slijpen houtdraaibeitel

Bokhout

Nieuw lid
22 mei 2012
2
0
Sorby heeft in het assortiment een houtdraalbeitel met afsteekpunt met holling 2 mm
Toen ik Baptist vroeg of en zo ja hoe je die beitel moest slijpen suggereerde Alex Hemme mij de vraag voor te leggen aan Woodworking.nl
Bij deze dus.

Bij voorbaat dank voor het antwoord
email bokhoutb@xs4all.nl
 

poemibol

Actieve deelnemer
28 apr 2011
96
0
49
Bavel (NL)
Hoi ik ben toevallig in bezit van zo'n speciale bij afsteekbeitel met holling van Sorby maar vind het geen succes je moet met een beschermplaatje afsteken omdat je anders de holling van de beitel beschadigd en ze slijpen is helemaal een drama het lukt alleen redelijk met een diamantvijltje wat veel tijd vergt. Tevens als je toevallig tijdens afsteken iets van metaal in het hout tegenkomt een oude spijker schroef of dergelijke dan is meteen de afsteekpunt van de beitel geheel verrot. Wat ik dacht toen ik hem na een demo van Sorby bij Willy van Houte kocht dat het een uitkomst zou zijn vanwege de lengte van de beitel, de geringe dikte ervan en de geringe weerstand en betere spaanafname door de holling maar die voordelen wegen in mijn ogen niet op tegen de nadelen en de traditionele afsteekbeitel. Bij mij ligt hij dus aan de kant en vermoed dat ik hem ter zijner tijd maar omslijp naar een platte afsteekbeitel of dergelijk hulpstuk.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
volgens robert sorby hoef je de bijtel alleen maar met een diamant vijltje op de 2 vlakke kanten te wetten om hem weer scherp te maken. maar zoals poemibol al aangaf als je een spijker raakt dan zit je met de gebakken peren. ik zou zo'n beitel persoonlijk alleen gebruiken als het echt niet anders kan, in veel gevallen kun je natuurlijk ook gewoon met een vlakke beitel het kopshout glad afsnijden na de afsteker.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik herinner me een artikel in woodturning waar de verschillende soorten afsteekbeitels getest werden. De conclusie weet ik niet meer, maar ik herinner me nog wel dat de schrijver van het artikel deze beitels sleep op de haakse kant van de slijpstenen van de werkbankslijpmachine.

Ik zal kijken of ik dat artikel nog kan vinden ergens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.