Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8
  1. #1

    inrijpoort tips gevraagd

    Hallo,
    Ik ben van plan om een inrijpoort te maken van een duurzame houtsoort (waarschijnlijk eiken).
    Omdat de overspanning nogal groot is (in totaal 4,50 meter waarvan 1 meter voor de looppoort en 3,50 meter voor de inrijpoort) ben ik bang dat de hekken scheluw komen te staan ten op zichte van elkaar doordat ze krom gaan trekken. (Die ervaring heb ik laatst met een dubbeldeurs kast gehad, binnen een maand sloten de deuren niet meer aan). Of dat ik tijdens het lijmen niet in staat ben om de zaak goed recht te klemmen (ik heb sinds kort wel de beschikking over vier plano lijmklemmen).
    Uiteraard is dit deels te verhelpen door de planken goed recht te schaven en de houtverbindingen netjes te maken. Maar heeft de vochtigheid hier ook geen invloed op? Zo ja, is het dan wel oke om gedroogd hout te gebruiken?
    De afwerking van het hek weet ik nog niet (waarschijnlijk olie of anders lak-verf).
    Het bestandje geeft een indruk van hoe het er ongeveer uit moet komen te zien.

    Heeft iemand ook nog tips over hang en sluitwerk voor een dergelijk hek? Bij de bouwmarkt is wel het een en ander te krijgen maar ik vraag me af of het zo'n groot hek kan dragen en het bovendien niet nastelbaar.
    Gr,
    Gandel

    Attached files

  2. #2
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.343

    Re: inrijpoort tips gevraagd

    De staanders moet je goed schoren, het gewicht van de deuren moet opgevangen kunnen worden, zowel in geopende als gesloten toestand. Met twee of eventueel drie hengen per deur moet het zeker lukken. Probeer ook de constructie iets te veranderen zodat je een diagonaal in de deur kan verwerken. Vanaf de scharnierkant onder naar de tegenoverliggende bovenkant. Ben je dan nog bang voor verzakken, dan kan je aan een spandraad of staaf denken, met een schroefspanner (uit de zeilsport) om het geheel nastelbaar te maken. Deze spanner moet dan wel van de scharnierkant boven naar de tegenoverliggende onderkant lopen.
    Je ziet het, mogelijkheden genoeg.

  3. #3

    Re: inrijpoort tips gevraagd

    Hallo,

    Als de ondergrond het toelaat (grind wordt lastig) zou in de verticale balken van het grote hek een klein wiel gemonteerd kunnen worden. Mogelijk is dit geheel tegen je principes maar de belasting van de staanders wordt hiermee fors beperkt.

    Ben benieuwd wat de gekozen oplossing wordt,

    Veel succes!

    Balkensplinter

  4. #4

    Re: inrijpoort tips gevraagd

    Hallo,

    Hoe diep was je van plan om de deur stijlen de grond in te werken? en hoe dik wou je deze maken

    want als je over n eike deur gaat praten van 1.75 lang gaat er nog een behoorlijk gewicht in zitten (ondanks het wieltje)

    ik heb ooit op een site zitten maken van een bedrijf die pricies dit soort poorten maakt en daar gingen die stijlen toch al gauw n meter of anderhalf a twee de grond in en ging het over massief eiken balken van 20 bij 20 geloof ik

    Bvd,
    Woody Gert-Jan

  5. #5
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.343

    Re: inrijpoort tips gevraagd

    Toevallig zag ik in de Home Depot (de Amerikaanse Hornbach) een set bestaande uit twee haken, staalkabel en een draadspanner, speciaal gemaakt om tuin- of garagedeuren tegen het verschranken te behoeden. Het is dus een internationaal probleem.

  6. #6

    Re: inrijpoort tips gevraagd

    De palen staan inmiddels in de grond.
    Het zijn eiken palen van 15x15 cm. De palen zijn 2,4 meter lang en staan 1,5 meter boven het maaiveld. Dus bijna een meter in de grond en dat vond ik al meer dan genoeg. Pfff wat zijn die dingen zwaar zeg. Ik heb de arbo norm zwaar overtreden.
    Om verzakken tegen te gaan heb ik bij elke paal 40 kilo snelbeton gestort. Volgens mij komen ze nooit meer van hun plek.
    Als het hek iets verder is zal ik foto's plaatsen.
    Overigens weet iemand een site waar je degelijk hang en sluitwerk kan kopen. Dat ook nog eens verstelbaar is??

  7. #7

    Re: inrijpoort tips gevraagd

    Even inhakend op de inrijpoort, binnenkort zijn wij ook van plan om een poort te maken, weliswaar wat minder robuust dan die op het plaatje op dit forum, maar duidelijk is in elk geval dat we 20x20 eiken palen gaan nemen. Die wil ik binnenkort al plaatsen nog voordat ik het hek maak zodat ze goed en stevig in de grond staan, door invloed van water etc.). Dat heb ik tot nu toe ook altijd gedaan met de bielzen en dat bevalt me goed.

    Wat ik me nu afvroeg is of als je ze zo'n anderhalve meter de grond in hebt of het dan noodzakelijk is het gaat af te vullen met beton, en vul je dan de volledige anderhalve meter met beton of kan je er ook nog puin instorten of komt alleen de voet van de paal in het beton.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woody
    Hallo,

    Hoe diep was je van plan om de deur stijlen de grond in te werken? en hoe dik wou je deze maken

    want als je over n eike deur gaat praten van 1.75 lang gaat er nog een behoorlijk gewicht in zitten (ondanks het wieltje)

    ik heb ooit op een site zitten maken van een bedrijf die pricies dit soort poorten maakt en daar gingen die stijlen toch al gauw n meter of anderhalf a twee de grond in en ging het over massief eiken balken van 20 bij 20 geloof ik

    Bvd,
    Woody Gert-Jan

  8. #8

    Re: inrijpoort tips gevraagd

    Hallo,

    Dat ligt voornamelijk aan het model poort wat jij gaat maken, hoelang de hekken zijn of er een evt midde steun ect,

    heb je een schetsje of een tekening? dat zou het beoordelen een stuk makkelijker maken

    Verder lijkt me beton beter dan puin aangezien puin kan verschuiven met der tijd, En als je beton om je paal heen stort deze als het ware een wordt met de paal.

    Mgv,
    Woody / Gert-Jan

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top