kezurou-kai oftewel : de Kunst van het schaven

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
ik ga even kijken of het lukt, een paar fotoos over schaven met een handschaaf. Mijnheer Kamijo-san, een van de experts aan het werk.

Attached files
 

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
Hier een filmpje van de Kezurou-kai. Japanners werken wel veel met de wat zachtere naaldhoutsoorten, maar het blijft een magnifiek gezicht hoe zo'n supervakman zijn schaven hanteert. Mooi hoe ze de schaaf trekken ipv te duwen. Ik heb met mijn no 4 in het begin veel meer fysieke arbeid moeten leveren om er een mooie krul uit te halen. Maar gelukkig voor ons allen, oefening baart kunst. En een kunst is het.

[MEDIA=youtube]28zgQS1eXfg[/MEDIA]
 

arie

Nieuw lid
16 mrt 2008
13
0
Enige jaren geleden was ik werkzaam in Japan en heb toen het houtbewerkersdorp Hakone bezocht , in de heuvels vlakbij de berg Fuji.Ook daar zag ik zulke schaven , soms zelfs van een halve meter breed die door een handlier getrokken werden.Ze beoefenden daar ' yosegi-zaiku'.Uit ca 10-15 houtsoorten worden dunne latjes geschaafd, soms rechthoekig, andere weer vierkant of zelfs driehoekig van doorsnede, met uiteraard smalle houten handschaven van hetzelfde type als op de foto's.Die latjes werden dan vervolgens in een bepaald mozaikpatroon gebundeld en verlijmd .Van die bundel werden weer stukken gezaagd die weer gebundeld en verlijmd werden etc. tot er een dikke plak ontstond.Vervolgens werd een zuiver gladde kopse kant aan die plak gemaakt, waarna er met brede schaven zoals op de foto's van de kopse (!) kant ragdunne plakjes afgeschaafd werden.Het aldus verkregen kops fineermozaik werd dan weer gebruikt om meubels en doosjes te bekleden.

Arie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.