gesmeed. Natuurlijk niet te vergelijken met wat deze man presteert. Maar het heeft wel dat zelfde "besmettelijke" van hout draaien, voor dat je het weet ben je de klos....

Peter
 

kodama

Actieve deelnemer
Voor zover ik weet wordt Olm al eeuwenlang gebruikt voor stelen van beslagbijlen ed. Zelf heb ik enkele jaren geleden een steel van Rode Olm gemaakt voor een hamer die nog steeds goed dienst doet en dagelijks gebruikt wordt.
Handvaten verkeerd gemonteerd? Dat is mij niet echt duidelijk. Wat bedoel je daarmee? Voor zover ik kan zien zitten ze gewoon in het huis op klasieke wijze.
Dat de beitels te plat zijn begrijp ik niet. Mijn slicks zijn ook plat en dat wil ik juist dat bevordert de controle bij het afsteken. Te vierkant??
Dat de vouw zo gepolijst wordt is inderdaad een spijtige zaak. Maar dat heb je er al uit na twee slijpbeurten.
Don, kan je je stelling wat meer toelichten?
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik heb het onlangs nagevraagd.

160 dollar + 16 dollar verzendkosten voor de timmermansbijl. Wachttijd tussen de 2 a 3 maanden.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
[h=1]The Birth Of A Tool. Part 1. Axe Making (by John Neeman)[/h]
[h=1]The Birth Of A Tool. Part 2. Chisel Making (by John Neeman)[/h]
[h=1]John Neeman Peeling Drawknife In Action[/h]
[h=1]Traditional American Felling Axe (by John Neeman)[/h]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.