Tekening/foto's Zweedse klepbank (ofwel keukenbank)

Folke

Nieuw lid
20 mei 2012
2
0
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een bouwtekeningen of een paar goede foto's van een zweede klepbank. Ze noemen het ook wel een keukenbank.
Is er hier iemand die zo'n bank heeft staan en daar een paar foto's van wil maken of een schets. Ik wil graag zo'n bank maken maar ben er nog niet helemaal uit hoe het schuif deel vast zit aan de basis van de bank. Ik ben dus wel specifiek op zoek naar een bank die uitschuifbaar is.
Een voor beeld van een bank:
Blauwe%20klepbank.jpg


Verder heb ik nog onderstaande twee foto's van de binnenkant gevonden.
http://members.upc.nl/f.westerhof/Zweedse bank interieur.jpg
http://members.upc.nl/f.westerhof/Zweedse bank interieur2.jpg
 

WR1944

Oud hout
Zo te zien schuift de bak als een normale lade in en uit. Hij blijft op twee poten en de rest of de bank rusten. Alleen waar het deksel is gebleven is mij niet helemaal duidelijk. Wat me ook niet duidelijk is de zin van een dergelijke constructie. Misschien kan iemand me bijlichten.
 

Folke

Nieuw lid
20 mei 2012
2
0
Het idee is dat je de bank kunt uitschuiven en er dan een bed van kunt maken. vaak zit het matras opgevouwen in de bak. Trek je de bank uit, matras plat en je hebt een logeer bed. Ik wil het zelf niet als zodanig gebruiken maar ik vond het idee wel leuk en wil wel proberen er zelf een te maken, om dat het kan!

De bank zelf is eenvoudig, maar ik was idd nog niet uit het deksel en de schuif lijkt aan beide kanten met de blok in de rest te liggen zodat deze er niet te ver uitgetrokken kan worden.
 

WR1944

Oud hout
Ik had al een vaag vermoeden dat het in de richting van een uitschuifbed zou gaan. Alleen die hoge rand er om heen leek me tamelijk storend en je blijft de overgang tussen de bak en de bodem van de bank houden. Je kan de bank dichtgeschoven gebruiken om een dunne matras, lakens en dekens op te bergen. Als je over de hele breedte van de bodem aan de voorkant en idem aan de onderkant van de bak een lat aanbrengt kan je de bak niet te ver uitschuiven en geeft het extra sterkte tegen doorbuigen.
Een andere mogelijkheid is om pootjes midden onder de voorrand van de bank te maken tegen het doorzakken. Dan maak je pennen die omhoog steken links en rechts aan de voorrand van de onderkant van de bank. In de bak komen dan twee stel gaten die over de pennen vallen in dichte en open toestand. Dan vermeid je de latten tegen het te ver uitschuiven en maak je de overgang van bak naar bank minder hoog.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.276
215
't hoofd van Overijssel
Leuk projectje. Vind die blauw bank mooier dan de witte in details. Heb even met translate, ja mijn zweeds is een beetje roestig, de woorden tekeningen zweedse bank vertaald. Lekker terug naar het land van de oorsprong aan het googelen geslagen. Wouw wat kreeg ik mooi projecten te zien. Waaronder deze van Anne compleet met CAD bestanden die niet zo veel voorstellen. Die banken heten dus Kökssoffan. Dus daar maar eens verder zoeken............

anna-146-kokssoffa-bjork.jpg
 
Laatst bewerkt:

A.N

Actieve deelnemer
Wij hebben ze wel eens gehad, antieke grenen Zweedse slaap/klepbanken

Constructief stelt het slaapbank gedeelte niets voor, de binnenbak wordt gewoon naar buiten geschoven waarna er een plank in de klepbank gelegd moet worden om het niveauverschil van +/- 2½ cm op te vangen

Bij sommige klepbanken waren op de hoeken aan de onderkant van het overstekende deel van de klep haakjes geplaatst waarmee de klep in geopende stand vastgezet kon worden aan het achtergedeelte, ik heb het nooit een echt logische constructie gevonden.

Bijgaand een paar foto`s van een dergelijke grenen slaapbank

Oude meubelen deens 030.JPG

Oude meubelen deens 031.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.