Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9
    oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012

Eenvoudigste freestafel

Een paar foto's van m'n freestafel, in een half uurtje gemaakt van wat afvalhout. Ik ga hem nog een keer overnieuw maken van betonplex. De foto's spreken voor zich denk ik, anders hoor ik het wel.

Attached files

Re: Eenvoudigste freestafel

leuk gedaan! ik vind het zelf ook altijd fijn om eerst een (snel) prototype te maken. Weet je gelijk waar de knelpunten zitten.. En betonplex glijdt ook lekker bij het doorvoeren van je werk

-edit: wat voor bovenfrees heb je??

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Ik heb in afwachting van een "echte" freestafel ook iets soortgelijks gedaan. Alleen heb ik de voet gelijk gehouden met de bovenkant van de tafel. Zo had ik de maximale freesdiepte/hoogte. De tafel zelf was vrij klein en zat met twee balkjes vastgeklemd op een werkbank. De voorkant van de tafel gebruikte ik als geleiding voor sleden.
    Als je het volle genot wilt hebben van een freestafel zou ik toch aan een traditionele freestafel denken.

Dit is natuurlijk DE bovenfrees: Mafell LO65
    De krachtigste bovenfrees op de markt!

Wat maakt hem zo goed Sander?

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012

Er zijn inderdaad de nodige verbeteringen door te voeren. Ik heb de tafel een keer of drie gebruikt, voor afronden, en een inkeping maken. Dat laatste door in die sleuf een aluminium profieltje met een dwarsbalkje te schuiven, als geleider. Werkte prima. Dat dit hout niet glad is, merk je voor eenvoudige klussen ook niet.

De zool gelijk houden met het blad is op zich een goede tip, maar ik vraag me af of dit wel nauwkeurig genoeg kan, want die twee stangen zijn niet bedoeld hiervoor, dus de positie zal niet exact zijn. En de zool moet wel exact gelijk vallen met het blad.

Deze machine vind ik erg fijn omdat de motor lekker krachtig is, de hoogteverstelling erg nauwkeurig te regelen is (aan de onderkant, dat kan wel eens onhandig zijn), en alles erg degelijk gebouwd is. De plunger gaat soepel (stof erop maakt niet uit), de kopieerringen centreren zichzelf, de stofafzuiging is uitstekend, de diepteborging werkt goed, de zijgeleider is erg fijn, het toerental klopt met het draaiknopje, enz.
    De begrenzing van de "terugveer" gebruik ik als hoogteinstelling als ie op z'n kop hangt. En ook de afzuiging werkt op z'n kop even goed.

Ik heb een hulpstuk gemaakt dat ik de machine op de mafell of festool lineaal kan gebruiken, ik zal daar ook nog wat foto's van plaatsen. De fijnafstelling van de zijgeleider heb ik op dit hulpstuk gemonteerd, dus ook daarmee kan je hem heel nauwkeurig instellen.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel
    ....... De zool gelijk houden met het blad is op zich een goede tip, maar ik vraag me af of dit wel nauwkeurig genoeg kan, want die twee stangen zijn niet bedoeld hiervoor, dus de positie zal niet exact zijn. En de zool moet wel exact gelijk vallen met het blad.
    Als je de groeven een fractie dieper freest kan je met een stukje papier onder de stangen de hoogte van de zool goed gelijk krijgen met de tafel. En als je zelf stangen maakt van dezelfde diameter die aan beide kanten van de zool zo'n 25 mm uitsteken zijn de groeven niet zo lang en heb je toch voldoende klemmogelijkheden.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012

Ach, bij mij zit er iets van 5mm hout nog tussen, dat mis je niet snel in diepte denk ik.

Het andere hulpstuk:

Attached files

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woodworker Bekijk Berichten
    Wat maakt hem zo goed Sander?
    Zijn afkeer voor Festool mischien?
    Ervaring is iets dat je krijgt net nadat je het nodig had

Forum Rechten