probleem electra beckum pk200

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
Sinds kort loopt mijn electra Beckum pk200 (1998) hortend en stotend. Het vermogen is sterk verminderd. Daarnaast hoor ik een sterk schurend geluid (alsof hij aanloopt). Aan het blad en wat daarachter zit valt niets te zien. Qua hout zaag ik veelal MDF. Dat veroorzaakt heel veel fijn stof.

Herkend iemand dit probleem?

ps Inmiddels met Kruis in Rotterdam gebeld en zij vermoeden dat de koolstofborstel versleten zijn.
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
Mogelijk zijn je koolborstels versleten van je motor.Deze eens controleren.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
Kan ik dat zelf. Of is het verstandig omdat te laten doen?
Als ik de machine van onderen bekijk heb ik het idee dat ik nogal wat los moet halen.
Bovendien wordt er anders door vaklui gedaan (kruis)
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
normaal hor je dit zlf te kunnen doen.

Er moeten aan beide kanten twee zwarten doppen zitten met een gleuf.
Deze draai jer eruit en hier zitten de koolborstels in.

Deze zou je moeten kunnen zien in de motor.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
Kan je dit misschien iets nader omschrijven. Ik zie niet helemaal wat je bedoelt met "beide kanten twee zwarten doppen"
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@Peter,
Ik heb geen oplossing, maar dat met die koolborstels lijkt me sterk.
In een dergelijke zaagmachine zit normaal gesproken een inductiemotor. Daarin vind je geen koolborstels.

gandel
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Peter,deze machines zijn doorgaans uitgerust met een twee-fasen motor. Hoe de leverancier erbij komt dat er koolborstels in zouden zitten weet ik niet, ze klinken zeker niet als een stofzuiger of boormachine. En houtstof en vonken van koolborstels is ook geen goede combinatie : brand !! .
Twee-fasen motoren voor normaal 230 V lopen op één fase van het lichtnet. In het apparaat wordt met behulp van een forse condensator (ik schat in dit geval één van ca. 20 tot 25 uF bij 400V) om door fasedraaiing een tweede fase te creëren.
Wanneer de capaciteit van zo'n condensator afneemt (normaal bij veelvuldig gebruik) en zelfs tot 0 uF kan dalen zal de motor slecht lopen, vermogen kwijt zijn en een vaak laag brommend geluid vertonen.
Het schurende geluid kan komen door slecht,langzamer lopen met stof in de motor.
Vervangen van die condensator is in de meeste gevallen de oplossing. In geval dat het geen resultaat oplevert kan ook bljken dat één van beide motorwikkelingen is onderbroken,dat is minder leuk.
De condensator vind je vaak aangebouwd aan de motor en lijkt op een forse uitvoering van een dikke staafbatterij en kan van alumunium op kunsttof zijn. Normaal zitten er twee aansluitdraden aan die verwisseld mogen worden, dus geen + en - .
Prijs van die dingen ligt om en nabij de €20-25, afhankelijk van de uitvoering en kwaliteit. Kan worden geleverd door onderdelen shops als Europart (zelf een groot aantal jaren zo'n winkel gehad naast mijn reparatie bedrijf), Handyman of Plentyparts etc.
Testen van zo'n condensator is mogelijk, mits je over de juiste meetapparatuur beschikt.Anders op goed geluk vervangen.
Bij vragen kun je mij terecht.
gr. , Hemmo
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Bij de bosch cirkelzaagtafel zitten koolborstels in.
Er zijn meerdere merken die dit hebben!!!
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
bedankt voor de reacties. Inmiddels met firma Kruis overlegd. De condensator blijkt inderdaad kapot. Helaas, helaas zijn deze niet meer leverbaar. Vandaag de keuze om een geheel nieuwe motor te plaatsen. Los van de kosten (400) gelijk maar een revisering. Dan loopt de machine hopelijk weer als een zonnetje.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik denk dat die firma in je zakken wil zitten. Een condensator is een universeel onderdeel (zie reactie Hemmo). Dat de leverancier dit onderdeel niet kan leveren is mogelijk, maar een reparatiedienst moet dit in de kast hebben liggen.

Mathieu
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Ik ben met Mathieu eens.

Deze worden ook veel op internet aangeboden.

Oplichterij is het een nieuwe motor!!
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
een nieuwe motor omdat de condensator niet meer leverbaar is?????????? hahaha, dat is net zoiets als bougie-vonkjes vervangen bij een auto, pure kolder dus! ik dacht dat kruis een gerenommeerde zaak was met eigen reparatie service, niet dus, dit is gewoon oplichterij! (en erg sneu voor de topic starter, als dat inderdaad het probleem is had je met 10 tot 20 euro klaar kunnen wezen :( )
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Peter.

Onderstaande link is om je een beetje wegwijs te maken in het vak der STROMEN ;)
http://forum.onderstoom.nl/viewtopic.php?t=893.
Ik heb ook een video gevonden:
i_henN-8FHk[/MEDIA]]

Niet te veel op deze man letten, maar zijn idee is wel prima, helaas was hier de motor stuk. Je ziet wel dat het niet zo veel voorstelt.
Als je naar de plaatselijke electro winkel loopt dan hebben ze er vast wel 1 op de plank liggen. Misschien in een ander vorm maar wel met de zelfde werking
HG Hugo
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hugo,
In die discussie op het stoomforum wordt er naar mijn mening veel onzin verteld. Alles wordt er door elkaar gehaald, en voor een leek moeilijk te volgen.
Wat misschien wel interessant is, is de discussie over aansluiten van driefasige motoren op éénfasig 220 volt.
Die vraag is hier ook al gesteld. Een oplossing kan een frequentieomvormer zijn die monofasig 220 volt omzet naar driefasig 380. Maar deze oplossing kost wel wat centen en moet uitgevoerd worden door iemand met een behoorlijke kennis van electriciteit.
Maar wat voor motor zit er precies onder die zaagtafel? Kan iemand misschien een foto plaatsen?

Mathieu
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Peter, net terug van vakantie.
Condensator kan ik ook leveren als je mij de opschriftgegevens geeft. Dit soort motoren heeft nauwelijks tot geen onderhoud nodig. Ik denk inderdaad dat je een beetje wordt getild.
gr, Hemmo
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Peter, wanneer je er prijs op stelt kan ik je een nieuwe condensator leveren, ik heb dan wel de gegevens van de defecte nodig (capaciteit en spanning). Naar mijn idee wordt je door Kruis getild.
Ik heb al ruim 25 jaar een bedrijf in elektro(nica) reparaties en vind het knap dat ze tevoren al zo'n prijs kunnen noemen. Als dat alleen de condensator vervangen is en de boel schoonblazen, bouten aandraaien enz.dan rekenen ze een hele forse prijs! Als vervoer voor jou geen probleem is, kun je hem ook naar Dronten brengen. Maar dat is verder aan jou.
Gr, Hemmo
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
mathieu zei:
Ik denk dat die firma in je zakken wil zitten. Een condensator is een universeel onderdeel (zie reactie Hemmo). Dat de leverancier dit onderdeel niet kan leveren is mogelijk, maar een reparatiedienst moet dit in de kast hebben liggen.

Mathieu
IDD. Wat een gel*l. Een condensator is een condensator. Er staat, als het goed is, op wat de specs zijn - dan kun je een nieuwe condensator met dezelfde specs monteren. Mogelijk dat je daarvoor wat moet knutselen omdat een vervangende condensator een andere vormfactor heeft of iets andere aansluitpolen, maar als het zit dan werkt het. Ik heb een aantal jaar geleden zo de aanloopcondensator van een HBM 450 draaibankje vervangen. HBM wist toen te vertellen dat mijn problemen op een kapotte condensator duidden, en dat zij die niet los konden leveren, maar dat ik bij elke normale electroleverancier en onderdelenshop een vervangende condensator van vergelijkbare of betere specs kon halen - niks geen klets dat er een nieuwe motor onder moest...
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een vrij gelijkmatig karakter en ik ben niet snel aggressief maar als ik dit soort "Jacobse en Van Es" verhalen hoor gaat m'n bloed koken.
In Amerika bestaat er BBB, Better Business Bureau. Hier kan je op een centraal punt klachten deponeren en checken of een bedrijf een slechte naam heeft. Zelfs in een land war het bedrijfsleven zo'n dikke vinger in de pap heeft is dit goed geregeld voor de consument.
Ook de Amerikaanse voedsel-authoriteit heeft een website waar je kan zien wanner er controles in een restaurant of fast-food zaak zijn geweest, wat ze hebben aangetroffen en wat de opgelegde maatregelen waren. Dat geeft me toch een veilig gevoel als ik een restaurant bezoek.
Maar we hadden het over hout. Inderdaad, als je met de condensator onder de arm naar een bedrijf als Handyman o.i.d. gaat kunnen ze je meestal goed helpen. Ik verwacht dat je op z'n minst goed advies van ze zal krijgen.

http://www.bbb.org/us/
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Wat jammer dat Peter niet meer reageert. Ik zou graag willen weten wat de oplossing is geworden!

@lex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.